Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

flippermartin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    48
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om flippermartin

  • Placering
    Fänrik
  1. http://www.mjallomsviken.se/index2.htm
  2. Undrar om det inte är ett trick från återförsäljarna, det där med konservering. Dom ju vill ha jobb. Även om det är så att dom flesta, som nu gör det, konserverar sin motor själv. Så har dom sett till att några tror att det är nödvändigt, men ids inte göra det själv, så dom lämnar in den. Å vipps så har återförsäljarna fixat sig jobb. Som många andra så har jag heller aldrig konserverat min snurra, å inte heller alla andra motorer som vi haft i familjens ägo. Har aldrig haft problem. Den här diskussionen har jag aldrig hört talas om bland dom som har snöskoter (har själv en), har aldrig haft problem där heller. Å det är också 2-taktare. Såklart står det var och en fritt att tycka vad dom vill om det hela, men jag konserverar med en presenning över hela paketet, och konverserar lite om kommande sommar istället!
  3. Nu är det nog så, att framföraren av denna stridsbåt faktiskt har läst Kustskepparintyg. Åtminstone var det då så när jag gjorde lumpen på denna typ av båt. Körde man g-båt som den kallades (8m), läste man in förarintyget.
  4. till sluggo1 om du har gnista på alla stift och den inte startar så bör det väl rimligtvis vara nått bränsleproblem. Powerpack är väl vad många benämner cdi-box
  5. Tjena! åter som att du får en signal från tempgivaren. prova att koppla bort den ljusbruna kabeln som kommer ut ur cylinderhuset, längst upp på översta cylindern. Om motorn uppför sig normalt då så vet du att det är antingen tempgivaren som spökar eller att den verkligen går varm... Men om du kopplar bort tempgivaren så gör det bara under ett kort försök, för att verifiera om det är värmeproblem! Om den ger signal så stryps motorvarvtalet till ca 2000varv och motorn vibrer och beter sig märkligt, men på varvtal därunder är den precis som vanligt. Lycka till!
  6. Båten fick vi tillbaka på hösten, lagomt till isen lagt sig.(tidigt här i norrland)Kanske var det uträknat, vad vet jag. Nån provkörning då var inte möjlig iallafall. Pumpat på blåsan under körning provat utan resultat. Det jag inte kollat själv ännu är det där membranet som sitter i bränslepumpen (läst om här på forumet) Har du någon erfarenhet av det, är det lätt att se om det är någon spricka eller nått hål i det? Nått annat att tänka på när man tar isär pumpen? Sen får man väl riva ner förgasarna en gång till å köra en rengöring. Jag håller med dig, det mesta som skulle kunna vara fel på elsidan är väl kollat nu, skulle vara statorn då som inte är kollad, men om man nu kan lita på meken så ska ju det elktriska vara ok. Kollat med instrument... Är det någon som har förslag/tips så är det bara att skriva en rad.
  7. Tro det eller ej, men inget har förändrats på ett helt år! Båten lämnades in på verkstad i mitten på förra sommaren å meken bytte cdi:n, men först framåt hösten. Före det var det tusen ursäkter till varför han inte hade börjat jobba med motorn, ghhaaaa. Allt skulle ju nu vara prima... Men gissa vad, inte fasen går den som den ska. Samma fel fortfarande. Meken vill man ju bara ösa dynga över! Nu vill man ju inte gärna lämna den till sammma ställe igen, men samtidigt så har det kostat 4000kr för inget alls. Tilläggas bör till mitt första inlägg att den går helt riktigt på tomgång, det är först vid gaspådrag den går ner på två cylindrar, vilket resulterar i ett fasligt ruskand på motorn. Är det någon som har ett bra tips att komma med?
  8. Hej! Din fråga har jag inget svar på, däremot samma problem på min brorsas 60hk från 87 (tror jag) trecyl, med två förgasare. Har kollat bränslefilter, munstycken, ny tank. Har du hittat nån lösning?
  9. Till spigg Hur sjutton kan då min motor fungera? Jag frågar, för att om det är som du säger så borde väl inte min motor starta överhuvudtaget. Jag vill också klargöra att jag inte är nån expert, så det är ingen spydighet eller liknande bakom frågeställningen!
  10. Rätta mig gärna om jag har fel, men VRO-pumpen pumpar väl bara in olja? Jag kopplade själv ur min i sommar efter att den lagt av. Evinrude 70hk från 89, å det funkar då alldeles utmärkt. Håller nog med dom tidigare inläggen att du bör kolla /rengöra förgasare samt bränslefilter istället. Där har du nog lösningen...
  11. Hej! Nån som har nån erfarenhet av 3-cylindriga marinermotorer men som bara har två förgasare? Problemet är att motorn bara går på två cylindrar, men den har gnista på alla stift. När båten sjösattes så gick den klockrent i ca 10min, sen så gick den bara på två. Efter det har vi bytt stift, tändkablar, och en misstänkt tändspole. Förgasarna har så sent som idag plockats lös för kontroll/rengöring. Men ingen skillnad, den går bara på två iallafall. Kompprov är vad jag funderar på i nästa steg, men annars vad tror ni? Tips och förslag i alla riktningar emottages tacksamt
  12. Här kollar du din motormodell! http://www.marinshopen.se/guide/omc/omc8098.htm
  13. Hej! Kolla om inte givaren sitter i överkant på den översta cylindern, det gör den då på min 70hk Evinrude från 89. Bara att testa å dra isär kabeln. Du kan ju kika på termostaten när du ändå håller på! http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=5&pCode=C0291754&path=BMC~A0000022~M0015034~M0015145~M0015146~C0291754&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BMC&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Obs! Länken är till en 91:a, om du tar fram dit motornr. så kan du ta fram rätt bild själv... Lycka till!
  14. Ok, då e ja med. hade ingen aning om att det fans en sån variant, där du kan låsa motorn i det tilltläge du själv väljer med hjälp av cylindern, men det verkar ju vara ett praktiskt system .(om det funkar dvs.) Men kan du inte göra så att du demonterar cylindern då och ger den en översyn i lämpligt garage med skruvstycke och andra nödvändiga verktyg? Av andras komentarer att döma så verkar den ju kunna kärva fast ibland... Hoppas du hittar en lösning!
  15. Wake är sommarens stora nöje! provade att dra två bakom samma båt, resultatet ser ni på bilden! Båten då: Flipper 470gt med en Evinrude på 70hk. Ha det så kul på brädan i sommar...
×
×
  • Skapa nytt...