-
Innehålls Antal
30 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm frankmdk
-
Placering
Fänrik
-
Hej. Forsök med KG Knutsson, general agentur för Webasto.
-
Hej. Jag tror denna värmare är mer än 7 - 8 år gammal, vad jag vet producerades den någongång under 80 talet. Jag har en generell kopplings schema för dessa värmare, så har du inte fått gång i den än, kan du skicka ett mail till: frank.moller@volvvo.com så skall jag skanna in den och skicka den till dig. Mvh. Frank
-
Hej Andreas Svaren du har fått är till stor del korrekt, bortset ifrån att D1L värmaren INTE kan gå utan pump, samt att pumpen kan monteras från 15 - 90 grader. När du skruvar av slang anslutningen skall det finns en liten sil, som du måste se till inte är igensatt, och helt korrekt kuglan är en backventil, så det är viktigt att den löper lätt och att anläggsytan är i fint skick och inte korroderat. Mvh. Frank
-
Hej. Jag kännar inte den värmaremodell du beskrivar, men kännar webasto värmare mycket väl. Den pryl du beskrivar verkar vara en flamvakt, och om det inte finns någon genomgång i den, vanligen en motstånd på 2 - 3 ohm, vill värmaren inte starta. Mvh. Frank Senast ändrad av frankmdk | 06 juni 2007 | 09:50
-
Äntligen har gåtan blivit löst. Förre året köpte jag en ny propell 15 x 17, samma dimension som sat på båten då jag köpte den. Den gamla hade större korrisions skador, varför jag köpte en ny. Jag kom att tänka på att den nya, trots samma artikelnummer verkade tyngre och kraftigare, varför jag nu i ett sista desperat forsök spacklade upp den gamla och monterade den tillbaka. Nu går båten som ett spjut, ingen problem att få fart på den, och motoren varvar villigt upp till 5800 varv och spinnar som en katt. Det verkar som att den gamla propell är gjort av aluminium medan den nya ser ut som den är av smidet stål eller något sådant. Summering: 2800 kronor slängt ut i sjön på en oanvändbar propell.
-
Hej. 100% säker är jag inte nu, men skall plocka isärr det och kolla, men jag är ganska säker att det sitter rätt, men som sagt, jag skall kolla. Har nu kollat kamaxeln och den sitter korrekt, så vad finns kvar nu är väl att ta isärr förgasare och kolla om något har blivit fel här. Har just varit hos Volvo Penta och gått igenom bestyckningen på båda 145 och 151 förgasare, och dom är 100% identiska, så felet kan icke vara här. Förgasarna har nu varit isärtagna och kollade, genomblåste m.v. Dom var i perfekt skick, inget smuts elller dyligt als. Motoren går fortfarande perfekt utan belastning, startar lett, går jämnt vid tomgång och varvar upp utan problem, men så fort växlen läggs i och jag ger gas, är den fortfarande orkeslös. Någon mer som har någon ide vart felet kan ligga?
-
Jag skall medge att jag inte vet särskilld mycket om Volvo motorer, och inget als om marin motorer. Saken är att min gamla topp hade koroderat bort och inte gick att laga. Enligt Volvo Penta verkstad, skulle jag utan problem kunne ta en topp från en 151 motor, skillnaden var endast att jag ville få en vassare kam och lite högre kompression i motorn. Blocket från en B23 och en B230 motor är samma enligt verkstan, och den topp jag fick, var anpassat till en 145A motor på verkstad, dvs. att vissa kanaler och kylkanaler var portade. Motoren går fint utan belastning, startar utan problem, går fint på tomgång, men så fort jag läggar i växlen, blir den lissom orkeslös och vill endast med besvär komma upp i fart och plana, som sker vid 12 - 14 knop, och max fart just nu är runt 22 - 24 knop, om jag är ensam i båten.
-
Hej. Skulle vara mycket tacksam för all information. Tycker dock att Penta borde ha informerat om sådant. Skall kolla med en annan Penta verkstad isåfall
-
Hej Magnus Jag har kollat kompen och de liggar mellan 11,0 och 11,5 så det är mycket bra (skall vara mellan 10 och 12 enligt penta). Har inte justerat förgasare, vad skall justeras. Tittar i reservdelskatalog och hittar 3 delar som skiljar, Luftmunstycke, luftkona och huvudmunstycke Mvh. Frank
-
Jag utgår ifrån att en Volvo Penta återforsäljare är expert och topplocket är en Volvo Penta topp, så jag utgår ifrån att den är gjort för maritimt bruk. Då jag köpte topplocket sade dom inget om att jag måste justera på något annat.
-
Hej. Jag har just bytt topplock på min 145A motor till en 151 topp. Före bytet hade jag inget problem att få båten upp i mer än 30 knop och den varvade fint till runt 5500 varv. Efter toplockbytet går motorn som en klocka och varvar villigt, men så fort jag läggar i växlen och drar på, varvar den max 4000 varv. Tändingsinställningen är perfekt, grundinställning 10 gr. f.ö.d, stroboskopinställning 36 gr. f.ö.d. vid 4000 varv. Vad kan jag ha gjort fel, då enligt experter skall jag ha fått 8 hk mer med nya topplocket.
-
Har du fått tag i ett kopplingsschema, annars har jag ett liggandes, som jag kan skicka till dig, antigen via vanlig post eller som PDF fil
-
Troligen kondensvatten om du inte använder den ofte. Dimman slutar väl när värmaren har blivit varmkört i några minutter.
-
Hej. Jag har ett bolag som hetter Bohusläns Allmänna Sjöförsäkringsförening, som har kontor i Lysekil. Jag betalar 1450 kr årlig för en 19 fot Fjord HT med en AQ 145 A motor. Har inte hittat något billigare.
-
:x-mas: Hej! Om D3W värmaren är för stor beror på hur mycket din kylare rymmar. Värmaren startar upp på full effekt och läsar kontinuerligt av vattentempen, och stiger den för fort, drar den ner på effekten. När den har nått maxtempen, går den ner på lägsta effekt, och fortsättar tempen att stiga, stängar den av flamman, men övervåger ständigt tempen. När den då fallar till under en viss temp. kopplas flamman åter in. Personligen tror jag inte att 3 kW värmaren är för stor, men denna värmare är främst framtagen som tillsatsvärmare för moderna dielsel drevne motorer (TDI) som komplement till kupevärmaren i norden, då dessa motorer inte producerar tillräcklig med värme under vintern. Mvh. Frank