Micko
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Micko
-
Placering
Kadett
-
till tändstiften skall du ha en 18mm tändstiftshylsa som är väldigt small i godset, annars så är det bara att slippa ner hylsan runt ytter kanten.
-
kolla att du har gnista på båda motorerna, har du det så kollar du om du har haft kvar någon bensin kvar sedan förra säsongen eller något äldre än 3 månader så tömmer du bort det, gör rent tanken och fyll i ny bensin. Om du har kört med gammal bensin så måste du nog göra rent förgasarna.
-
har du kollat med Värmdö motorteknik i stockholm om dom kan göra de?
-
ja ,grundinställningen på yamaha 40 är 1 5/8. på yamaha 50 hk är det 1 3/8. men vill du sitta och bråka om det så är du ju bara fånig. det är lättast att skruva ut 1 1/2 varv och sedan utgå därifrån ibland räcker det med 1 varv ut det beror helt på motorns skick och kvaliten på bensinen. tummen har jag inte mitt i handen som det heter, då jag dagligen skruvar med yamaha motorer och många andra märken. p.g.a att många är så ovetande när det gäller bränslet i sverige så får jag som JOBBAR med BÅTMOTORER göra rent förgasare nästan varje dag och då är det enklare att skruva ut blandningskruven 1 1/2 varv istället för att ta reda på vad varje modell, märke och storlek har för specifikationer! hoppas att det löser sig med dina problem hjac.
-
grundinställningar på förgasare skiljer helt åt på vilken motor och vilken modell det är men om man börjar på 1 1/2 varv och justerar efter det så slipper man hålla på med att ta reda på hur mycket 5/8 delar av ett varv är.
-
hej du hade väll bensin kvar sedan förra året? det räcker om man bara har några droppar kvar i tanken (man får inte har kvar drivmedel längre än 3 månader). bensinen i sverige består av så många olika kemikalier och får bensin stå längre än 3 månader så fäller den ur som små salter som täpper igen stigarrör, munstycken m.m. det du ska göra nu är att plocka isär förgasarna i små delar och blåsa rent allt med tryckluft, göra rent tanken (tanken ska vara helt torr) och sedan fylla i ny färsk bensin. blandningsskruvarna ska stå på ca 1 1/2 varv ut och när motorn har blivit varm så justerar man skruven så att motorn går perfekt.
-
hej jag har hört att dom bygger sandströms båtarna med gamla uttern formar, och själv tycker jag att dom verkar robusta och bra kvalite.
-
den cylindern som är närmast svänghjulet är alltid nummer ett, sen räknar man bara nedåt inte så svårt.
-
det finns för och nackdelar med att både låta motorn va ner- upptiltad. en fördel med att tilta upp motorn är att man slipper få växelhuset fullt med sjögräs och annat skräp. en nackdel genom att man tiltar upp motorn och solen skiner på växelhuset kan göra att p-boxarna till slut torkar ut och det börjar läcka. håller man även på och tiltar upp och ned motorn så kan även skillnaderna i temperatur i luften och vattnet göra att p-boxarna till propelleraxeln läcker, eftersom värme gör att aluminium expanderar och kyla gör motsatsen. men gummi inte påverkas så mycket av något av dom. det kan även göra att gumminavet i propellern torkar och till slut så börjar propellern att slira på navet. en annan nackdel med att tilta upp motorn är man har en äldre aluminium båt, så har man i oftast inte batterifrånskiljaren kopplad till motorn. det gör att motorn har konstant ström som och har man då motorn upptiltad så hjälper inte anoderna något och båten fungerar som en stor anod och äts upp av galvaniska strömar. det är därför som dom gamla popnitade buster båtarna oftast är i sånt dåligt skick.
-
jag skulle rekomendera att inte installera oljetanken. mycket bättre att blanda oljan i bensinen, vro pumparna är kända för att sluta fungera och motorn skär och det är inte bara ett rykte, har varit med om många som har råkat ut för detta. och om du nu så gärna vill koppla in tanken så ska det gå en slang med blåsa från olje tanken till motorn, slangen kopplas in på en nippel under bränsleanslutningen. MEN INNAN DU KOPPLAR DIT SLANGEN SÅ MÅSTE! DU PUMPA UPP OLJA I SLANGEN TILLS DU FÅTT UR ALL LUFT UR BÅDE BLÅSAN OCH SLANGEN. Detta är superviktigt annars får du problem. på tanken sitter det även två kablar som skall kopplas ihop med likafärgade kablar som kommer ifrån reglaget. dom borde redan vara dragna till det område där den gamla tanken har stått. under kåpan vid vro-pumpen på motorn så sitter det även kablar som skall kopplas ihop (dessa kan vara svåra att hitta men dom finns). köp ALDRIG oljan på biltema, då kan lika gärna köra på spillolja.
-
kan även vara backventilen i blåsan som är sönder eftersom du inte får blåsan att bli fast. testa byt ut den till att börja med.
-
eftersom det är en fyrtaktare så får inte varvtalet ligga under ca 700-800 rpm med växeln i. (när den ligger i vattnet)
-
deras 350 är byggd för den amerikanska marknaden, än så länge så är det bara anytech som har byggt en båt som är godkänd för dom hästkrafterna i sverige. själv skulle jag aldrig köpa en sån motor, allt styrs med hjälp sensorer och databoxar. man behöver inga vajrar, det enda som ska in i motorn är bensinslang, batterikablar och en kontakt från reglaget. man kan inte göra mycket själv om man inte har dator och ydis programmet. allt är bara dyrt, men har man råd att köpa en så har man väll råd att laga om nått går snett.
-
Jag skulle helt klart välja en yamaha om valet stod mellan dom märkena. dom är lättare att mecka med och jag är helt emot hondamotorer (dom har en tendens att rosta). annars är en suzuki inte fel, går väldigt tyst.
-
dom bästa motorerna är dom japanska så som yamaha och suzuki. dom är gjorda för att man ska kunna mecka me dom. honda är jätte bra så länge man fettar in varenda skruv å bult på motorn (dom har en riktig tendens att rosta) johnson/evinrude lever på kvar 1800-talet, motorblocken ser likadana ut på en 05:a som på 85:a. och allt sitter ihop ärgat.och det är väldigt ofta som cdi boxarna går på dessa motorer mercury/mariner är bra motorer men man ska helst inte köpa en äldre än början av 90-talet.