Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

predon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om predon

  • Placering
    Kadett
  1. Var och kollade mina intressen för några dagar sedan hos en viss märkesverkstad här i Göteborg, vi kollade runt lite i datorn och kunde se att det var minst tre olika skillnader, packningen som jag pratade om heter Isolator och den har större dimension, sitter i insuget till förgasaren, samt att trottel stop Space och någon Cap inte finns på gasreglaget, troligen får man byta propeller för att den extra kraften skall transformeras ut den vägen. Samma varvtal men starkare motor. Någon som har erfarenhet av ett sådant ingrepp i motorn. Hör av er....
  2. Hej länge sedan nu men ämnet är fortfarande aktuellt, har kollat runt lite och någon påstår att det bara är att byta spjällen till förgasaren andra att det behövs bytas gasreglas samt att det endast är att byta en packning i förgasaren. Inte konstigt att man blir förvånad. När man går till olika märkes verkstäder och får olika svar varje gång. Kan någon seriös hjälpa mig.....
  3. predon

    trimma Mariner

    va va va.......
  4. hej hade samma problem och hos mig så var det kablarna, så jag tog isär alla kablar runt batteriet, torkade av de och sprejade på ellektronik spray, prova med det..... predon
  5. Hejsan..... Skönt med ett interaktivt hav. Skulle någon kunnig människa där ute vilja hjälpa mig ???? Jag har en mercury fyrcylindrig, fyrtaktare 1999. den är på 40 hk och jag skulle vilja trimma den till 50 hk. Jag har en verkstadshandbok men den berättar inte vad som är skillnaden mellan att ha 40 eller 50 hk trotts att det är samma motor. Har några utav er erfarenhet av det så får ni gärna hjälpa mig med sådanna uppgifter, eller om det finns någon som utför sådant arbete på motorer.. :x-mas: Undrar varför ingen svarar, har själv hört olika sätt att trimma den på. Undrar om det stämmer. Hör av er...
  6. Hej igen, ja jag har inte fått någon reaktion från General Agenten i Stockholm, de har nog valt att inte uttala sig i frågan. Får se om jag skickar ett brev till ägaren Marine Power Europe i Belgien, men det bråskar jo inte. Ni som undrar hur denna historia slutade kan jag informera om att jag har köpt en begagnad Askeladden Chaser 4.45 med en fyra cylindrig, fyrtaktare Mercury. Skall sjösätta den imorgon pingstdagen. Ha en underbar sommar där ute. 8)
  7. Jo jag kan visst hålla med er, men det är också viktigt att se hur denna marknad fungerar och vilka vägar man kan ta om man som jag hamnar i en liknande situation. Båthandlare vill tjäna pengar och då blir de hungriga. Glömmer vem de skall vara lojala mot, både juridiskt, etiskt och moraliskt. Sedan finns det säkert många säljare som har kunden i centrum och som aldrig skulle agera som denna säljare har gjort. Men här har ni jo haft en inblick i en utav alla dessa tråkiga affärer som görs. Jag tror att det säkert är många båtägare och båtköpare som hamnar i likartade situationer och som inte säger eller gör något. Men man kan fastställa att om det du köper av en handlare är nytt, så har han ett krav på att den skall vara felfri, om den inte är det kan du som kund agera snarlikt, och du har då stora möjligheter att få igenom dina krav. Må kraften vara med er. :-D :roll: 8)
  8. Ja det brev jag fick från säljaren innehöll inget annat än det som jag har lagt ut här. Han erbjöd mig ingen förklaring, ingen ursäkt eller något erbjudande om en annan fin, fräsch, och felfri båt. Så det kan ju också förklara vilken nivå denna säljares seriositet ligger på. Men jag väntar fortfarande på svar från Marine Power Sweden, kan tänka mig ta kontakt med Marine Power Europe, men jag avvaktar tills Marine Power Sweden har hört av sig, till dess undersöker jag vad Allmänna Reklamations Nämnden har att säga.
  9. Tack Bosse för dina kloka ord. Äntligen någon med insikt. Intressant är ju att visa har sådana associationsstörningar att de påpekar stavfel som är helt irrelevanta i detta sammanhang. Skulle vilja bjuda in er att återgå till ämnet, eller att ni startar ett grammatisk chattforum. Kanske svenska akademin skulle kunna bistå er med uppslag och idéer. lycka till...
  10. Stavfel och stavfel. Ja det kan man vel säga, men det är inga stavfel i ordets rätta mening utan att avstavningen har blivit lite anorlunda. Kan man inte kritisera annat så kan man alltid kritisera språket. Jag skulle vilja att vi försökte hålla oss till ämnet. Och där är alla synpunkter välkomna.
  11. Hejsan Jag tycker att det måste finnas påtrycknings medel, och att man skall använda dem. Svaret från säljaren tyder nog på att han måste ha fått mina e-mail. Jo du har rätt i dina tankar och jag ställer inga krav på det sättet. Vad jag gör här är att starta en diskussion runt ämnet, båtköp, vilka rätigheter samt skyldigheter har en säljare och en köpare. Vilka etiska regler bör det finnas inom båtbranchen. Hur bör man agera om man utsätts för en säljare som gör som denna säljaren har gjort. Det här handlar om att hänga ut oseriösa båthandlare, och låta konsument kraften agera. Och där är dina tankar också viktiga.. så tack för ditt inlägg..
  12. Var i kontakt med Konsument Göteborg och ställde samma fråga som jag har gjort till er. Så här svarde de. Naturligtvis skall man kunna utgå ifrån att båten är ren och fräsch om man beställer en ny båt. Vill inte företaget ta på sig en rengöring av båten samt åtgärdande av de småfel som finns får du anlita någon annan och kräva företaget på kostnaden eller begära ett prisavdrag motsvarande felen..
  13. Mitt brev till Marine Power Sweden. Hejsan Marin Power Sweden. Skulle vilja ha eran åsikt om hur ni vill att detta diskussions ämne på nätet skall få för avslutning. Lyckligt eller olyckligt ? Jag står idag utan den båt jag hade beställd och vet ej vart jag skall vända mig. Jag vill vara säker på att få en, fin, fräsch och felfri Örnvik 500 clx med en f 60 efi mercury, inkl förtöjningspaket och säkerhetslås samt kätting. Till det pris jag blev lovad av min fd säljare. Undrar om ni kan hjälpa mig. Ni kan också gå in på www.maringuiden.se under Bryggsnack. ”en besviken båt köpare” för att se, läsa eller delta i diskussionen. Detta brev kommer att läggas ut på nätet.
  14. JO jag håller med om att Örnvik 500 clx, med f 60 efi mercury är en av marknadens bästa båtar till det priset som jag fick av denna handlaren. Mitt problem är jo att jag idag står utan denna båt, vilket jag hade fått till ett mycket bra pris. Jag hade prutat ner priset med ca 17 000 kr. Inte tror jag att jag får samma pris hos en annan handlare. Marine Power Sweden är naturligtvis inte juridiskt ansvariga för vad en av deras handlare gör, men moraliskt. De kan och bör ha policy för hur deras båtar skall se ut när de säljs. Men att skicka över en utskrift av diskutionen på denna sajt till Marine Power Sweden skulle vara intressant. För att se hur de skulle bemöta mig, efter att ha läst detta. tack för det tipset.
  15. Nu har jag fått svar från säljaren. Så här skriver han. hävning av båtköp enligt. Kontrakt 2004-03-20 Örnvik 500 CLX, Mercury F 60 EFI - 2004. Köpsumma 145 000. Härmed godkännes hävning av båtköpet. Vänligen makulera kontraktet. Så nu är det klart.
×
×
  • Skapa nytt...