Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024

MichaelW

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MichaelW

  • Placering
    Kadett
  1. Hej.. Svar på frågorna.. Spelet var i detta fall dryga tio år och sitter på aktern på en NordWest. Misstaget man gjort är att man i den konstruktion ankarspelat sitter har man missat att borra ett hål i botten på denna Vattnet har alltså stannat kvar.. smekt motorn till döden inträtt. Härligt sätt att dö men tragiskt för mig. Den har varit utsatt för enbart salt och bräckt vatten. Jag har haft Engbo på alla mina båtar, som har varit i storleken 30-36 fot (5 stycket) och alltid varit nöjd. Rekommenderar. Installerade en rolig leksak förra året, en ny fjärr där jag kan hala ankaret och sköta bogen från samma fjärr. Tillhör avdelningen för önödiga båtnörd saker..
  2. Jag glömde ju att berätta här vad felet var. Det var enkelt, motorn hade rostat sönder. Ny motor monterad tillsammans med nytt relä av fackman. Kostnad 6900 kronor och det fungerar som ett nytt. Tack för att ni tog er tid och kom med förslag.
  3. Tackar... Skall kolla HSB också... Kommer tyvärr inte till båten igen förrens fredag... Men är glad för alla tips fram tills dess....
  4. tackar... skall pröva detta... Härligt att det finns folk som vill hjälpa till... .. Återkommer med resultat...
  5. Hej Westfjord.. Då du skriver kontaktorn, vad avses då? Jag har mätt vid koppllingsbox samt huvudsäkring (före & efter).. men inte vid någon kontaktor... Så kanske missar jag ett ställe jag inte vet vad det är eller finns.. Glad för info :-)
  6. Vänner! Jag har ett Engbo spel som nu efter vinterförvaringen trilskas. Jag hör hur, när jag trycker på nedknappen, relät ger ifrån sig ett klickande ljud. Detta även då jag trycket på uppknappen. Men, friläggningen sker inte, hjulet går alltså inte in i friläge. Inte heller matar det upp då jag trycker upp - båda trots att jag hör relät slå till. Spelet är ett Engbo 32-12010. - Huvudsäkring på plusstam är hel. - Säkring på ström till elekronikbox är hel - Fjärrkontroll samt styrpanel för styrningen av ankarspelet fungerar Skulle bli väldigt glad för tips kring detta. Senast ändrad av MichaelW | 05 maj 2012 | 12:35
  7. Jolly, tack för ditt svar men denna rara motor har fått sig en ordentlig omgång av vinteromhändertagande... det måste helt enkelt vara något annat...
  8. Hej Nu kommer ett klokt råd. Om ni vill behålla pengarna, få dom tillbaka då ni säljer alltså. Då skall ni utan tvekan köpa en Nimbus 28DC. Viktigt är dock att inte köpa en med bensinmotor eller äldre än 1989, det året kom den nya vindrutan som ger båten ett helt annat intryck och därmed gör de äldre lite kalla. Nimbus 28DC tillverkades i 402 exemplar för att sedan bli Nimbus 29DC istället, denna har köket uppe, pushpit och ett skåp i förpiken som ej finns i 28DC. 29DC är likväl väldigt attraktiva. Jag har själv ägt 3 stycken Nimbus 28 DC och en Nimbus 29DC, alltid sålt dom med vinst men den första var rena turen att jag sålde, den hade en bensinmotor Penta 271 som idag är helt iskall på marknaden. Viktigt då du köper en 28/29 är att den har bogpropeller, inga jordslag under dynor, att tyget på båtens bordläggningar i bostadutrymmet inte hänger. Ett pris på en 28DC vilket är rimligt är 590-650k kronor, du får tillbaka dom. Det var mitt förslag, lycka till.
  9. Hallå där. Detta är en fråga om vad man köper. Själv håller jag mig (inom motorbåtsvärlden) enbart till Nimbus och har bytt båt varje år under de senaste 5 åren. Faktiskt senast i dag då jag sålde min 38 fots nimbus. Varje år har jag tjänat många tusenlappar, denna gång cirka 80000, på ett års ägande. Köpte mig en Nimbus 28DC för 3 år sedan där vi tjänade 100000 på ett års ägande. Men, visst är det så att många fabrikat går ned men de båtar som är av fabrikat som Nimbus, Flipper, Aquador m.fl är sällan dåliga affärer.
  10. Hej där ute. Jag hoppas på att få hjälp av er där ute. Jag har en 2,5 hästars Mercury motor, sådan utan växel. Jag har haft motorn i garaget under vintern och skulle nu till att dra i snöret och få den igång. Men, det är totalt omöjligt att dra i snöret - det sitter som berg. Felet är inte att snöret trasslat eller liknande. Jag har försökt snurra propellern med handen men den sitter som berg. Jag har lossat underhuset och kontrollerat om axeln i riggen är felaktig, men icke. Jag har lossat förgasaren i syfte att se om det var vakum, men icke... Så vad sjutton kan detta vara? Någon som kan rädda sommarens gummijolleturer för barnen?? Uppskattas stort.
×
×
  • Skapa nytt...