Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025

FredrikI

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om FredrikI

  • Placering
    Landkrabba
  1. Borde inte framtiden för utombordare vara Diesel? Väger ju en del, men det gör ju 4-taktare med. diesel-utombordare är väl redan standard inom NATO? Min gissning är att diesel-utombordare kommer på bred front så fort de flesta köpt bensin-fyrtaktare Annars tror jag att kärnfrågan vid val av 2- eller 4-takt är hur mycket man är ute per år. Tror att det är svårt att ekonomiskt motivera en 4-taktare vid <=10 användningsdagar per år. Tror att det är rätt många som använder båten så lite i vårt kalla land. Vad är genomsnittlig servicekostnad (glöm inte kamrem m.m.) för en 2-taktare respektive 4-taktare av samma storlek?
  2. Håller på att renovera en liten snurrebåt. Troligen kommer den att ligga på trailer mellan användningarna på ostkusten. Jag har läst mig till att en plastbåt när den är ny består av (utifrån sett) topcoat, gelcoat, glasfiber polyester. Ingen bottenfärg eller epoxy. Jag behöver troligen slipa ned och plasta lite, frågan är vad jag sedan behöver ha på för att skydda båten. Jag har hört flera överensstämma med beskrivningen ovanför för att sedan säga att det inte räcker med gelcoat och topcoat när jag renoverar, utan att jag måste ha ett vattenstoppande lager av också. Varför behövs det när nya båtar inte har det? Ingen har kunnat förklara, men vetat att det inte räcker. Vilka lager behöver jag? Vore tacksam om ni som svarar motiverar det ni tycker.
×
×
  • Skapa nytt...