Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

HenryB

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om HenryB

  • Placering
    Kadett
  1. Köpte ny tändspole förra året med tillhörande tändhattar. Misstänkte detta först. Fukt eller annat fel. Det övre tändstiftet torrt och fint, det undre lite blött. Och ja, om jag låter loppan hoppa går den jämnt och fint på bägge cylindrarna ett tag, ibland. Om jag forcerar den och låter den gå på en cylinder så hostar den till och försöker tända och efter detta hostande och hackande har upprepats ett par gånger går den sedan rent så länge man har motorn igång. Problemet uppkommer alltid vid kall- eller varmstart. Aldrig under gång. Finns det någon elektronisk termostat som av säkerhet stänger av en cylinder? Hur är det med tändstiftskvaliten nuförtiden?
  2. Hej igen! Behöver era råd igen. Problemet har återkommit. Skrev om detta förra säsongen och fick motorn att gå som den skall under slutet av förra säsongen. Nu har problemet återkommit. Motorn går så att säga antingen eller. Startar den så går den bra så länge den är på. Stannar du och tar en fika och startar om kan det vara kört. Kall eller varm spelar ingen roll. Böt tändspole med tillhörande tändhattar, rengjorde förgasarn och böt bränslefilter, mm under förra sommarn. Jag tror inte att det är på bränslesidan problemet sitter. Lyfter jag den undre tändhatten så att det blir en loppa mellan tändhatten och tändsiftet går motorn jämt och fint ibland. Men bara ibland. Ignorerar man felet och chansar finns möjligheten att motorn hoppar igång efter att ha hostat ett par gånger, men det är inte säkert. Några förslag? Henry
  3. Efter att ha plockat ner förgasarn i molekyler, blåst och gjort rent. Därtill bytt bränslefiltret och täppt en misstänkt otät bränsleslang och justerat bränsleblandningen under gång, tror jag mig nu ha löst problemet. Sitter nu på en bättre begagnad tändspole med tändhattar som är till salu för 400.-. Intresserad - ring 070-7120013.
  4. Tack för förslagen! Min motor BF8A hör visst till de som riskerar att spränga svänghjulet. Ska kolla serienummret! Tack! Skall även byta bägge tändstiften, men inbördes byte gör ingen skillnad. Skall därför även demontera förgasarn en gång till dubbelkolla skruven på undersidan. Den som satt fast. Eftersom komp-provet var samma på bägge cylindrarna och den ena cylindern går tror jag inte riktigt på denna teori. 4,5 kanske är lågt. Har någon annan provat på liknande motor? Vad är normalt på en fyrtaktare?
  5. Jodå, har gjort kompressionsprov. Ca 4,5 på bägge. Förgasarn har 3 synliga skruvar. Tomgång, bränsleblandning och munstycke, tror jag. Under förgasarn och inte synlig sitter en till skruv, troligen munstycke, men den satt som berg. Om du säger att det är två portar kanske det kan vara värt att kolla en gång till ?
  6. Hej! Har en Honda BF8A som bara verkar gå på en cylinder. Symptom - den undre cylindern verkar inte gå ordentligt. Tändstiftet blött. Drar man ur övre tändhatten stannar motorn. Drar man ur den undre fortsätter motorn att gå. Oförändrad gång. Inbördes byte av tändstift ger samma resultat. Bytte därför tändspole/tändhattar mot nya i tron att det satt där, men icke. Nu tror jag istället att den undre cylindern bluddrar. Varför, jo efter diverse justeringar på tomgångsskruven och bränsleblandning händer följande. Låt motorns svalna. Dra ner gasen till minimum. Starta motorn och den går rent och snyggt i ett par sekunder, sedan börjar den hoppa på en cylinder och gå orent. Med nuvarande inställningar på skruvarna nyser det via förgasaren om man försöker ta en provtur. Dags för ventiljustering? Läckande packning? Har plockar isär förgasare, lyft på ventilkåpan och inte sett något onormalt. Förslag?
  7. HenryB

    Maxi 68

    Jag tror att det är tvärtom. Senare årgång har en grundare sittbrunn. Detta för att se över ruffen. Jag tror också att det skedde när dom bytte till Selden-mast, dvs den aluminiumfärgade masten, mm. Nybliven ägare i år. HenryB
×
×
  • Skapa nytt...