-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm eilerth
-
Placering
Kadett
-
Tjusig båt du har ! Med allra största säkerhet så har du luft i systemet. Enkelt problem kan tyckas och kan så ochså vara beroende på hur instalationen är utförd. Ett sätt kan vara att spola igenom systemet enl de tips du fått tidigare problemet är när du ska avbryta spolningen och koppla ihop systemet utan att det bildas luftfickor igen. Om rörinstalationen är någorlunda vågrät kan du kanske genom att tippa båten åt något håll på båtvagnen få ut luften ur systemet. Lossa på anslutningar på högpunkter och avlufta kan vara ett annat sätt att komma fram, vilken metod som du bör använda beror som sagt lite på instalationen av anläggningen. Titta & fundera på hur du kan tänkas får ut luften innan du börjar så att du inte bara flyttar runt problemet i systemet. mvh eje
-
Det som avgör vad din motor får arbetstemperatur är vad du monterar för termostat dvs det spelar i princip ingen roll om du monterar en sötvattenkylning eller inte (förutsatt att sötvattenkylningen & pumpen är dimmensionerad för behovet)utan det är gradantalet på temostaten som avgör. Det jag menar är att du inte skall byta gradantal på din temostat om du sätter in en sötvattenkylning, behåll de temperaturer som motortillverkaren har monterat vid lev från fabrik
-
Din motor är byggd med tolleranser för en motortemperatur < 67-*C. Anledningen till att man byggt motorn för den temperaturen är att man då kan använda saltvatten som kylning utan att saltet fälls ut i kylkanalerna dvs man kunde göra en motor till ett lägre pris som fungerar tills korrosionen(rosten) sätter stopp. Om däremot vill förlänga motorns livslängd på den här punkten och tänker montera en sötvattenkylning så bör man nog göra en besiktning/kontroll av kylsystemet och om det ser bra ut och ev göra nogon typ av rengöring innan man monterar sötvattenkylningen. Om man nu monterar en sötvattenkylning bör man vara observant på kylvätskans nedsmutsning och kanske byta ut den efter en tids körning. Nu tillbaka till inledningen av denna text ang motortolleranser OBS!! om du använder dig av en termostat för tex 95*C så kommer dina kolvar kolvringar osv att ha felaktiga tolleranser dvs motsvarande att du skulle aceptera att din bilmotor skulle ha en kylvätsketemperatur på ca 138*C, någon sådan ide tror jag knappast att någon skulle få
-
Snabbare eller inte jahadu det får du prova dig fram till det går inte att svara på med de uppgifter som du lämnat, men det går säkert alldeles utmärkt att använda en propulse prop till din motor.Om du enbart är intresserad av fart så skall du nog se dig om tex efter en stålpropeller som har absolut optimalt utförande för din motor / din båt / din last / din status av bottenbeläggning / osv. Om vi går tillbaka till din andra fråga ang propulsepropellern så är min erfarenhet att det fungerar alldeles utmärkt till vardagsbruk fördelen är att du kan ställa om propellern till ditt behov av utväxling nu är det inte något som man gör varje dag , så enkelt är det inte men skall du åka vattenskidor en helg då kanske det är lämpligt att gå ner 1(tum) eller så. Andra fördelar är att du inte behöver veta exakt vilken stigning som du behöver, du köper en enl de rekomendationer eller din erfarenhet och provar dig fram sen till en optimering genom att justera upp eller ner. Rent prismässigt så är propulse ochså ett bra alternativ som jag ser det med tanke på att man just kan byta ut skadade blad vilket de flesta mer erfarna skepparna kanske inte behöver ta hänsyn till. PS Oss imellan vi har alldrig smakat på botten nån gång eller hur
-
Som du beskriver felet på din båt så kan jag med största säkerhet säga att det INTE är ryckutjämnaren är felet. Här är det något annat problem. mvh eje
-
Med allra största sannolikhet är det splinsen i ryckutjämnaren (monterad på svänghjulet) som har blivit utnött/förstörd. detta pga av att inlinjeringen mellan motorn och drevet är felaktig, alternativt för dåligt smörjd axel/lång drifttid.För att åtgärda detta måste motorn demonteras ur båten och ryckytjämnaren bytas ut det svåraste med detta arbete är att korekt linjera in motorn mot drevet PS. denna splines i ryckutjämnaren skall infettas med jämna intervaller, på nyare versioner fins det en smörjnippel på axeln medan de äldre versionerna måste demonteras för fettinpackning
-
Kan det här vara sveriges vackraste båt ?