Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025

wernhult

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om wernhult

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Har en Coronet 21 dc med en VP 4,3L V6 & ett 290 dp -94 drev. Vi köpte drevet förra året och vet inget om tidigare underhåll förutom vad man kan se rent visuellt gällande skick på knutar & färg på oljan mm. Vi hade såklart själva hällt i ny olja till denna säsongen. Backen är mycket trög att lägga i. Den är ofta så hård att man först måste lägga den i växel framåt och sedan hastigt i back för att den ska släppa. Växelwiren är ny för säsongen och även reglaget är splitternytt och går mycket lätt, åtminstone om man vill framåt.. Har ngn tips på vad som behövs göras med drevet för att det ska gå lätt även att lägga i back? Tack på förhand!
  2. Hej Kristian! Reglaget är helt nytt och aldrig använt. Ska titta efter skruven du pratar om nästa gång jag är vid båten, förhoppningsvis imorg. Hoppas att felet är så enkelt att åtgärda.. Tack för ditt svar!
  3. Hej! Det är mycket hårt även att få den i gas även utan att man lägger i växeln.
  4. Hej! I samband med motorbyte (VP 4,3L V6 GI med duopropp drev) i vår Coronet 21 dc satte vi i ett nytt morsereglage. Efter sjösättning idag går den inte att lägga i växel.. Reglaget är stenhårt. Växelwiren är lite för lång och kommer att bytas till en kortare men upplever ändå reglaget som extremt trögt. Är det rimligt att reglaget är så trögt när det trots allt är nytt!? Kan det vara en idé att byta till ett VP-regalge eller ngt annat för att få bukt med problemet? Tacksam för svar. MVH Christian
  5. Hej! Vi har även provat att använda färskt bränsle från en dunk utan framgång. /C
  6. Hej! Har problem med att få ovanstående motor att gå jämt. Motorn är från 2000 och har gått cirka 200 h. När vi ska starta för säsongen visar det sig att den går extremt ojämt. Den ligger allt annat än still och känslan är att den inte går på alla cylindrar. Vi har försökt ställa tändningen men det blir ingen bättring hur man än bär sig åt. Samtliga tänddelar är bytade och vi har kontrollerat att ingen tändkabel sitter fel. Kan det vara att den tar tjuvluft ngnstans? Kanske ngn packning som måste bytas. Bara en tanke men känns som att vi provat allt och börjar kännas lätt frustrerande nu. Tar tacksamt emot förslag på vad det kan vara för fel. MVH Christian Senast ändrad av wernhult | 02 juni 2011 | 00:17
  7. Hej Intressant tråd med många bra tips & synpunkter. Den ursprungliga frågan blev dock aldrig besvarad.. Jag är nämligen också intresserad av en ritning till avgaslimpan på en VP AQ170. Vore tacksam om ngn vet var det går att få tag på en sådan. Hälsningar Christian
  8. Hej Ska ställa ventilerna på ovanstående motor. Har ingen verkstadshandbok. Stämmer det att ventilspelet skall vara 0,40? Tack på förhand! Hälsningar Christian
  9. Hej Sjövattenpumpen (VP original) till ovanstående motor kostar nästan lika mycket som en hel motor i bra kondition.. Undrar om det finns någon som vet om man kan köpa en billig kopia och isf var? Tack på förhand! Hälsningar Christian
  10. Ett tips är att slå en gång med något kraftigt som inte fjädrar, exempelvis en liten slägga. Det är nog lika bra att köpa en ny frostbricka och sedan skrapa rent eventuell rost från hålet på blocket. Lycka till! /Christian
  11. Hej Har sågat bort en del dålig marinplywood (tjocklek 12mm) och fått nytt material uppsågat längs insidan på skrovet på min båt. Mitt problem nu när jag ska fästa materialet mot det gamla. Om jag har förstått det rätt ska man limma ihop långsidorna för att sedan fästa en glasfiberväv ovanpå (det har legat en sådan tidigare). Nu till min fråga: Hur fäster man glasfiberväven. Ska den limmas med epoxylim eller ska den spacklas fast med glasfiberspackel? Tack på förhand Hälsningar Christian
  12. Hej Däcksgelcoaten på min 32 år gamla motorbåt börjar bli matt och det finns även ett antal skador som måste åtgärdas. Det handlar inte om några stora skador, Max ett par millimeter breda och djupa.l Som jag ser det finns det två möjligheter: 1. Fylla i skadan med ett polyesterspackel för att sedan lägga på någon form av bättringsfärg/tvåkomponentslack/topcoat (har lite svårt att hålla isär begreppen) och därefter slipa den med cirka 800-papper och avsluta med 1200-papper. 2. Ta fram ett gelcoatspackel med samma färgkod som övriga däcket och spackla en bula som är cirka en mm högre än övriga däcket för att sedan slipa den jämn. Är det någon som har ngn input gällande fördelar och nackdelar med ovanstående metoder och vad som förväntas ge bäst resultat? Har även planer på att slipa gelcoaten på hela däcket för att förhoppningsvis få upp den forna glansen igen. Är det för det första en bra idé eller är risken stor att man att förstör plasten (jag är givetvis införstådd med att man ska använda väldigt finkorningt sandpapper) Finns det ngn bra metod för att slipa skarndäcket som är räfflat för halkskyddets skull? Görs slipnigen för hand eller är det lämpligare att använda maskin? Det blev många frågor men så är det när man törstar efter kunskap! Tack på förhand! Hälsningar Christian
  13. Är det någon som vet om ett motorblock till en Chevrolet Astro -98 passar till ovanstående motor? Vet så mycket som att Astrons V6:a även har balansaxel samt att det likt Volvomotorn är en Vortec-motor. Tack på förhand! Hälsningar Christian
×
×
  • Skapa nytt...