Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025

iceman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om iceman

  • Placering
    Kadett
  1. Okey, jag ger mig. CE-märkning av båtar kan man skita i för det är ju bara skit alltihop, eller hur Dawa. MVH/ICE
  2. Det jag menar är om någon väljer mellan två likadana begagnade jänkebåtar, en privatimporterad som inte är CE-märkt och en som är såld av en auktoriserad återförsäljare i Sverige som är CE-märkt, då måste du väl hålla med om att priset skilljer. Sen tror jag inte heller att det är lönt att CE-märka själv men att det skulle vara ett värdelöst klistermärke, som du skriver, det tror jag dock inte på då jag fortfarande hävdar att det skilljer i pris. MVH/ICE
  3. Om man vill göra det lätt för sig när man köper båt så väljer man en CE-märkt båt.Om man vill krångla till det så köper man en icke CE-märkt dito, men då naturligtvis till ett lägre pris. Det är bara att välja. Det hjälper inte att vi sitter här på forumet och tycker att det är skit med CE-märkning och vad det innebär, det är bara att gilla läget. Det gäller ju i hela EU så det får vi nog leva med. För er som inte har någon CE-märkt båt så får man hoppas att ni inte har betalat fullt pris för det kan ni aldrig räkna med att få vid en ev. försäljning. ICE
  4. Efter en ganska rejäl grunstötning gick min alu propp åt hel..., fick då ett infall att köpa en propulse, monterade den på min 75 hk mercury men hur jag än ställde bladen så blev inget riktigt bra, tappade 3-4 knop på topp. Nä, känns lite som Lego. Ice
  5. Ganska roande att läsa trådar angående CE-märkning där man tydligt kan se vilka som äger båtar som inte är märkta och vilka som följer gällande regler. Någon säger att skit i CE-märkning, fixa en egen lapp och klistra fast i förhoppning att presumtiva båtköpare ska övertygas om att det inte har någon betydelse och någon tror helt allvarligt att en båt utan ordentlig märkning betingar samma pris som en med märkning. Reglerna om CE-märkning av båtar kan man ju naturligtvis ha helt olika uppfattningar om men det är ganska ointressant då de gäller likväl. Det räcker med en sådan här diskussion så drar nog de flesta båtköpare som har ett uns av sjäjvbevarelsedrift öronen åt sig och förstår att det definitivt är prutläge. MVH/Ice
  6. Hej. Testa sjön Flåren istället som ligger strax intill nedströms, där brukar ganska grov gös fångas. Lite större ytor att fiska av också. MVH/Richard
  7. Sedan när blev det en uppgift för en statlig myndighet som Sjöfartsverket att spekulera i andrahandsvärden för svenska fritidsbåtar??? Sjöfartsverket borde inte ägna sig åt spekulationer men de har nog rätt i det här fallet. Det räcker med en sån här diskusion så blir nog många tveksamma. Personligen så skulle jag hellre köpa en svensksåld och CE-märkt båt för att när det blir dags att sälja så slipper jag försöka övertyga eventuella spekulanter att det är ok. ICE
  8. Hej. Andy-a, jag tror att du har fel att det skulle vara ok att ta hem och köra med icke CE-märkt båt.CE-märkning kommer man inte ifrån ens som privatperson. Här ett utdrag från sjöfartsverket. Vad händer om jag inte CE-märker båten? När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Då kommer det att kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt. Oavsett om båten stoppas i tullen eller ej är det alltid du som importör som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden. Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades. Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven. Detta kan du som importör bli ålagd att utföra oavsett om du äger båten vid tidpunkten eller inte ägt den på flera år. Den kan ha sålts i flera led, det är fortfarande du som importör som är ansvarig. Det finns många andra nackdelar med en icke CE-märkt båt såsom tveksamt andrahandsvärde, den kan aldrig lämnas i inbyte till näringsidkare (då dessa inte får handla med icke CE-märkta båtar), risk för juridiska komplikationer vid eventuell försäljning och ersättningen vid försäkringsärenden blir lägre och svår att ifrågasätta på grund av det osäkra andrahandsvärdet. ICE
  9. Hej. Har en bayliner 175 -06 som jag är mycket nöjd med. Många tycker att det är fel att ha en heltäckningsmatta i båten men det ser jag inga problem med. (Har haft heltäckningsmatta i mina bilar sedan 60-talet !!!!!). Men smaken är ju som bekant som baken. Definitivt mycket båt för pengarna. ICE
  10. Hur gammal kan en AQAD40A bli? Tja, hur långt är ett snöre?
  11. Okay, då är det väl bara att sätta borrmaskinen på laddning. Tackar för visat intresse. Ice
  12. Är det någon som har en bra lösning på hur man tar sig igenom akterspegeln med ekolodsgivarkabeln. Är det borrning som gäller eller finns det någon genomföring vid drevet? Tacksam för tips. MVH Ice
  13. Hej. Jag har konverterat alla våra elektriska pall-lyftare på jobbet med Ctek laddare och dom fungerar suveränt. Ice
  14. Hej. Har ingen uppfattning om Biltemas fiskegrejor men nog fick sjörövaren in en fullträff.Det är alltid jobbigt att bli knockad, men ännu värre är det om man varit kaxig också, eller hur elanen. Ice
×
×
  • Skapa nytt...