Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Freppesito

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    124
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Freppesito

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, har en läckande skruv på min tilt powertrim och skulle behöva få bort hela enheten,. men lite osäker på hur den sitter fast i nederkant, behöver man verkligen lossa hela ena sidans motorinfästning ( fästena som är skruvade i akterspegeln) för att få loss den?
  2. Tack, Utan drivningen i så surrar allt på fint vid alla varv, men så fort jag lägger i drivning och varvar lite så hoppar hela aktern på båten. Har även kollat alla bussningar och tättingen och allt verkar fint utan tecken på sträckningar
  3. Hej, har en Dufour 380 med penta d2-40 med 130 saildrive 2013 årsmodell. Fungerade fint innan upptagning , monterade bort propellerbladen under vintern och satt tillbaka dessa innan sjösättning, nypolerade och uppsmorda.(2 bladig folding) Vid start och drivning så vibrerar det enormt, både vid fram och backning. Okörbart mkt vibrationer men båten driver och bromsar som den ska. Har ni någon aning om vart felsökningen skall börja? Tacksam för snabbt svar och om ni hört talas om liknande problem. Vad jag såg så kan inte propellerplanen monteras om fler än ett sätt och alla anoder är på plats. Vore osannolikt att vi fått nåt i propellern direkt men det visar sig vid dyket i morgon. Mvh Fredrik
  4. ;)visst vore det nice med den budgeten. Men böckerna är faktiskt bra.
  5. Annars finns ju även boken om Arne och hans fru som seglar med yaghan runt jorden. En helt vanlig arbetarfamilj som bryter upp från vardagen och löpande bandet, köper sig en förnuftig båt och utrustar den hjälpligt. Bra bok och kul läsning.
  6. Det här är alltid spännande att läsa om jämförelser mellan olika båtmodeller och höra allas egna erfarenheter. har själv startat med maxi 77 , därefter en Jeanneau IOR -80 talare och sedan en dufour 325 och nu en Dufour 375. Kan väl inte annat än säga att visst händer det grejer på utveckligen och inte någon gång har jag suttit i båten och tyckt att, jag saknat någon fenomenal funktion från tidigare båtar utan gott njutit av att platsen ökat både genom takhöjd och i samtliga utrymmen. Många klagar på att det inte finns stuv i nya båtar, det förstår jag inte alls då jag upplever att det bara blir smartare och smartare förvaring. Jag tror nog att alla som skriver här älskar sina egna båtar och pratar väl om beslutet kring sitt eget val. Angående segelegenskaperna så vore det ju märkligt om alla nya tävlingsbåtar hade bred akter och rak stäv om det nu inte gynnade segelegenskaperna i positiv riktning. besök de båtar du är intresserad av, titta kläm och känn och provsegla gärna så får man nog bästa informationen. Lycka till.
  7. Satt i samma sits som du för 5 månader sen och använder båten på samma sätt. Slog till på en Dufour 325 2006 , upplevdes större än vad det sägs i siffror på pappret och de andra jag jämförde med att takhöjden var bättre gentemot jeanneau, hanse, beneteau och bavaria , ( Skönt när man är lång) Allt satt fast ordentligt och känns gediget men framör allt inte så mycket tjockt fogade skarvar mm som i Hansen. Lycka till
  8. Använder du extra lina akterifrån då eller kör du med lina kätting till ankarspelet, kan tänka mig att enbart kätting kan va rätt elakt mot båten? Funderar på att köra 10m kätting och resten lina, låta den löpa ut fram och runt pulpit och bak via insidan av akterknapen för att undvika att den ramlar ned på sidan av båten och in i propellern. När man sen tar hem det hela så häktar man av linan från knapen när kättingen kommer upp i ytan och fortsätter akterut och spelar in de 10 sista metrarna..
  9. Funderar på om det är någon som har erfarenhet att använda stävankre även vid stävförtöjning i naturhamn, läste lite på SXK om detta. http://old.sxk.se/tekniska/btf/ankring/art12.htm Är hamnen rimligt skyddad, följer man väl den svenska ankringsmetoden med ett mindre ankare i lina fällt från aktern. Är hamnförhållandena dåliga, önskar man nog använda sig av stävankaret med dess kätting även för förtöjning med stäven mot kajen. En bra metod är att fälla ankaret från stäven och sedan till kättingen kroka fast en lina dragen från aktern längs relingen . Båten vänds sedan genom att linan tas hem i aktern, medan man matar ut mera kätting från fören i en bukt under båten. Vid avgång blir manövern den omvända. En fördel med den till kättingen krokade linan är att den har en egen elasticitet.
  10. fick samma överraskning efter bytet till ny teknologi.. vad byter man till nu efter att ha en teflonfärg på....
  11. Hej , Vill bara komma med ett maskintips, brände vår gamla maskins motor ( en från -70 talet) när jag skulle sy och funderade då på att köpa en jenome easy jeans ( ca 5000 kr) som de flesta rekommenderar. såg då en annan maskin , Singer Heavy Duty för halva priset och kapellet är klart nu och allt ser kanon ut. Sydde i 3 lager kapell och genom blixtlås utan problem. lycka till .
  12. tack ni som svarat, nu är det fixat. på lördag så piper man iväg .
  13. Hej , nja , att ta den via göta kanal är 6000 kr i bara slussar och sen kommer det att ta 7 dagar från karlstad till stockholm så det känns inte aktuellt. har fått ett pris med vita pengar på 12000 kr för transport men känner att det är lite i saftigaste laget just nu så vill gärna synka det med annan transport eller liknande.
  14. Hej Har en 31 fots segelbåt som jag ska flytta tillbaks till stockholm så snart det går och har inte tid att köra kanalen så det får bli lastbil. Någon som har några tips på bra och billiga transporter eller som ska flytta en båt i motsatt riktning. båten är 9.50 lång 3.15 bred och 3, 52 m hög Hör gärna av er.
×
×
  • Skapa nytt...