Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

Mats_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mats_

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. För tydlighetens skull borde jag kanske tillägga att max-farten i diagrammet inte blev den slutgiltiga max-farten. Om jag inte minns helt fel så skickade Rodahl Marin mig en ny propeller på 17 (eller om det var 16) eftersom jag inte nådde högre varv. Jag gjorde dock ingen ny lika seriös mätning med nya propellern, men maxfarten blev 17 knop. Max varvtal kommer jag inte ihåg däremot. Ni som har en Maxim med Lombardini-drev kanske kan mäta och räkna ut propellerns verkliga storlek från den bifogade bilden. Notera att jag blev tvungen att svetsa en ny skedda för att på plats med propellern. Vänligen //Mats
  2. Hej, Nu var det visserligen ett tag sedan jag bytte motor i min gamla Maxim, men jag har en del data och bilder sparat. Jag hittade bland annat en plott som jag gjorde på varvtal och hastighet efter motorbytet, och den kanske kan vara av intresse för några av er. Den gäller alltså för en Lombardini LDW2204TSD på 87hk, Lombardini-drev, tre-bladig standard-propeller på 18något samt Lenco 1230 trimplan som alltså nästan täckte hela akterns bredd. Plotten är bifogad. Maxlast i plotten innebär en fullastad maxim med 200l vatten, full bränsletank, fullt pilsnerförråd, 4 tunga batterier, stor servis i stengods, 100 kg tungmatta till motorrumsisolering, verktygslådor, massor av bra att ha prylar, mm, mm... ja, ni börjar fatta kanske. Plus en tung förare kanske bör tilläggas ;-) Om någon är intresserad så har jag även en artikel på motorbytet samt en hel dröse med bilder. Vänligen //Mats Senast ändrad av Mats_ | 04 maj 2011 | 23:50 Senast ändrad av Mats_ | 04 maj 2011 | 23:51
  3. Det är många som skrivit till mig på sistone med frågor angående motorbyte på Maxim. En del har läst min artikel i tidningen Praktiskt Båtägande, och en del har hittat mig genom maringuiden.se För att hjälpa så många som möjligt så har jag nu gjort en ny hemsida för Maxim-båtarna. Den ska vara lite mer dynamisk och erbjuda er användare funktioner för att skapa egna album och artiklar mm. Sajten är dock inte klar ännu, så ni får ha lite tålamod med den. På hemsidan finns det en massa bilder på de jobb som jag gjort, samt bruksanvisningar och såklart artikeln om motorbytet. Ni hittar hemsidan på maxim.saz.se Som kuriosa kan jag berätta att det finns två stycken Maxim på Grönland, varav en är på väg att få en ny motor. Det är lite coolt tycker jag! Vänligen //Mats
  4. Mats_

    spricka i Maxim

    Hej Jimmy, Har själv en Maxim, och jag har plockat bort i princip allt som går att plocka bort, och tendensen till en spricka finns utmed hela skrovet. Förmodligen är båten byggd av två halvor som man sedan har fogat samman och plastat ihop. Så att det ser ut som sprickor gör inget, men det du ska vara observant på är om laminatet faktiskt har börjat spricka upp. Håller själv på att byta motor just nu, och när jag sågade upp lite mer vid drevgenomföringen så såg jag att det sipprade ut vatten i fogen, och att det fanns tendens till delaminering. Samma sak vid skeddan under kölen. När jag plockade bort den, och skrapat bort all sikflex så började det tränga ut fukt vid skarven. Inget av detta är speciellt oroväckande. Det är bara att ta bort lite av laminatet, eller tvinga isär det, och se till att det torkar ur ordentligt. Sen kan man plasta ihop det med lämplig produkt. Så du behöver inte vara orolig. Det är en bra båt. Och allt går att fixa med lite plast! Mvh. /Mats
×
×
  • Skapa nytt...