Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

tanthalas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tanthalas

  • Placering
    Kadett
  1. Jag funderar själv på att trimma min 3.0;a. I amerika säljer de alternativa tändningssystem men jag vet inte om de är bra, någon annan kanske vet? Jag byte kamaxel i en annan motor jag hade och då vart det mer hk, den kammen var däremot specialslipad av expert så den var dyr, ganska lätt operation dock. funderar på att göra samma sak men han som slipade den gamla har gått i pension så jag måste hitta någon annan som kan göra det isåfall. Jag har även letat efter turbosatser men inte hittat än. jobbigt att montera, dock (kylning mm) Byta propeller gör ju skillnad men då tappar man antingen toppfart eller styrka, man får välja vad man vill ha. //krister
  2. Jag har köpt upp mig på en VP AQD 40 som jag tänkte sätta in istället för den gamla B30;an /VP AQ170 byta drev från 250 till 280. har någon några tips på vad jag bör tänka på? Håller även på att montera en intercooler på nya dieseln. Båten är en Pacific 25 som någon tidigare ägare bytt motor i till just en AQ170.
  3. jag hade ett ganska likartat problem, båten gick bra på full gas och när jag skulle lägga till så stannade motorn. i mitt fall var det att en av flottörerna hade hängt sig. så länge det var full gas så drog väl motorn tillräckligt för att det inte skulle svämma över men vid tomgång blev det fullt och så surade den ihop, gick inte att starta igen. det är ganska lätta att kolla, starta upp motorn ta bort luftfiltret och kolla om det svämmar över någonstans. obs! om det är flottören som hängt sig, kolla även oljenivån i motorn - min hade sugit i sig en väldig massa bensin så jag fick tömma ur all olja och lägga i ny
  4. toppen var skev så den fick planas (lämnade in hos dixner i sollentuna, klart på 2 dagar) gjorde genomgång av spridaren på samma gång. motorn går numera som en klocka
  5. jo ventilspelet är justerat, jag lyfte på toppen i helgen och det verkar vara ngt knasigt med toppen för det såg ut som det läckt kompression från en sida. får lämna in toppen och be dem kolla att den är plan tror jag
  6. Min propelleraxeltätning bytte jag ut i vintras efter att ha försökt att trycka in fett i den ett par säsonger, det blev aldrig bra jag köpte en ny tätning för ca 1200 :- och det tog ungefär 3 timmar att byta (dra ut axeln en bit, ta bort den gamla o dit med den nya, skruva ihop, klart), inte så svårt men lite pyssel var det. inga problem efter det
  7. Jag har en VP MD5 i min albin 79, i vintras bytte jag topplockspackning men inget annat förutom allmän service. problemet som jag fått nu är att motorn nu går väldigt hårt vilket den inte gjorde förra året, den låter som en bensinmotor som knackar. Det blir inte bättre när motorn blir varm, däremot värre vid gaspådrag. vad kan det här bero på? jag vågar inte åka ut med båten som den låter nu.
×
×
  • Skapa nytt...