Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Talent_Youth

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    86
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Talent_Youth

  • Placering
    Kapten
  1. Jag vill komplettera ovan med att felet till slut troligen var en lös kabel i motorns stora vita kopplingsplint som var lös. Därav den intermittenta funktionen avv det ibland gick att starta motorn då jag vart inne under kåpan och roddat. Troligen kom jag åt denna lösa kabel så att den ankrade i kopplingen igen och kontakt uppstod. Det var superenkelt att få dit kabeln igen (en av säkert 12st), och när detta väl var genomfört så funkar allt kompromisslöst igen. Tja, nu kan man Honda BF50 iallfall, ner på elschema nivå. :-)
  2. Och svaret är på detta problem, växelföraren. Om inte exempelvis som nu back är klockren så slår neutrala säkerhetsfunktionen (switch) in, och du kommer inte kunna starta för elektroniken vet inte säkert att alla växlar är ur och att du ligger i neutral läge vid start. Det är inte ofta jag iallfall använder back på sjön så den hade kärvat till sig lite. Ordnade kärvheten, och nu funkar allt som det skall. Jag vill grymt tacka Daniel von Sydow på Resarö Marin & Motor som gav mig ett antal bra tips, bla. ett som ledde till svaret. Klippa! (Och dom hade inte ens öppet! :-) )
  3. Hej, jag har ett synnerligen märkligt dilemma. Jag har en i princip helt ny Honda BF50 utombordare, och idag när jag var nere vid båten var batteriet nästan dött, tilten gick ned, men ej upp (såklart), och att starta motorn fanns inte på tapeten. Så jag åkte hem och hämtade ett helt fräscht nyladdat batteri och kopplade in den. Nu till det besynnerliga, jag vrider på nyckeln och 2 pip hörs lamporna på manöverenheten (gasreglaget) tänds och släcks utom batteri som skall lysa tills motorn är igång. Jag fortsätter att vrida nyckeln till det läge där motorn skall starta, och där händer ingenting. Att felsöka en modern utombordare är ju som att stirra in i ett rymdskepp, jag begränsar migg till att checka säkringar/kopplingar och kablar i allmänhet. Men allt är ju i mint kondition, motorn är ju sprillans.. Dock döm om min förvåning när jag 3 gånger helt i sin ordning lyckas starta denna motor, och den går som den finaste klocka. Jag avvaktar i 5 minuter och gör ett nytt försök, och nu är felet tillbaka och så förblir det tills jag kapitulerar och åker hem och skriver detta. Finns det någon expert där ute som kan ge en deppig resignerad matros en hint?
  4. Jag hade stora problem med att min matta dammade små strån.. Så jag slipade av mattan, och grundmålade med en stark färg, och färdigmålade 3gg.. Resultatet blev ett fint ljust tak/vägg..
  5. Solenoiden är det sannorligt! Hade ett liknande bekymmer och jag bytte den och allt funkade igen! //TY
  6. Låter som en del i det nya manusest till S.O.S. - En segelsällskapsresa med Lasse Åberg. Dom stackarna måste ha fått tilt helt enkelt.. Tur att allt redde sig till slut! //TY
  7. Jo ni, minnen för livet minsann. Det hela började med att farsan och jag bestämde oss för att ta min Ryds och sticka ut och fiska gädda. Min far frågade mig ett antal gånger om vi inte skall ha med oss 10 liter extra soppa med oss, bara för att vara på den säkra sidan. Jag svarar som vilken god son som helst, att det är helt lugnt och att tanken på 43 liter är fylld. Nåväl, kanske nöjd med det svaret åkte vi iväg och la oss drivande utmed en gigantisk vassrugge, vi drev utmed den sakta och perfekt, och gäddorna högg. Lite svettigt när vi båda hade hugg samtidigt, men otroligt roligt. Efter ett antal fina gäddor så betsämde vi oss för att styra kosan hemåt, glada och nöjda. Men säg den lycka som varar för evigt? Mitt ute på Baggensfjärden så började motorn att hosta och tappa fart, och så låg vi där och guppade... Jag kände min fars blickar, men mötte dem inte riktigt jag gav han en paddel istället! :-) Vi paddlade intensivt och förtöjde vid Baggensnäs (en stor gammal brygga), varvid vi började prommenera mot Gustavsberg, (vi mätte sträckan till 7.2 km), där vi hade bilen. Dock skall nämnas att vi har en otrolig förmåga att gör det bästa av situationer. Så kvällen/natten blev ett mindre äventyr med älgar, ugglor och andra läskigheter man kan träffa på när man går på gamla skogsvägar. Doch skall det slutligen nämnas att det inte var soppa torsk utan bränslepumpen som pajade. Tjohoo, kan man säga. Så när vi fyllt på soppa så var jag tvungen att pumpa fram soppa hela tiden för att få motorn att gå samtidigt som man skulle navigera sig fram mellan kobbar och skär i komplett mörker! Inte lätt alls då allt flyter samman i mörkret. Ha det! //TY
  8. Eh, är detta någon utombordar sjuka som går nu? :-) För jag har exakt samma bekymmer med min Mariner 50 hkr. Motorn stannar om jag inte pumpar på blåsan hela tiden, grymt irriterande. När jag pumpar med blåsan så känns ett visst motstånd som om det vore en backventil som inte funkar. Kan detta problem vara bränslepumpen som ni säger?
  9. Talent_Youth

    Splitsa

    Joru, sill, nubbe och en härlig splits! Bifogar bild på min midsommarsplits om du också gör det! Trevlig midsommar! //TY
  10. Talent_Youth

    Splitsa

    HAhaha, stämmer, jag satt i ett par timmar i helgen och splitsade, till en början gick det fint... Sedan hände något med symetrin tror jag, för efter ett par varv så såg splitsen ut som en fet taggig larv, men jag skall klara detta! :-) Så jag försöker vidare.
  11. Palle, Tycker så grymt synd om dig. Hoppas du får upprättelse i detta ärende.. Fortsätt att skriva löpande hur det går.. //TY
  12. Talent_Youth

    Splitsa

    Här kommer några adresser: http://www.nordmark.org/content.php?article.36 http://home.swipnet.se/lagerelden/hantverk/rep.html //Johan
  13. Talent_Youth

    lanternor??

    hehe, fick en liten flashback själv.. i min ungdoms dagar skulle man ju alltid vara värst, så jag skaffade en flygplanslandningslampa en sådan som sitter i noslandningstället på passagerarflygplan och skulle ha den som sökarljus när jag var på sjön.... Dock sprack idén för den krävde lite väl mycket kraft, men lös utav helsike det gjorde den minsann...
  14. Foto på en olustig krabat... Tur dom inte finns i Baggensfjärden! :-) hhohohoho
  15. Jag minns mitt Minst roliga fiske... Vi skulle tillsammans med en kompis åka ut till Almagrundet och dra upp några feta torskar.. Vi åkte ut och det var bra väder, väl ute började vi fiska och torsk efter torsk landade i en balja.. Efter ett tag började det gå lite vågor och båten (som var rätt stor) började rulla fram och till baka... Samtidigt så gjorde sig torskarna sig påminda genom att lukta just TORSK! Efter ca 1 timme låg jag som ett gem över relingen och kalvade, sedan kom polaren och sa att han vore tacksam om jag kunde gå till andra sidan båten och spy, därför att jag nu hade motvind... Usch. Nåväl, väl nere i kojen så sommnade jag fridfullt bara för att väckas av farsan som erbjöd en leverpastejsmörgås.. Resultatet var givet, upp på däck igen, denna gången så kalvade jag i medvind... :-) Väl iland så gungade marken under mig i åtskilliga timmar... //TY
×
×
  • Skapa nytt...