Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

erikeriksson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    176
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om erikeriksson

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det finns ett antal evinrude 150hk, jag gissar att du vill ha en jämförelse med din nuvarande v6a? Prestandarden för den 3-cylindriga som brukar kallas evinrude g2 i3 (inline 3 cyl) påminner prestandardmässigt mycket om moderna 150hästre som är fyrtaktare, dvs det är lite mindre vridmoment på mellan och lägre varvtal. Det finns vridmomentsgrafer om man söker efter "evinrude g2 i3" Om du lyckas söka fram grafen för din äldre motor är det lätt att jämföra. Tror inte att du skulle bli besviken på i3'an, även om jag gissar att din nuvarande motor har bättre vrid i de lägre varvtalen, iaf som ny. Däremot om man jämför med v6an g2 som då är HO så är det ganska mycket mer att köra med. De stora fördelarna med i3'an är den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden, den lättaste och så finns det med inbyggd servostyrning, super trevlig motor!
  2. Många gamla tvåtaktare vill ha mycket gas och mycket choke för att starta.
  3. Hej, ett sätt som kanske är säkrare är att flytta fram dragtornet eller ta bort det och flytta båten framåt.
  4. Hej, det finns ett enkelt men farligt sätt (om man inte vet vad man håller på med) att felsöka ett sådant fel, nämligen att använda en startkabel. Koppla först från minus på batteriet till så nära startmotorn som möjligt. Testa starta. Andra kabeln på batteriet på. Ta sedan bort kabeln och koppla från plussidan på batteriet till grova anslutningen på startmotorn. Då med minussidan påkopplad. Motorn borde dra runt vid någon av dessa "manövrar". Batteriet måste stå luftigt så att "knallgas" inte kan bildas.
  5. Hej, jag skulle ändå skaffa helt nya tändstift, gärna NGK, och prova. Om det inte hjälper skulle jag inte utesluta el, eller elektronik fel.
  6. Hej, oljan är det nog inget fel på. Försöker översätta 50 timmar till en bilmotor, det blir kanske 300 till 500 mil, då är 1 liter ganska mycket. Kan motorn ha sotat igen av trolling-körandet, någon ventil kanske är bränd eller kolvring fastsotad, vilket kan leda till högre oljeförbrukning. Kör motorn någon 1/2 timme på högt varvtal kanske runt 5500 varv för att blåsa ur den och se om något blir bättre.
  7. Hej, är det inte 450 motorn som har en o-ringstätning vid kylmanteln vid tändstiftet, ofta efter motorn gått en stund. När den läcker kylvatten blir ett eller flera tändstift böta på UTSIDAN och orsakar kortsluning. Kortslutningen gör att stiften blir blöta av bensin på insidan. Kolla det först, åtgärdas genom att lossa kylmanteln,( sitter som en ventilkåpa på en bilmotor), och sedan byta oringar.
  8. Hej, jag hade hoppat på en lite mer intressant teknisk diskussion om varför, än att det står 1 % i en tabell som vi alla kan läsa. Har senare autolobe modellarna en sämre teknik då efter som de blandar in mera. Har också Yamaha som det står 1% på, och de har aldrig mått dåligt av 1,5 eller 2 %.
  9. Hej igen, varför blandar då autolubesystemet in mer en 1 % om de inte ska ha det. Dessutom är det ju helt vartalsberoende. Har själv bla Yamaha 200 hk och Yamaha 40 hk båda autolube, och de blandar in 1, 5 %. Har dessutom en Mariner 15 hk som är identisk med Yamaha och i den instruktionsboken ska man blanda in 2 %, ändring av dekal kan väl knappast ändra behov av olja.
  10. Hej igen, autolube-systemet blandar i snitt i mer en 1 % kanske runt 1,5 %, som sagt beroende på varvtal. Egentligen är det väl ingen annan konstruktion på just Yamaha mot andra tvåtaktare, och de blandar i runt 1,5 %. Har själv ett 10 tal utombordare och det är ingen skillnad mellan Yamaha och tex Mercury i oljeförbrukning. Vill man förkorta livslängen kör man på 1 % annars lite mer.
  11. Hej, det beror på hur du kör motorn, ju högre varv du vanligtvis kör med ju mer olja. Kör du som folk blanda i 1,5 till 2 %, kör du fullgas jämt blanda i 2,5 %. 1 % är för lite om du inte kör på tomgång.
  12. Hej, för att hissa motorn några cm så lägg bara en träregel med rätt höjd på akterspegeln. Om du bultar fast motorn med fyra bultar behövs inte ens regeln.
  13. Hej, tycker det ser ut som en Laxen ht, 510 cm lång.
×
×
  • Skapa nytt...