Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

e5frb

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om e5frb

  • Placering
    Kadett
  1. Lyfter denna tråd igen. Kan tillägga att det rör sig om en manuellt startad motor med rorkult som nu sitter på min styrpulpetare (Buster R). Gasreglaget fjädrar alltså tillbaka och detta börjar vid ungefär halvt gaspådrag upp till max. Det fjädrar inte tillbaka hela vägen (kanske till 3/4 gas).
  2. Har sökt och läst inlägg här på forumet om monteringshöjd av utombordare. Det jag undrar är om det är nån skillnad mellan V-bottnade båtar och mer plana konstruktioner. Jag har en V-bottnad Buster R från 1978 och på den sitter en 30 hkr Johnson. Ska kavitationsplattan vara i nivå med kölen?
  3. Har länge brottats med detta problem på min Johnson 30 hk (1988). När jag gasar så åker motorreglaget tillbaka p.g.a. återfjädring av gasreglaget i motorn. Detta gäller inte vid låga varv , men när jag vill ligga på marsfart så måste jag hålla i motorreglaget hela tiden. Det reglage som följde med båten var av billigaste slag (förmodar jag) OMC original. Detta har ingen friktionsinställning. Finns det någon lösning på detta problem?
  4. Nu har jag kollat upp propellern i.a.f. 10x13 står det på den. Motorn tror jag är från 1988 men jag kan ha fel på -2 år så om det är en brytpunkt någonstans just där så får jag väl återkomma. Jag har serienumret på motorn men har inte hittat någonstans där jag kan kolla upp tillverkningsåret. Någon här som vet? (R 08166419)
  5. Jag har en Johnson 30 hk på en gammal Buster R. När jag gasar för fullt pulserar motorn och tappar effekt. Vad kan man tro att det är för fel. Ska kanske tillägga också att båtens toppfart är 22-23 knop vilket jag tycker är ganska lite då båten endast väger 250 kg inkl motor.
×
×
  • Skapa nytt...