Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

Gullan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Gullan

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Jag fick en lektion i batteriteknik när jag var på batterilagret senast för att mitt gamla fritidsbatteri var slut. Köpte därför två bättre batterier som jag hoppas skall bli bra nu i sommar! Från deras hemsida: Hur väljer jag rätt batteri till min bil, båt, husvagn, husbil? - Ett batteri är ett energimagasin där man ett begränsat antal gånger kan fylla på och tömma ur energin. Därefter är batteriet förbrukat! (10 x 100 % urladdningar = 100 urladdningar till 10 %) - Det som avgör hur bra och hur länge ett batteri skall klara sitt jobb bestäms av hur det används och hur det laddas. Olika behov ställer olika krav på batteriet, därför finns det flera typer av batterier och inte ett som är bäst på allt. - Den ”aktiva komponenten” i ett batteri är bly, en dyr råvara! Det finns därför stora kvalitetsskillnader mellan olika batterier Huvudgrupper Startbatteri - Konstruerade för att avge mycket energi på kort tid (högt CCA värde) men bör inte tömmas på mer än 10-15% av sin lagrade energi Förbrukningsbatteri - Kan kontinuerligt avge en större mängd av sin lagrade energi, utan att skadas, dock inte så snabbt som ett startbatteri (Vissa typer klarar upp till 90% urladdning). Marin/fritidsbatteri - En kompromiss av ett startbatteri, där man offrar en del av startkapaciteten för att få bättre förbrukningsegenskaper. (bör inte tömmas på mer än 30% av lagrad energin) Grundtyper ”Våta batterier” - Batterier med elektrolyten (syran) obunden i batteriet. Kan vara påfyllningsbara eller så kallade underhållsfria batterier där vätska fyllt på i mängd som skall klara batteriets livstid. Fungerar som start eller förbrukningsbatteri beroende på konfigurationen. AGM - Här är syran bunden i en glasfibermatta vilket hindrar den från att rinna ut. Dessa batterier kan monteras liggande på sidan och har mindre gasläckade vid i och urladdning. Tekniken reducerar även sulfateringshastigheten vilket ökar livslängden. Fungerar som start eller förbrukningsbatteri beroende på konfigurationen. GEL - Syran bunden i geléform. Ett batteri som är ”trögare” och därför optimalt som förbrukningsbatteri. Låg sulfateringshastighet och hög djupurladdningsförmåga. Fungerar som förbrukningsbatteri och kräver en laddare anpassad för gelbatteri. Mvh Gullan
  2. Är det någon som vet vad en Lilltriss väger? Gullan
  3. Jag köpte en begagnad gummibåt i somras och undrar nu hur den bör förvaras. En Quicksilver 270 med luftdurk. Skall man ha luft i den? Lite, lagom eller fullt? Kan den ligga ihoprullad utan luft? Stefan
  4. Tack för svaret! Jag har haft i Volvo Penta orginal. Jag tror det är bra olja! Är den OK? Motorn gick varm (arbetstemperatur) en stund igår innan båten togs upp idag! Kanske behöver man köra längre tid!? Dieseln fylld jag upp till full tank! S
  5. I sommar har det blivit otroligt lite seglat med båten. Oljan i inombordaren byttes förra hösten. Efter det har jag gjort slut på 10 liter diesel på hela sommaren, så motorn har gått otroligt lite. Behöver man ändå byta olja, pga fukt i oljan, eller är det onödigt? Stefan
  6. Hej! Jag hade en gång för länge sedan en Jolly Scott och undrar nu om någon har dimensionerna eller rent utav en ritning på båten? Mvh Stefan
×
×
  • Skapa nytt...