-
Innehålls Antal
34 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Peter_Holm
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag hade precis samma problem med mitt drev. Hade bytt hela satsen ner till drevet, justerade fram och tillbaka som en galning men det blev aldrig riktigt bra. Köpte i år en ny reglage-wire, dvs den mellan reglaget och växelmekanismen och nu fungerar växlingarna klockrent!! Reglege-wire köpte jag på drev.se, ca 800:-.
-
Putsade rätt hårt på min båt med 3M's rubbing men det tog ingenting på det kritade området. Själva ytan blev blank men det vita fanns kvar. Jag trodde också att det var omöjligt att få bort iom att verkade sitta innanför gelcoaten men testade till slut med Abralon och med detta gick det att få bort det vita.
-
Min båt har röda fält i glecoaten som blivit vita men det mesta försvann när jag körde med Abralon. Starta med 1000 i kornstorlek och gå sedan vidare med 2000 och avsluta med 4000. Kör sedan en polish/rubbing med slipmedel i och avslutningsvis vax/lackförsegling. På min båt blev resultatet enastående bra.
-
Bälg till Alpha finns i två utföranden, en modell som skruvas fast i bägge ändar och en modell som är öppen och endast skruvas fast i skölden. Kontrollera först så du inte har den öppna modellen, den är nog helt slät, den fasta är nog mer rillad. För övrigt borde det gå ganska bra att skruva dit även en fast bälg på plats.
-
Följ mina instruktioner i denna tråden: http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=18661 så tjänar du en slant! // Peter
-
Vet inte vilken typ av hakar Du har men bara i år har jag sett 3 stycken brott på hakar som man använt vid förtöjning. Den typen jag sett verkar vara gjuten och jag tror de säljs som ett kit med lina, hake och gummifjäder. Satsar man på bra hakar borde det funka men jag skulle också rekommendera att dra runt trädet och tillbaka på båten, om linan räcker vill säga.
-
På min 98:a sitter det en plåtlåda med lock ovanpå BB kyllimpa. Inuti denna låda sitter startrelät. Bytte precis på min båt och nu startar den klockrent.
-
På min gamla båt var rutorna isatta i rutramen med gummilister vilket inte var tätt. Jag skar bort den synliga delen av gummilisten (ända ner till rutramen), maskerade noga på glaset ett par mm från rutramen (maskera även på rutramen för att slippa kladd) och fogade sedan med svart Sikaflex. Likadant mot skrovet, maskera en glipa mellan skrov och rutram, i med Sikaflex och dra av. Maskeringstejpen gör att du får snygga fogar. Dra gärna av med små fogskarpor som du kan köpa på typ Bauhaus etc. Ibland täcks skruvarna på rutramen mot skrov med en porös list som man får plocka bort medans man tätar. Detta gjorde att det blev nästan 100% tätt men som sagt, Tätt blir det nog aldrig...
-
Du skriver inte vilken motor du har men på min Mercrusier v8 sitter ett startrelä innan startmotorn. Hade samma fel som du och marinan bytte startmotor men felet kvarstod. Bytte nu startrelät och nu funkar allt prefekt. Kostar ett par hundra bara.
-
Tack för bra svar. Så du tror att för 20-30.000 kan man få ett objekt som är körbart men givetvis kräver upprustning? Det är ju så man vill kunna lägga upp projektet. Dvs, använda sommaren till att vara på sjön och sedan kan man övriga årstider rusta vartefter. Tror inte jag orkar med ett projekt där allt måste utföras omgående nämligen... Mvh Peter
-
Hej. Efter att ha sålt storbåten finns fortfarande ett sug efter att tillbringa de fina dagarna på sjön men nu i en lite mindre båt. Har alltid gillat Solö Ruff-modellen och har börjat kika lite efter en sådan. Min tanke är att köpa ett objekt att göra i ordning. Har sett ett par båtar på annons i 20.000 kronorsklassen men blir lite förundrad över prisskillnaden mellan objekt och färdiga båtar. En fin båt verkar hamna någonstans mellan 150-200.000. Är objekten så dåliga som prisskillnaden visar? Vad kan man förvänta sig för arbeten på ett objekt i 20.000 kronorsklassen och vad ska man kika efter när man kontrollerar en Solö Ruff? Jag har inga erfarenheter av träbåtar så om ni är övertydliga i svaren blir det enklare för mig att förstå. Har dock förstått att ett bord inte alltid är något man sätter ner kaffekoppen på :-) Mvh Peter
-
På min båt måste tanken vara istort sett full innan det är möjligt att tömma tanken. Försöker jag tömma halvfull tank går pumpen men inget händer. Prova att spola mycket så du är säker på att tanken är full nog för att tömmas. Sedan tror jag att egentligen tillåter nog ingen sjö att man dumpar avfallet direkt i vattnet... // Peter
-
Jag får samma på min OMC 5,8 ibland, bränd gummilukt under starkt gaspådrag. Jag undrar om det skulle kunna vara ryckutjämnaren som sitter mellan motor och drev? // Peter
-
Precis som Fredrik säger, PROVA INTE SJÄLV!!!! Grundregeln är Att mäta är att veta.... Finns oerhört många olika förutsättningar för hur saker kan vara utformade så detta bör absolut en fackman ta en titt på. Har du ingen polare som är elektriker som kan mäta upp din anläggning? Det är gjort på typ en 1/2-timme men kan spara liv. // Peter
-
Jag antar att det är ett OMC Cobra drev du menar? Följ tipsen ovan men en liten korrigering. Penta SX-drevet är ett helt eget drev från Volvo men finns som ersättningsdrev för Cobra-drevet, passar rakt av. Det kostar dock en 35.000 :- ;- ) Om du ska kolla ett Cobra-drev måste du kunna provköra det i vattnet. Prova att det går lätt att växla samt att det inte känns konstigt när växlarna (fram- och back) går lätt i- och ur. Det får inte skorra eller gå trögt. Kolla även att motorn dör en kort stund vid växling. Det sitter en microbrytare som sköter detta och de är ofta feljusterade. Många påstår att ett Cobra-drev är väldigt hållbart om man ser till och serva det samt (och det viktigaste) att det är korrekt justerat. Kolla även att man bytt växelvajer, det fanns dåliga sådan ett tag och det gjorde också att dreven gick sönder. Har för mig att den ska vara röd eller slät svart. // Peter