Johannes_S
Medlemmar-
Innehålls Antal
58 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Johannes_S
-
Placering
Löjtnant
-
Fantasifulla Patrik, Du måste ha livlig fantasi när du upprepade gånger och utan betänkligheter tillskriver andra erfarenheter som de aldrig har uttalat sig om och som du rimligtvis inte kan ha en aning om. Jag försöker bara ge en analys mina erfarenheter av nackdelarna med rullstor. Det är trist att du angriper mig med sarkastiska inlägg i stället för att ge vettiga argument för rullstor om du tycker att det är så bra. Fast det är klart, har man lagt 75 - 100 kkr på något så vill man väl väldigt gärna tycka det verkligen är bra också... För övrigt hade vi en fantastisk segling i Adriatiska havet. Johannes
-
Snälla Patrik, Jag har seglat med rullstor längs Dalmatiska kusten totalt ca 300 distans. Du är inte särskilt trovärdig när du helt omotiverat påstår att jag aldrig har provat det. För det andra förstår jag inte vad du menar med att jag inte får någon hjälp med hissa storen? Din logik är inte helt klar. Om detta är en pisstävlig i seglade distans är det möjligt att du vinner. Jag vet inte hur många distans jag har seglat i mitt liv, men jag har seglat 3-4 veckor varje sommar de senaste 32 åren (förutom den senaste eftersom jag har arbetat utomlands ). Johannes
-
Blå och röd gelcoat/lack är särskilt utsatt för oxidering som gör ytan matt. Anledningen till att den mattas snabbt är att du aldrig får ytan helt blank trots allt polerande. Ytan ser blank ut direkt efter vaxning eftersom du fyller ut de små mikroskopiska ojämnheterna med vaxet. Efter några veckor när vaxet börjar försvinna kommer den matta ytan fram igen. Det enda sättet att få ett varaktigt resultat är att grovpolera bort det oxiderade skiktet. Rent mekanisk polering med polermedel som innehåller slipmedel måste till. Jobba med polermaskin och gå över ytan flera gånger. Polera för hand är lönlöst enligt min erfarenhet. Är det riktigt illa kan du behöva våtslipa ytan. Är inte gelocoaten tillräckligt tjock för att tåla det är den permanent skadad och måste lackas. Johannes
-
Vanliga givare ger ingen signal, det är en passiv komponent (förutom ev. effektförstärkare). Om du vet fullständiga spec. för givaren kan du kanske bygga en krets att koppla till datorn som skickar rätt signal till givaren och tolkar ekot. Spontant så verkar det vara en svår lösning eftersom det handlar om analoga signaler. Det är möjligt att tillverkaren säljer en låda av den typ du efterfrågar, kolla med dem. Johannes
-
Jag ser mig inte som särskilt konservativ när det gäller segling, tvärtom. Bra nymodigheter anammar jag utan betänkligheter. Jämförelsen med rullgenua är inte bra av flera skäl. Rullgenua är en stor fördel av framför allt tre anledningar. För det första slipper man släpa upp seglet ur ruffen, ta ur det ur säcken, och fästa det på på förstaget varje gång man ska använda seglet. Sedan ska det vikas och packas ner igen när det inte används längre. För det andra kan det hanteras enkelt av en person från sittbrunnen vilket är särskilt smidigt när det ska rullas in. Ett vanligt försegel rasar sällan ner i däck hela vägen om man släpper på fallet utan det krävs en person på fördäck som hjälper till. För det tredje kan man reva rullgenuan och slipper därmed byta försegel för att ändra segelyta (om man inte kappseglar). Med ett vanligt storsegel har man inte problemet med att packa upp det och packa ihop det. Om man har en fullattestor, lazyjacks och smörjt travarna ordentligt så rasar segelet ner snyggt och prydligt och lägger sig på plats på bommen utan hjälp från besättningen. Ett vanligt storsegel går att reva enkelt med snabbrevssystem från sittbrunnen. Med andra ord, de tre stora fördelarna med rullgenua finns inte med rullstor. Den enda fördelen är att man slipper hissa seglet samt att man slipper lägga på ett kapell. För mig är det inte det värt nackdelarna med rullstor. Johannes
-
Antag att mastliket är 15 m och bomliket 4.5 m, och att seglet är triangelformat. En meter högre mast ger en ökning från 33.75 kvm till 36 kvm, dvs knappt 7% större. Mina erfarenheter är övervägande negativa men bygger som sagt bara på en båt. Försök att få provsegla själv för att blida en egen uppfattning . Johannes
-
Dessutom tror jag inte man vinner så mycket segelyta på en högre mast om man inte har lattor. Utan akterrunda är den översta snibben minimal och en höjning med en meter ger inte många extra kvadratdecimeter. Johannes
-
Jag kan tillägga att jag inte upplevde det som särskilt mycket mer bekvämt med rullstor. När det blåser rejält böjer sig profilen som seglet rullas upp på och det blir trögt att rulla in seglet. Vi var ofta tvungna att använda vinsch för att rulla in det. Har man motorer så man bara behöver trycka på en knapp blir det förstås lättare, men å andra sidan kan man ju ha elektriska vinschar till fallet på en vanligt segel också. Enda fördelen som jag kunde se med rullstor var att seglet är ur vägen när det är inrullat, så man slipper lägga på ett segelkapell. Ett vanligt storsegel med lazyjacks och snabbrev är bara marginellt bökigare att använda. Johannes
-
Det finns olika varianter, men den i särklass vanligaste är att storseglet saknar lattor för att man ska kunna rulla in det i masten. Det innebär dels att seglet står sämre men framför allt att man förlorar 20-30% av segelytan jämfört ett normalt segel. Det finns också system med stående lattor men dem har jag ingen erfarenhet av. Det är mycket vanligt med rullstor i Medelhavet men jag har aldrig sett någon med stående lattor. På Hansen jag seglade i två veckor i Medelhavet var skillnaden mycket markant. Ägarna hade provseglat en båt med vanlig rigg men köpt med rullstor. De var nog ganska besvikna med valet. I hård vind är skillnaden inte stor men i svaga vindar gjorde det säkert ett par knop. Johannes
-
En nackdel är att rullstor är ganska mycket sämre seglingsmässigt. Har seglat en ny Hanse 37 med rullstor och det var inte rock'n'roll precis. Det är bara att föredra om man enbart prioriterar bekvämlighet och struntar i seglingsegenskaperna. Johannes
-
Du menar att man ska sterilisera alla färgblinda så att anlagen inte förs vidare? ;-) Allvarligt så antar jag att du menar farledssystemet. Det nuvarande systemet är faktiskt inte så gammalt, bara sedan 70-talet. Antagligen valde man det röd/gröna systemet helt enkelt för att det inte finns så mycket att annat välja på. Fyrar behöver tre olika färger för de tre sektorerna. Gult är ingen lämplig färg eftersom den är för lätt att förväxla med vitt. Utöver grönt och rött återstår i princip bara blått. Blått är ingen lämplig färg av flera skäl: - Glödlampor som används i fyrljus sänder ut väldigt lite blått ljus. - Blått ljus sprids kraftigt av dis och partiklar i luften och har väldigt dålig räckvidd till sjöss. - Blått är värdelöst i dagsljus eftersom prickarna får samma färg som omgivande hav och himmel. - Många färgblinda har även svårt med blått. Johannes
-
Atlantic Rally for Cruisers om man ska vara noga. ARC går i slutet av november och i december. Detta är den klassiska tiden att segla till Västindien eftersom orkansäsongen är slut och man sedan har hela våren och försommaren på sig i Västindien innan man riskerar orkaner igen. ARC har en ganska hög anmälningsavgift men det är många som passar på att segla samtidigt utanför tävlingen. Hösten på Kanarieöarna brukar vara en stor uppladdning av båtar som väntar på att ge sig iväg över Atlanten. Johannes
-
Jag har inte svaret på din fråga men om du inte redan besämt dig till hundra procent för en Maxi 68 så skulle jag vilja tipsa om att titta på Ohlson 22 som ett alternativ. Du får en båt med i stort sett samma mått som seglar betydligt bättre till ett ganska mycket lägre pris. Johannes
-
Du kan låta sy om förliket på genuan så att den passar förstagsprofilen till rullen. Då får du dock en genua om bara passar just som genua. Normalt har en genua på rulle en lite annorlunda skärning så att den går att använda revad, dvs delvis upprullad som fock. Prata med ditt närmaste segelloft. Johannes
-
Jodå, jag har flera seglingsveckor i olika Orustbyggen och visst finns det en kvalitetskänsla hos dem som i viss mån är speciell. Jag menar bara att jag personligen värdesätter andra saker på en segelbåt mer. Ur en rent estetisk synvinkel föredrar jag ljus och rymd i en båt och därmed har jag hellre nakna vita plastytor än mörkt murrigt trä. Dessutom, om jag ska köpa en båt för en viss summa pengar så föredrar jag en stor båt framför en liten och trång, om än ack så välbyggd. Johannes