Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

tollef38

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om tollef38

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Om du har raka spridare på din mast (jag är nästan säker på det) kom ihåg att polstra spridarfästena innan du lägger dit pressenningen, den är mycket känslig för skarpa hörn. Du kan använda rörisolering, några bitar heltäckningsmatta eller bara trasor. Kolla om det finns ytterligare ställen som bör polstras.Du får ju ganska kraftig belastning på pressenningen av snölasten.
  2. Hej! Jag brukar släppa in ca 2-3 l glykolblandning i motorn. Förutsättningen är att termostaten är öppen, dvs att motorn är varm. Jag har ca 1 timmes körning från hamnen till upptagningskranen och när jag kommer dit, låter jag motorn gå, stänger kylvatteninloppet från ån, kopplar in min plastdunk med glykolblandning och tömmer den. stänger sedan av motorn. Arrangemanget kräver att du i förväg har kopplat in en kickkran på ett T-stycke före impellern och en bit slang med en gardenakoppling. Konserveringen är klar på max 5 minuter, inger slabb. Använder alltid propylenglykol (finns alltid på OKQ8). Klart för start till våren!
  3. Hej! På min YSM 12 sitter en kran där den nedersta delen är en svart räfflad plastplugg med diameter ca 15 mm. Denna är skruvad underifrån in i en förlängd mässingmutter som har ett klenare rör stickande ut åt ena sidan. Plastpluggen är iskruvad som en vanlig bult. Ta en bult och vänd gängändan uppåt, då ser du åt vilket håll du skall skruva när du skall skruva ut bulten. Om du inte kan lossa pluggen för hand, ta en polygrip och vrid åt vänster, då släpper pluggen och det kommer ut kylvatten genom sidioröret. Om det inte kommer kylvatten, skruva ut plastpluggen och peta uppåt med en ståltråd, då kan du peta bort ev flagor. En helt annan fråga som du skall ställa dig är om du skall tappa ut glykolvattnet överhuvudtaget. Glykolvattnet har rostskyddande egenskaper.
  4. Hej! På min YSM 12 sitter en kran där den nedersta delen är en svart räfflad plastplugg med diameter ca 15 mm. Denna är skruvad underifrån in i en förlängd mässingmutter som har ett klenare rör stickande ut åt ena sidan. Plastpluggen är iskruvad som en vanlig bult. Ta en bult och vänd gängändan uppåt, då ser du åt vilket håll du skall skruva när du skall skruva ut bulten. Om du inte kan lossa pluggen för hand, ta en polygrip och vrid åt vänster, då släpper pluggen och det kommer ut kylvatten genom sidioröret. Om det inte kommer kylvatten, skruva ut plastpluggen och peta uppåt med en ståltråd, då kan du peta bort ev flagor. En helt annan fråga som du skall ställa dig är om du skall tappa ut glykolvattnet överhuvudtaget. Glykolvattnet har rostskyddande egenskaper. Lycka till!
  5. Ring en leverantör av cutlesslager, eller en motorleverantör som har axlar på sitt program eller ett båtvarv. Leta på internet. Då kommer du att få veta lite mer om ditt lager och om det går att antingen tränga ut bara gummidelen eller mässinghylsan m/gummilagret. Det skulle inte förvåna mig om det sitter en låsskruv någon stans som säkrar att mässinghylsan sitter fast, men det vet jag inte.
  6. Hej! Jag skulle prövat samma metod som Captain Cook föreslår, MEN valt att knacka lagret framifrån, det är lättare att ta av det då. Det förutsätter att du kan ta av propellerkroppen utan att demontera rodret. Obs! Mitt lager var en hylsa av mässing, och själva lagret av gummi. Är det bara ett gummilager spelar det väl ingen roll.
  7. Hej! Det beror på konstruktionen. Axeldiametern är väl densmma akteröver, och det enda som hindrade mig var medbringaren för propellern som satt stenhårt i sitt spår. Jag kunde lätt dra ut axeln så det löste sig ändå. Mitt cutlesslager satt inklämt i axelröret med ett överfall mot en packning av gummislang. När jag beställde det sades att det var samma sort som i Vega och Maxi 95. Försökt lägga till en bild men lyckades inte! Lycka till!
  8. Till Lusasken! Grattis, nu känns det väl skönt! Vill bara påminna om ventilerna, kulventiler skall lämnas halvöppna under vintern, annars kan dom frysa sönder. (har hänt mig) Hälsningar
  9. Hej! Min erfarenhet av dunkar är att använda dunkar som det har varit olja i, typ Biltemas blåa. De håller år efter år. Vita dunkar, tex f ör vindrutespolarvätska el batterivatten, förstörs snabbt av solen, blir spröda och spricker sönder. Ha det!
  10. Hej! Har ganska stora rutor på nätet, ca 80 x80 mm, och har fäst dom med buntband, kortaste sorten, både i den översta rostfria viren och i en spänd rostfri tråd längst ner. Buntbanden gör det enklare att flytta rutor som har kommit fel än om man lindar med en lång tunn lina. Också enklare att demontera nätet om man vill ta bort det på hösten, vilket jag inte gör. Sommarhälsningar
  11. Till Kalle. Orsaken till att luft kommer in i systemet beror på undertryck i slangar och/eller anslutningar. Undertrycket skapas av matarpumpen på motorn. Du kan inte se eller höra om det sugs in luft. Om du sätter detta system under tryck via blåsan kommer du snart att upptäcka var det läcker, om du inte ser det spontant kan du vira toapapper runt anslutningar och torka längs matarledningen från blåsan till matarpumpen. Efter matarpumpen har du övertryck. Ha det
  12. Hej! Ett enkelt sätt att få fram läckage i bränslesystemet är att montera en utombordarblåsa direkt efter tanken. När man klämmer på blåsan ökar trycket i efterföljande slagar och anslutningar, och läckage avslöjas lätt. Enklare än att söka upp luftslangen till tanken ock klämma åt tilloppsslangen till tanken. Blåsan kan sitta kvar och användas efter ev soppatorsk. En tidigare plankist hade hade haft blåsan kvar i systemet i 8 år! Trevlig Valborg och lycka till!
  13. Hej! Vet inte hur det ser ut på Maxi 84, men på vår båt har vi en duschslang med ett litet handtag som man kan trycka på för att få fram tryckvatten från pumpen som sitter under diskbänken. Kan även användas till att vb spola i toaletten .Tror det var Biltema 26-7020. OBS!Viktigt att man skruvar av handtaget på hösten annars fryser det sönder. Ha det!
  14. Hej Kalman! Trots att du vill avsluta tråden vill jag försöka besvara dina frågor: 1. Jag kan inte minnas att jag fick in vatten genom brunnen, men jag minns att jag fick rådet att ta en innerslang till ett skottkärrehjul, trä det upp på drevet och upp i brunnen. Sedan blåsa upp slangen. Provade aldrig, men tycker förslaget var bra. 2. och 3. Tog aldrig upp motorn under säsongen och hade ingen täckskiva. 4. Har svårt att bedömma fartminskningen med motorn nere, jag var färsk seglare och hade fullt upp med att sköta seglen. Hade ingen fungerande logg heller. På den båten skulle det vara svårt att lyfta motorn upp så propellern kom ur vattnet, speciellt som det var en 9,9 hk som var ganska tung. Men med en mindre och lättare motor skulle det väl gå. Det fanns utrymme akter om motorn där jag tror man skulle kunna lägga den i så fall. På din andra bild, är det meningen att man skall vicka upp motorn när den inte används? Smart! Har nu en långkölad bot, Semona, och känner igen problemen vid till-läggning. MVH
  15. Hej! Min första båt var en Furioso ritad av Lars Olof Norlin. Den hade en rektangulär brunn i båtens mittlinje bakom sittbrunnen där man hängde in en utombordare. Den hängdes in på våren och togs upp på hösten. Motorn satt framför rodret vilket gav fina manöveregenskaper vid motorgång, den ställdes i mittläge och rördes inte i normala fall. Vid sjögång höll sig propellern i vattnet till skillnad mot propellrar som sitter på utombordare som hänger på akterspegeln. Ur säkerhets- och hanteringssynpunkt är denna placering av utombordaren överlägsen den som hänger på akterspegeln.Enda nackdelen var motorljudet, men jag tror det skulle kunna isoleras bort med lite fantasi och insatsvilja. Självklart bromsade motorn lite, men det gör väl ett segelbåtsdrev också. Är förvånad över att inte fler båtkonstruktörer har utnyttjat detta sätt att montera utombordare inombords. Är medveten om att detta inlägg är lite utanför din frågeställning Kalman, men kunde inte hålla mig från att berätta. Med påskhälsning!
×
×
  • Skapa nytt...