Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

pkno

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pkno

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för tips. Ja bensinen kommer till förgasaren men det är egentligen ointressant då jag varken får igång den med startgas i förgasaren eller bensin rakt ner i cylinder. Jag tycker att oavsett om gnistan kommer fram i rätt läge eller inte så borde den hosta till med startgas. Och givetvis drar jag rejält ryck Läste i en annan tråd att någon som hade fått oljeavlagringar i cylinderloppet och på kolven i en gammal motor fick liknande symptom så jag antar att jag får skruva lite...
  2. Tack för tips. Ja bensinen kommer till förgasaren men det är egentligen ointressant då jag varken får igång den med startgas i förgasaren eller bensin rakt ner i cylinder. Jag tycker att oavsett om gnistan kommer fram i rätt läge eller inte så borde den hosta till med startgas. Och givetvis drar jag rejält ryck Läste i en annan tråd att någon som hade fått oljeavlagringar i cylinderloppet och på kolven i en gammal motor fick liknande symptom så jag antar att jag får skruva lite...
  3. Tack ska testa att vädra ut och kanske värma cylindrarna. Jag har testat att dra runt med och utan choke men utan resultat Stiften är rätt modell och gap enligt dokumentation.
  4. Hej, Har en äldre 2-takt Tothatsu 10 hk med dragstart som vägrar starta. Har bra gnista Har nya tändstift Har bra kompression Har testat med startgas i förgasaren och bensin i cylindrarna men den hostar inte ens till. I övrigt går den runt, växlar går i mm mm Någon som har tips på vad jag ska felsöka? Tack på förhand
  5. Tack, ytterligare bra förslag värt att testa i vattnet
  6. Jag hoppas att du har rätt, ska testa i helgen. Den varvar ojämnt på högre varv när jag gasar med tomgångsreglaget (eller vad det heter) som sitter på reglaget alltså inte bara med växel i.
  7. Tack för förslag! Jag har elektronisk tändning så förmodligen svårare att felsöka som du säger. Har också insprutning så ingen förgasare att rengöra. Bränslepump har körts i ultraljud, bensinfilter helt nya.
  8. Tack för bra förslag! Ska pumpa hårt som f.n. Har troligtvis bytt alla slangar som har med bränsle att göra men har inte bytt bränslekoppling tank/motor vilket skulle kunna vara en felkälla.
  9. Spolmuffen har ju vatten från slang med relativ högt tryck och om sjövattanintaget är 50 cm ned i sjön borde väl det inte ge högre tryck? Jag måste givetvis utesluta även detta så får bli en sjösättning till helgen Annars är jag mest inne på att skillnaden i kompression är boven men kan och vill ha fel för att slippa riva toppen...
  10. Har ett problem med motorn. En 50 hk tvåtaktare med insprutning från 2006. Startar direkt och går helt rent på tomgång och lägre varvtal men när jag gasar upp till de högre varvtalen så går den upp och ner i varvtal. Inte mycket men ändå irriterande. Jag har än så länge bara testat den på land med vattenslang/muff till insuget. Det kan väl knappast bli bättre i sjön? Har mätt komp och det är en viss skillnad. 8,5 kg på den övre och 11 kg på den undre cylindern. Ska väl bara skilja max 10% har jag läst. Kan det vara problemet? Är det bara att lyfta topplocket och kolla cylindrarna som gäller i så fall? FÖljande har jag gjort/testat: Nya stift enligt tillverkarens rekommendationer om modell och gap Nya tändkablar Helt ny bensin Nya bränsleslangar överallt i motorn Ny tank, pump och bränsleslang Alla elkontakter rengjorda och slipade Startgas runt motorn för att se om den suger tjuvluft men ingenting Flottörhuset tömt och rengjort
  11. Hej, Har seglat i många år runt Åland och tycker det är fantastiskt vackert men vill göra något nytt. Tänkte segla från tex Rödhamn till Kökar men söder om istället för i farleden förbi Degerö. Har sökt och hittat ganska lite och jag är medveten om att det finns risker i och med undermålig sjömätning. Någon har nämnt Sjöbjörnsleden men de koordinaterna verkar inte helt trovärdiga. Någon som har erfarenhet? Skulle rutten i bifogad fil funka? På sjökorten ser det relativt säkert ut och finnarna gjorde väl en ny sjömätning 2011?
  12. Tack för info. Hade hoppats någon skulle ha en säker rutt då jag gillar havssegling bättre men Mackey, du har förståss rätt, det är semester och en kort omväg och dessutom vackert. Har inte varit norr om Degerby förut så det får bli vägen helt enkelt.
  13. Tänkte besöka Kökar i år. Start typ från Rödhamn. Någon som har testat denna rutt yttervägen söder om? Dvs inte följt farlederna? Alternativ 2 är att köra farleden söder om Degerö/Degerby men den har ett maxdjup på 1,5 m. Min båt drar 1,9 m. Samtidigt också en bro som inte verkar vara öppningsbar med seglingsfri höjd på 5,3 m? Uteslutet med andra ord? Enda alternativet om man vill följa farled och har en båt med mitt djupgående och mast 17 m över ytan verkar vara farleden norr om Degerö. 2,4 m. Känns som en jobbig omväg. Alla alternativa vägar mottages tacksamt!
  14. Har en gummijolle som läcker. Luftakammaren tom efter ca 24-48 timmar. Hittar inte hålet. Har försökt med såpvatten men inga bubblor. Någon som andra bra tips på hur jag ska hitta läckan?
×
×
  • Skapa nytt...