-
Innehålls Antal
380 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm havetsstorm
-
Placering
Kommendör
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
halloj.........har du båten/backslaget kvar?
-
Hej.....jag hade oxå lite strul efter renovering på en sådan motor, seg o dum, ställde tändningen med strob och allt men den gick inge bra. Jag tog en bamsebumling till hanske och ställde tändningen för hand medans polarn körde för fullt, jag hade visserligen det gamla systemet med brytare o de. förmodligen är felet inte så lätt i ditt fall men de kostar ju inget att prova. Lycka till!
-
Nu har jag missat nåt.....är det nån som har för avsikt att svetsa i tanken ? om så är fallet så om de var min tank så hade jag monterat ur den ur båten och tömt den på bensin och sedan spolat ur den med vatten ....lite mera vatten och till sist spola lite till med vatten och sen svetsat i lugn o ro. jag är smed och har gått den där dumma kursen (heta arbeten) och efter den är man livrädd för eld o explosiva ämnen. spola vatten i tanken när den är monterad skulle inte jag göra iaf, risken att få kvar vatten i slangar o sånt är överhängande stor.....
-
Jo jag e rädd att de e precis som ni säger, bor just nu i hus och de funkar ju oxå men båt e ju båt va.....jag får nog drömma vidare ett tag till hehe......
-
Jaha.....nu undrar jag om nån vet nåt ställe i stockholm helst värmdö där man kan lägga en 25x6m båt för att bo på den, inte på pampas eller s-mälarstrand utan lite mer i vildmarken lixom så man bor lite mer naturnära.
-
Halloj......inte mycke till hjälp, mera som en tröst :-) Jag har förmodligen en snudd på exakt lika dan motor som du fast en johnson 6hk gammal o gedigen. Den fick för sej att starta hur fint som helst kall för att sedan inte starta alls varm, precis som din. jag fick för mej att min vart sur och jag ladda upp med en hink vatten i beredskap lossa på fästbultarna till motorn, bensin är ju ingen hit att släcka med vatten som bekant, ok nu till tricket, jag tog en tändare och fjutta på i insuget till förgasan FOOOFH sa de och sen starta den, gjorde så dem första 5 gångerna sen kom motorn på att de inte va nån ide att va dum när han har med mej att göra så nu hux flux startar den så snällt så, inget eldande eller så bara en liten smekning på kåpan eller så och några snälla ord...... Om du behöver nån skum del eller så så har jag en till nästan komplett motor som du kan ta delar ifrån..... Fridens liljor
-
De e jätte lätt o få en spricka i en plastbåt, jag vill minnas att jag lyckades på alla mina plastbåtar jag hade när jag va liten. De beror ju väldigt mycke på vad det är för båt, flatbottnad gammal båt slår härt o mycke plus att dem ofta är lite trötta i plasten, nya båtar med mycke v-botten går mjukare och går inte sönder lika lätt men allt har en bristningsgräns och var den går märker du när det blir blött om fötterna och ölen flyter omkring utanför båten......lycka till och kör så de ryker
-
Det brukar stå lite blandningstips på burken, härdarens kork brukar rymma 5ml
-
Tjena.....lite luriga bilder men jag vill minnas att min såg ut så där oxå på en gammal 130 jag hade, de e ju bara avgaser som kommer i röret i mitten vattnet kommer via det lilla röret på åvansidan om jag inte missminner mej alldeles, min va så dålig så jag bygde en ny i rostfritt.
-
Om det är tänkt att man ska stänga av din motorn med nyckeln så kanske de inte finns nån wire eller nåt åt de hållet att döda den med, i värsta fall kan du ta ett lock av något slag och täppa för luftburken, stänga av bränslekranen eller vad som. Men som nån nämde stäng absolut inte av strömmen tex huvudbrytare eller nåt = stor risk att generatorn dör men att motorn tuffar på som vanligt, Själv hade jag ju aldig placerat den så dumt att man kan komma åt att sparka av nyckeln, men de e ju jag de. Trevlig sommar
-
inte min starka sida de där men jag skulle tro att de i runda slängar e som du säger..... - x antal tim/min beroende på att den drar säkert mer att starta en att vara igång och sånna saker, men ett riktigt batteri borde ju räcka hela sommarn. simma lugnt
-
Jag hade precis samma problem när jag bytte till weber på en gammal båt, jag löste de genom att kapa tjocka brickor av ett rundjärn ca:25-30 mm i dia, minns inte exakt, alltså, ta ett rundjärn , borra med 8.5mm borr från änden så långt du behöver för 4 brickor, ca6-8mm tjocka, kapa sedan bort en halvcirkel på ena sidan tror de va ca: 3mm skillnad eller nåt. oj va luddigt de vart men de e jätte lätt o göra. lycka till
-
Ähhh... ni bara bråkas. Jag tror som nån skrev att pressen bara skriver om saker som är dyrt eller stort i första hand. Inte fan gör dem ett reportage om nisse med fiskesmacken som gick på knotet utanför kalvholmen...... Jag har sedan 1989 nautisk kompetens i form av förarintyg för fritidsbåtar xxx antal 1000 sjömil i ryggen, o inte fan har jag missat alla grynner för de inte, ju vassare man e på att navigera ju närmare grynnorna vågar man gå och framförallt krångla sej in i mellan en massa knot o elände, med krypfart givetvis tills man är på säkert vatten igen. Ibland smäller de och då vet man ju precis var man inte ska åka nästa gång, man lär så länge man lever. Trevlig sommar på er allihop.....
-
Hej.... Jag har en annan tanke som är som följer, vinden vill få båten att åka åt de håll de blåser och man måste kompencera detta genom att styra lite grann åt motsatt håll och detta i sin tur gör att båten lutar precis som när du svänger i vanliga fall med en planande båt. går man i kraftig sidvind lutar man gärna lite mot vinden oxå för o inte dråsa i backen. Fridens liljor
-
OJ...de låter onödigt mycke de, det kanske är en jätte gammal snurra du har nu ?? dem kan ju slicka i sej en del. Men om du byter den mot en liten 10-15 hk så kommer den garanterat att dra mycke mindre bensin, men de kommer ju se dumt ut med en så liten motor på en sån båt men valet är ju ditt....lycka till. PS själv åker jag i 6 knop i en gammal snipa.....= hinner se allt o alla jätte länge och hoppar inte i en enda våg, bara härliga gungningar