Skalman
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Skalman
-
Placering
Kadett
-
Jag har seglat en hel del med rorkult tidigare,har rattstyrning på min nuvarande båt-en 31 fotare.Jag föredrar ratt,tycker att det går bättre att manövrera båten med ratt.Som den cruiserseglare jag är tycker jag att det är bekvämare att stå eller sitta och styra båten bakom en ratt jämfört med att sitta på sidan och hålla i rorkulten/krängpinnen och ha blicken föröver,det kändes i rygg och nacke vid längre seglatser. Mvh Skalman
-
Varvets avstånd till havet påverkar inte tillverkningen av båten,alla båtar har en konstuktör,det är han/de samt varvsledning/varvsägare som påverkar konstruktionen.Om varvet ligger i Tyskland,polen etc spelar ingen roll.Ett exempel är fina och välseglande Arcona-en svensk båt som byggs i Estland.
-
Mitt inlägg var ett svar på bla ovanstående inlägg,glömde citera. Mvh Skalman
-
Jag vet att handlarna i Sverige har låga marginaler på gps,pga priskrigande utifrån ett ännu högre pris än de säljs för.Jag vet inte vad importörerna har för marginaler.sannolikt högre, eftersom handlarna får ta av sina marginaler vid priskrigande,men den största orsaken är att tillverkarna sätter olika priser i olika länder beroende på konkurrensförhållande. Detta problem finns på de flesta varor och tjänster.EN Volvo är billigare och mer välutrustad i USA än hos Volvohandlaren några stenkast ifrån Volvo fabriken i Göteborg.
-
BMW har dålig kvalitet på på karosserna på sina bilar,jag har sett flera stycken köra i diket och karosserna blir buckliga.Skall inte en bil för 400000kr hålla för det?
-
Inlägget är inte det minsta trovärdigt och talar mot sig själv-Du seglar en Albin Cumulus, en massproducerad 80 talare som knappast har utmärkt sig som kvalitetsbåt!
-
Jag har en Bavaria 30 köpt ny 2006 och vill tala om varför jag valde den. Jag är inte nybörjare,ej pensionär,inte ointresserad av segling och ej dum i huvudet etc.Jag hade tidigare en mindre segelbåt från 80 talet och ville ha bättre komfort ombord.Mina krav var:full ståhöjd i hela salongen, separat toalett vid ingången,rattstyrning.Den fick inte kosta mer än 625000kr.När jag kollade marknaden fann jag att det var gamla 80 talare mellan 32 och 35 fot som fanns i den prisklassen.En båt från 80 talet är mer eller mindre ett renoveringsobjekt-jag vet eftersom jag själv hade en.Jag har varken tid,lust eller råd att renovera en gammal 80 tals båt. Bavaria 30 motsvarade mina krav,den har sina brister och är inte perfekt,men ingen kan inbilla mig att begagnat alternativen från 80 talet är perfekta byggen.
-
Jag håller med om att det är stor skillnad i pris på det som du tog som ett exempel.Watskikatalogen utges av grossisten Watski som säljer båttillbehör bl a till egna företagare som driver en marinbutik.Watski katalogens priser är ofta högre än många konkurenter,men! de butiker som jag besöker i huvudsak i Stockholmsområdet är hårt konkurrens utsatta och har anpassat priserna till rådande konkurrens.Clas olsson,biltema och seasea är sina egna grossister och har helt andra inköpspriser än den lilla watskihandlaren.Jag besöker hellre den lilla Watskihandlaren och betalar lite mer,men får hjälp och service.Jag har besökt Clas olsson och Biltema och där kan inte personalen någonting om båtar och båttillbehör.
-
jag anser att debatten om Bavariabåtarnas kvalitet är onyanserad och tycker att det är dags att debattera andra båt fabrikat. Mvh Skalman
-
Är den värd sitt höga pris?
-
Är den värd sitt höga pris? Upplevd kvalitet är inte detsamma som sann kvalitet. Jämför med Mercedes som har en hög upplevd kvalitet, men som i alla kvalitets undersökningar inte är bättre än betydligt billigare bilar.
-
Varför offrar så många människor sin tid och kreativitet på att snacka skit om Bavaria,en båt som de uppenbarligen själva inte vill äga? Jag är väldigt trött på dessa självutnämnda båtexperter. Varför ifrågasätts alltid det billiga alternativet? Måste en båt vara dyr för att anses vara bra?