perstromgren
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm perstromgren
-
Placering
Kadett
-
Så enkelt, alltså. Tack för förklaringen. Jag hade ju en baktanke med detta undrande, även om nyfikenheten var geniun. För att kunna ta hand om maskinen på ett vettigt sätt, måste man ju veta hur de fungerar. Jag har troligen fel på bensinpumpen, som jag nu vet att det är, aftersom det läcker luft vid ett membran av precis den typ som Guest beskriver. När jag trycker på blåsan på bränsleledningen bubblar det benisn vid den skarv där membranet sitter. Motorn går nämligen bra utan belastning, men stannar efter ett tag vid körning. Jag köper ett nytt membran av min lokala handlare, så kanske det ordnar sig. Tack igen för hjälpen. PS. Jag var väldigt nära att beställa en ny motor flera gånger, innan jag kollade priset: över 20 000:- för 10 hk! Löjligt. Jag ger den några timmars meckande och lite reservdelar till innan jag ger upp. DS
-
Aha! Då vet jag varför det heter trycktank. Tack! Men hur fungerar en typisk bensinpump på en liten utombordare, säg en Mariner 9.9 från -76? :-) Jag ser inget i bränslesystemet som roterar, det brukar väl pumpar göra?
-
Jag har alltid undrat hur bensinmatningen fungerar på en enkel utombordare med så kallad trycktank. Eftersom tanken oftast står under motorn måste bensinen sugas upp på något vis och det måste finnas backventiler inblandade, men hur är det egentligen? Och varför heter det trycktank, det kan ju inte vara något tryck i den! Kan någon hänvisa till en text som beskriver saken, eller själv berätta hur det går till? Jag kan inte Googla efter informationen, eftersom jag inte vet vad termerna heter på engelska, och en svensk sökning ger inget napp.
-
Evinr 75 hk 84:a startar ej, inte ens m startgas,NYKÖPT
perstromgren svarade på ett ämne i MotorbåtSnack
Min lilla Mariner 9.9 gick inte heller att starta efter vintern. I mitt fall var det med mycket stor sannolikhet vatten i bensinen, men det försvann inte i brådrasket. Som jag skrev i ett inlägg om den, så fick jag dra mig svettig innan den startade i alla fall. Jag hällde 1/2 liter K-sprit i ca 12l bensin! Jag tömde ur ordentlig med besnin ur slangar och bensinfilter och torkade stiften ordentligt, men jag vet ju inte exakt vad som egentligen hjälpte. Håll oss underrättade så kan andra få hjälp av historien! -
Saken är löst, för denna gång. Det var troligtvis vatten i bensinen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så stod bensintanken ute över vintern,och vatten kondenserade troligen i bensinen. Jag löste problemet genom att hälla 1/2 l K-sprit (eller förgasarvätska som det heter numera) i tanken och dra utav bara h-e. På 30:e gången, eller så, puttrade den igång, och gick rent efter ett tag.
-
Tändstiften har jag inte kollat (ännu) men det förefaller otroligt att motorn kan gå länge i verkstaden, övervintra och sedan inte gå på grund av dåliga tändstift. Jag hade faktiskt tänkt att helt bortse från elfel, just därför att motorn gick så bra på verkstaden i höstas. Borde jag inte koncentrerar mig på bränslesystemet? Kan det komma skräp från tanken, som stått ute under vintern, och sätta igen några filter eller dylikt? Och hur kollar jag detta? Per.
-
Luftskruven är öppen, men tack för omtanken! Per.
-
Jag har en gammal (-76, tror jag) Mariner 9.9 tvåcylindrig tvåtaktare som är mycket envis och inte vill gå. Finns det böcker att köpa om så gamla motorer så att jag kan mecka med den själv? Eller finns det generella böcker jag kan ha använding för? Om det är någon som vill föreslå diagnos, så är sjukdomshistorien denna: Motorn stannade efter ett tag (minuter) och jag meckade och meckade, men gav till sist upp och lämnade in den. Det visade sig vara trasig backventil, vilken byttes på verkstad. Då hade det blivit höst, så motorn kördes aldrig av mig och fick bo i källaren över vintern. I helgen monterade jag motorn. Den startade, men stannade efter några minuter och vägrar starta igen! Nu märker jag dock att blåsan är fylld, så backventilen verkar funka. Så vad kan det nu vara? Eftersom den fungerade på verkstaden kan det nog inte vara något allvarligt, men vad? Jag har ingen lust att åka till verkstaden igen, jag köper nog hellre en ny motorj-l... :-( I vilken ände ska jag börja?