Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

Ankarman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    76
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ankarman

  • Placering
    Kapten
  1. Hej! Mitt gamla kapell har gått åt pipan och ingen hinner fixa det. Jag vill köpa ditt gamla kapell även om det är dåligt. Har du ett nytt köper jag det också ! En önskan om en fin vår o sommar önskar Göran tel 0490-15911-62034/070-6907556
  2. Hej! Jag har tänkt sy upp ett nytt kapell till min Marex 24 SC. Har ännu inte hittat någon bra kapellmakare än som har tid och som kan erbjuda ett vettigt pris. Kanske någon som kan tipsa eller kanske rentav har ett begagnat kapell i hyfsat skick. Jag önskar alla en trevlig vår Göran
  3. Hej! Det där med akterspegelgivare inombords i glykolblandning ....Fungerar det bra? Jag har just tryckt fast min akterspegelgivare i en ordentlig klatt Sikaflex inombords och tänkte det skulle fungera ! vad tror ni ....? //Göran
  4. Hej! Kapellet till min Marex 24 SC sjunger nu på sista versen. Jag hade tänkt sy upp ett nytt i höstas men det glömdes bort. Nu är jag ute i sista minuten som vanligt och det verkar alla andra också vara för väntetiden verkar vara lååååååååååååång. Är det någon som vet om det finns originalkapell som bara ligger och väntar på mig eller är det någon som har ett bättre begagnat att sälja? Hälsningar och önskningar om en trevlig vår //Göran
  5. Hej! Jag monterade en Martec sötvattenkyl på VPD MD 11c för två år sedan. En kylkanal hade rostat igenom i en topp så jag tog bort cylindrarna, packade om, rengjorde kanalerna och bytte den defekta toppen. Efter detta hade jag i början haft lite flagor i filtret men aldrig något stopp. Spolade igenom systemet ett par gånger i början för att vara på säkra sidan men allt har fungerat perfekt hela tiden. Motorn har alltså varit sjövattenkyld hela tiden sedan -78 //Göran
  6. Förutom att jag söker ett kapell till min Marex 24 så har jag ännu en fråga ! Är det någon som har försökt att placera ekolodsgivaren inomskrovs med gott resultat. Har kört med den placerad på badstegen och det har fungerat bra. Inte så snyggt så jag har tänkt att fästa den inombords till höger om kölen med någon form av fästmassa. Undrar bara om ekot blir bra med den placeringen. Önskar er för övrigt en trevlig vår. Ankarman
  7. Hej igen! Glömde bort mig! Båten jag söker kapell till är en Marex 24 Sc. Hälsningar Ankarman
  8. Hej igen! Är nu på gång med vårrustningen och har åter blivit påmind om kapellets skick igen. Tänkte sy upp ett nytt här i stan men väntetiden sträcker sig en bra bit in i säsongen .... Borde väl finnas originalkapell som bara som bara ligger o väntar på mig. Är det nån som vet om sådana finns någonstans? För övrigt är det snart bara att koppla båtvagnen till bilen och köra ner den i sjön. Hälsningar Ankarman
  9. Jag vinschade upp min Marex 24 på min nyinköpta Brenderup häromdan. Jag har haft mycket huvudbry om det skulle fungera att vinscha upp en så tung snipa på detta sätt men det fungerade hur bra som helst. Skönt att ha båten på egen vagn som går att flytta när det behövs. Nu är det bara nytt kapell som gäller så det är bara att koppla båten till bilen o dra iväg till kapellmakarn ! Ha en fin höst//Göran
  10. Tjena igen! På sommaren i våra båtmotorer kan man säkert använda vilken olja som helst. Problemen kommer nog inte förrän motorn börjar raska på i hojtempo 8000 rpm och ännu värre. Då gäller det att oljan har en bra viskositet och hänger med i svängarna. Åt andra hållet kan det vara svinkallt i motorn på vintern och oljan ligger som en klatt frusen havregröt i tråget. Då är det inte lätt att vara motor när oljan inte vill vakna till o smörja. Jag kör därför min VP MD 11 på Singel 30, min japanska riskokare på svindyr helsyntet och min King Cab turbodiesel på billigare helsyntet. Ha det bra//Göran
  11. Hej! Jag har under åren försökt få klarhet i skillnaderna mellan oljor o oljor. Klassifieringen är omfattande och djungeln är stor. Hursomhelst finns det helt klart ett samband med stora inköp och ett billigt pris. Biltema köper in stora volymer och har därför ett bra pris. På kul gjorde jag ett litet test för ett antal år sedan. Jag fyllde tre burkar till hälften med olika oljor, varav två helsyntet som klassifierades som likvärdiga. Den ena dyr, den andra billig. Den tredje var en mineralolja inköpt på en bensinmack. Jag ställde ut burkarna över natten i -tiogradig kyla. På morgonen vände jag burkarna uppochner. Vad hände ? Den dyra helsynteten rann sakta ner mot locket. Den billiga satt fast i botten !! Med detta i bakhuvudet så köper jag inte den billigaste oljan utan jag håller mig till de gamla beprövade fabrikaten. Dessutom byter jag olja i tid o otid. Smörjer o kladdar gör jag och mina motorer spinner o trivs.//Göran
  12. Det var som tusan !!! Det kanske skulle lönat sig med en tripp söderut för att höpa sig en bromsad vagn istället ! Jag köpte en tio år gammal Brenderup 2500 kg båtupptagningsvagn för 19000 kr (ny kostar 24000)//Göran
  13. Varför satsa grova pengar på nya galvade fina släp när man kan hitta hemmabyggen på blocket? De flesta är är rostiga och fula som stryk men kan passa hur bra som helst. Kostar dessutom en bråkdel av vad ett fabriksbygge kostar. Är man händig och är försedd med svets och ett förråd av svett o svordomar så kan man bygga en vagn själv// Göran
  14. Hej igen! Mitt kapell är som sagt inte av bästa kvalitet men är trots allt ganska nytt och helt ändå. Mycket mögel har det blivit under sommaren trots det soliga vädret. Har försökt att få bort det men det sitter som berget. Är det någon som har tips om mirakelmedel eller mirakelmetod för detta ? Tänker idag försöka med ett nytt medel (törs inte nämna vilket märke!), och sedan högtryckstvätt. Mycket tacksam för alla tips!//Göran
  15. Hej! Jag har tidigare utan resultat försökt bringa klarhet i vilken olja man ska välja och varför en del oljor kostar mer än andra. Numer köper jag en olja i storförpackning från grossist. Oljan rekommenderas till min King Cab med commonrail turbodiesel och den oljan använder jag till mina andra motorer med. Jag betalar ca 40 kr/lit och kan därför byta olja oftare än jag skulle gjort annars. Jag gjorde ett mindre vetenskapligt test för några år sedan. Jag tog tre glasburkar som jag fyllde till hälften med tre olika oljor. Burk 1 fyllde jag med vanlig mineralolja av god kvalitet. Burk 2 med svindyr helsyntetolja. Burk 3 med billig helsyntetolja som enligt specifikationen skulle motsvara den svindyra. Jag ställde ut burkarna under natten i -10 gr.och på morgonen vände jag bukarna uppochner. Burk 1 där hängde oljan kvar i botten då jag vände på den. Burk 2 där rann oljan runt i burken då jag vände på den. Burk 3 där satt oljan kvar i botten likandant som i burk 1 då jag vände. Detta säger mig att det finns ett visst samband mellan pris o kvalitet men det viktigaste är ändå att regelbundet byta olja o filter, gärna oftare än rekommendation. Ha en trevlig höst o smörj o kladda med oljor o fettpatroner Göran
×
×
  • Skapa nytt...