Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

tholakers

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tholakers

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jag har nu efter lite felsökning kommit fram till att jag hade vatten i bensinen så detta löste start problemet. Det andra problemet med att Volt mätaren går i botten och visar över 16V efter att jag har startat är jag inte helt säker på ännu men tror att det beror på laddnings regulatorn, jag har mät upp från batterier till generatorn och på alla ställen så visar den på spänning 16V när motorn är i gång och när jag höjer varvet , sätter jag den i fri läge så går den ner till 14V som normalt. Jag har gått igenom och smörjt upp alla kontakter som går till generatorn och motorn men detta hjälpte inte. Jag har en Valeo generator med regulator nr YV7735H som jag har försökt att leta upp men inte lyckats ännu, är det någon som har något tips på var man kan hitta en sådan i Göteborgs området eller ännu bättre runt Orust Tjörn? Tacksam för svar. Mvh Thomas
  2. Hej! Jag har en Nimbus 22 med AQ 151B, (bensin/förgasar motor), i helgen körde jag ca 1,5 timme i sträck och la sedan till vid bryggan och stängde av motorn, direkt efter skulle jag starta igen och då tände den inte alls men start motorn gick runt, efter 30 min så startade den igen men gick lite konstigt på tomgången. Jag körde sen i en timme till och provade och stänga av och direkt starta igen och sama sak motorn startade inte utan jag fick vänta en stund och då gick den igen, provade detta lite under helgen och han beter sig likadant efter varje körning. Skall nämna att jag tankade miljö bensin innan resan men vet inte om detta kan ha någon påverkan, jag kopplade även in en inverter på 600w som var på under första delen av resan direkt på batteriet. Kan detta problem ha något med Tändspolen att göra? eller kan det vara så att det blir för varmt i förgasarna och att den måste gå på tomgång innan avstängning? Vid kall start så startar han direkt annars. Mycket tacksam för svar om någon vet vad detta kan bero på. Mvh Thomas
  3. Fick ur förra ägaren att han inte byt oljan på 2 säsonger och att motorn ståt ute under vintern, såg att o-ringarna till skruvarna som skall täta var trasiga med. Tack för alla svar. Mvh Thomas
  4. jag har nu kört motorn ca 30 min, kollade oljan och den är inte lika vit som den som bytes men den är definitivt gul, om det är packboxen är den lätt att byta själv? Kostnad ca ? Det skadar kanske inte att byta denna hur eller hur? Mvh Thomas
  5. Tack för ditt svar Flipper, jag byter oljan nu och skall strax starta upp den i tunnan, jag återkommer. Mvh Thomas
  6. Hej! Jag har precis köpt en båt med en 40hk Yamaha, när jag skulle byta oljan i växelhuset var den ljus eller rättare sagt gul, är detta ett tecken på att det har kommit in vatten?? Vad kan man göra åt detta? har ägt båten i 2dagar så just nu är man inte glad om det är fel på den, motorn gick perfekt när vi körde i tunna ca 30 min, skulle givetvis kontrollerat oljan men det är ett misstag jag säkert inte kan göra någonting åt. Säljaren är privat och känner inte till att dxet skulle kunna har kommit in vatten där. Vore tacksam för råd. Mvh thomas
  7. Hej! Jag är helt grön vad det gäller vattenskotrar men är nu inne på att införskaffa en sådan, jag har letat beg av dom största märkena till priser allt från 35 till 150 000kr, jag har nu hittat importerade från china som säljs i Mellerud från 59 900kr för en helt ny http://www.asienimport.se/jetski/700cc95hk.html Är detta att jämföra med en beg av dom stora märkena för samma pengar? vad skall man tänka på om man köper en beg? Vore hemskt tacksam för era erfarenmheter. Mvh Thomas
  8. Så här såg tändstiften ut från vänster 1-3 är dom svarta och lite blöta, resten är svarta men inte blöta. Skall köpa nya idag och har hittat likadana för 52kr st, jag antar att dom inte finns på biltema då jag inte kunde se detta i deras katalog. Mvh Thomas
  9. Nikitalord! det stämmer motorn var kall, jag skall försöka få tag i någon som kan titta på den. Mvh Thomas
  10. Jag kontrollerade komp på alla cylindrar igår det såg ut så här. 1 9,0 2. 10,0 3. 11,5 4. 10,5 5. 8,5 6 7,5 Det ligger inte jämnt och jag undrar vad detta tyder på? jag tittade på tändstiften och det var ingen vacker syn, 1-3 var något blöta 4-6 torra. Tändstiften var av märket Chamion RL82YCC, skall man köpa likadana eller finns det andra som ni vet är bättre? tacksam för svar
  11. Tack för alla svar, jag skall gå hem och göra komp prov ikväll, testar även så att det finns gnista. Jag återkommer imorgon hur det gick. Mvh Thomas
  12. Hej! Jag har problem med min B30 som ej vill starta, det började innan upptag förra säsongen då den stått i 1 månad, var stora problem och det gick en burk startgas för att få igång den igen, efter detta har jag inte lyckats och får alltså inte den till att starta nu. Motorn går runt som han ska men han vill inte tända till, jag provar med startgas och det hjälper bara så mycket att den vill tända men slutar omgående igen, vore tacksam om någon kan ge några tips på vad jag skall titta på, jag har blåst ur bränsle slangar, jag har kontrollerat pumpen som verkar fungera, Mvh Thomas
  13. Tack för hjälpen, det blev den på blocket men till ett helt annat pris. Tack än en gång
  14. Hej! jag vet att union motor i Landvetter tillverkar i rostfritt avgaslimpor till B30, men leveranstiden är väldigt lång och därav undrar jag om det är någon som vet om det finns andra tillverkare av nya avgaslimpor till B30. Jag kan även tänka mig att köpa en bättre begagnad till rätt pris, vore hemskt tacksam för snabbt svar. Mvh Thomas
  15. Hej! vet någon var man kan få tag i en beg avgaslimpa till en B30 för ett bra pris? tacksam för svar snarast. Mail tholakers1@hotmail.com Mvh Thomas
×
×
  • Skapa nytt...