Vi demonterade kölen på vår Express förra året och fick inför det rådet från andra Expressägare att använda stämjärn.
Vi lossade muttrarna ett par centimeter och hissade upp båten en smula med hjälp av vår Tyresövagga och två extra seaquipstöttor som vi placerat framför respektive bakom kölen. Mycket riktigt fann vi att kölen hängde kvar i tätningsmassan. Vi klarade lyftet utan domkraft, men då väger Expressen ca 1800 kg utan rigg. Det krävs säkerligen med en så pass tung båt som din.
Kölen lossade vi genom att slå in stämjärn växelvis från sidorna på kölskarven med början vid kölens bakkant där den är som smalast. Vanliga snickarknivar kan också vara användbara.
När vi väl hade fått in ett par stämjärn vid kölens bakkant så det bildats en springa, tog vi en smal såg och sågade sönder tätningsmassan akterifrån. Därefter slog vi in fler stämjärn framåt undan för undan och följde efter med sågen.
Vi fick ta i ordentligt för att få in de första stämjärnen, men kölsulan tog inte skada.
Rätt utfört (d v s när vi väl kommit på knepet...) gick jobbet på en dryg timme.
Om du behöver lossa kölen helt, kan du enkelt stötta den genom att ställa vanliga lastpallar på högkant längs med kölens sidor, som du sen spänner fast med spännband. För Expressens köl räckte det med två på varje sida.
Senast ändrad av SaraochMartin | 05 november 2007 | 23:47