-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Reino
-
Placering
Kadett
-
Hej.Är det svårt att byta till sötvattenkylning? Vad behöver man? Nån som vet hoppas jag.
-
Stanna ca:10 meter före och hoppa i plurret och dra båten för hand.
-
Välkommen in i ockelbofamiljen. Jag har en s19 med en B20 och den är oerhört stabil i sjön, nu är ju din, eller snart din, lite mindre men ockelbo är en stabil båt. Motorn däremot har jag hört lite si och så om, Mercury. Har hört att det inte är så bra kvaliteé, backslaget strular visst på en del, men det kan ju bara vara en skröna. Har visserligen en jobbarkompis som hade en Mercury 85 hk med trasigt backslag.Men som sagt, det behöver ju inte gälla alla mercury. Se till att få provköra båten innan och lyssna och kän på motorn. Lycka till med köpet.
-
Jag har en B20 med en vanlig bensinmotor och det funkar perfekt. Vissa saker tror jag att marinhandlare luras att man MÅSTE ha till sin båt, när det i själva verket går bra med att gå till bilskroten och köpa en vanlig del för minst halva pengen. Men det är klart att vissa saker, som tex generator måste ju vara marinanpassad,måste vara gnistskyddad.
-
Har varit inne på drevia och jämfört priser med flotecmarin vad gäller hydralisk styrning och det skilde ju i pris,nästan dubbelt så dyrt på drevia. Då undrar man ju varför en sån skillnad. Är det samma skilnad på kvaliten? Nån som vet? En del här inne har ju bytt till hydraliskt så hur tycker ni, vad har ni för grejer? Min båt är en Ockelbo s19 med B20/ 100 drev.
-
Var nere och fick bort teleflexvajern men det är nog svårt att försöka att smörja upp den, det verkar ju omöjligt att få ut vajern från slangen det sitter inne i, går ju knappt att styra med ratten så hur ska man då kunna dra ur den. Funderar på och köpa en hydralisk styrning istället, är det nån som vet var man kan få tag i en sån till ett vettigt pris?
-
Färgen på röken föresten är vanlig avgasröksfärg, gråblå, eller vad det nu är för färg.Inte vit eller svart...än så länge iaf;)
-
Jag tackar för alla svar. Det där rykandet är ju inte så att det bolmar precis utan mer som en dimma, svag dimma. Det är klart att motorn är ju inte precis ny, 30 det sätter ju sina spår, det förstår ju jag med, men jag kommer att ta alla råd till hjärtat och ha uppsyn på min motor och sköta om den som ett litet barn så att den håller denna sommar, sen blir det en renovering till vintern. Och vad gäller after sea så lär det bli ett och annat med det också, dock ej PÅ sjön...hick.
-
Jag kollade kompet i min B20 från tidigt 70-tal och det visade strax över 10 bar på alla cylindrar, min fråga är om det är bra eller inte? Har hört att det ska ligga mellan 14 och 15 bar men eftersom det visade samma värde på alla cylindrarna så undrar jag om man behöver oroa sej?Jag menar, behöver man renovera? Motorn startar alltid lätt och den går bra. Det ryker en del om motorn, inte så där överdrivet mycket men lite,jag har bytt vent,kåps-packningen. Vad skulle ni ha gjort? Min tanke är att köra denna sommar och renovera i vinter. Eller?????
-
Hehe, nej, jag klarar mej med den jag har, fru alltså. Den bästa man kan tänka sej;)
-
Ok, jag byter direkt.Har ju en familj att tänka på också. Är det nån som har en till salu?
-
Grejen är den att nu sitter det en bilgenerator, satte dit en förra året för den gammla var totalt slut, en gammal likströmmare, men har gått och funderat mer och mer på det där farligt farligt. Vill ju inte sluta mitt liv i en stor fet smäll ute på fjärden...sen är man väll lite snål, en för marint bruk är väl mycket dyrare också? Än så länge har det ju gått bra, men som sagt....
-
Det där AQ trodde jag hade med drevat att göra, typ AQ100 o.s.v? Vad heter då en B20 i penta-världen, om jag ska kolla delar till min b20 vad ska jag kolla på då, för på drevia.se stod det inget till B20?
-
Undrar en grej. Om jag ska byta generator i min båt, en ockelbo med b20, kan man ta en vanlig bilgenerator eller måste det vara en för marint bruk? Har nämligen hört både och, att nej nej, det är jättefarligt, du måste ha en gnistfri till det spelar ingen roll, jag skulle ha tagit en bilgenerator Det är ju inte så bra att kombinera gnistor och bensinångor, det vet t.o.m jag, men blir det gnistor av en vanlig generator? Det är ju bensinångor i en bilmotor också men det går ju. Saken är också den att jag har alltid min motorrumsfläckt på så att alla ångor borde ju sugas ur??? Vad säger ni, det finns ju alltid nån här inne som har koll på det mesta, kanske nån med samma funderingar. Tacksam för svar.