Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

b_syrsa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    249
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

46 Expert

Om b_syrsa

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

1 646 profilvisningar
  1. Partialrigg och självslående fock skall ni ha. Så ofantligt mycket enklare att kryssa och därmed gör man det oftare. Har ingen egen erfarenhet av nämda båtar. När jag tittar på bilder så ser Comfortinan bäst ut. Toalett akteröver och en stor sittbrunn utan något ivägen.
  2. Jag har aldrig haft en plotter utan använt PC och platta. Min favoritplatta är en Sony Experia Z2 som nu tyvärr behöver konstant sladdmatning då batteriet efter 10 år gett upp. PC jag använder är en NB HP NX6325* Sempron 3500+, 512MB XPH köpt 2007. Min erfarenhet är att det skall vara en matt och bakgrundsbelyst skärm. Då slipper man reflexer och den fungerar även i direkt solljus. Edit Andvänder OpenCPN på både platta och PC.
  3. Hej, Tänkte återkoppla lite på mitt tidigare problem. Problemet är nu löst i och med byte av samtliga kontakter mellan batter, generator,, solcellregulator och landströmsladdare. Det var kontakterna som orsakade spänningsfall, åtminstonr försvann problemet när de byttes ut. Så nu fungerar mitt LiFePo4-batteri med Daly BMS ihop med Epever Solcellsreulator utan anmärkning. Även DC-DC laddaren som sattes dit fungerar som den skall. Helnöjd med systemet och nya förvärvade kunskaper under projektets gång. (Trots några extra gråa hår. 😊)
  4. @ChristerN Det går att justera värden via en separat skärm, MT50. Har ställt in "egna" värden som jag tror kommer från dig en gång i tiden. Värdena ligger något under de BMS är tänkt bryta på. Bifogad är den gamla justerad för LiFe Po med en säkning på några tiondelar på 1 och 2.
  5. @Lintott Var har du köpt den och till vilket pris? Sökte på webben och fick fram denna: https://mullerenergy.com.au/product/200a-jbd-smart-bms-with-bluetooth/ Är det en sådan du har?
  6. Vilken Victron solcellsregulator har du? Om nu min Epever inte är bra för Daly och du har en likadan Daly som jag som fungerar ihop med en Victron så talar det för att jag byter till Victron. Tar då gärna en som bevisligen fungerat för någon annan.
  7. Jag har en Epever Tracer 20A och en 100 W panel. Tror att den skall vara bra om rätt värden är inställda. Har läst lite till nu och med din utläggning och nya kunskaper skall jag se över mina parametrar i både BMS och tracer. Tackar för nya kunskaper!
  8. Jo jag har en regulator efter solpanelen. Intressant att höra att din DAly fungerar. Vilken Daly har du? (Min är 100 A) Vad för regulator har du till solpanelen?
  9. Anledningen till att den inte fungerar skall tydligen vara den hackade spänningen som kommer från en solcellsregulator. Tydligen skall Daly vara känslig för det. Har sökt över nätet och funnit de som löst problemet med ett LC-filter. Har en konverssation med Dalys support om problemet. Har inte nivårerna på skyddspänningar i huvet använde rekomedationer från https://batterygo.se/.
  10. Ni som hemmabyggt LiFePo4 batterier vilken BMS har ni använt? Fungerar den som den skall ihop med solpanelsladdning? Jag och en kollega har samma problem med våra DalyBMS som tydligen inte klarar av att matas med el från solpanel. Då fungerar inte styrningen längre och det uppstår spänningsfall över BMSen. Med bortkopplade solpanler fungerar den som den skall. Någon annan som har Daly ihop med solpanel som fungerar?
  11. Det är inte för klena kablar osv, värmaren funkade förra året med vanliga blysyra batterier. Inget är ändrat förutom batteriet. Och spänningsfallet är mätt över BMSen.
  12. Har ett egenbyggt LiFePo4 i båten med en Daly BMS. Stoppade i batteriet i höstas så i helgen var första riktiga testen. Testen började med att starta värmaren, Webasta EVO 3900, och föll inte väl ut. Värmaren startade inte pga låg spänning. Kollade polspänning på Batteriet vid 0 last 13,3 V. Efter BMSen samma späning 13.3 V. Min BMSapp visae också 13.3 V så den fungerar. Har en batmeter inkoplad efter batteriet och den visade också 13,3 V så BMS och battmeter är överens/visar rätt. Gjorde nytt startförsök och fann att spänningen efter BMSen sjunk til 11,9-12,2 V medan polspänningen fortfarande var 13,3 V. Batterierna är på 280 Ah och BMSen på 100 A så det borde inte vara några problem att ta ut startström på 10 - 20 A i 30 sek . Någon som har en förklaring på detta och framförallt en lösning? Som pareantes kan nämnas att en kamrat har exakt samma problem, så jag tror inte på trasig BMS men däremot någon "felaktig" inställing.
  13. Hej, Håller på att byta till LiFePo4-batterier och undrar hur min solcellsregulator Epever Trcaer skall ställas in. Har den idag inställd med "egna" värden, (lånade från ChristerN, via Lintott, tack för det🙂.) Har en teori att det inte skall vara så noga då LiFePo4 övervakas av en BMS som bryter laddningen när det blir fullt. Har jag rätt eller fel i min teori? Dagens värden i Tracern enligt kolumn "Mina i nedanstående tabell:
  14. När du väl är och tittar ta massor av kort och då främst på saker som du tycker är tveksamma eller dåliga. Då kan du lugnt studera dem hemma och kolla vad det kostar att åtgärda, Det som är bra kommer du ihåg i alla fall. Att titta i stuvfack mm och se vilken ordning resp hur rent det är ger en bra uppfattning om hur båten är skött.
×
×
  • Skapa nytt...