Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

bizzaro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bizzaro

  • Placering
    Kadett
  1. Söker efter en mast eller komplett rigg till Maxi 87. Någon som har något liggande? Läget är akut!!!
  2. Tyvärr finns inte Erlandssons i Göteborg... Här ligger det mellan 12-1500 kronor. Bestämde mig för ett löstagbart ben av den typen man skruvar i durken istället. Köpte på SeaSea. Får se om det blir bra... /Magnus
  3. Någon som tittat på bordstödet Atoll infrån Biltema? Det ser exakt ut som ett Lagun-stativ, men till nästan halva priset. Kan det vara likvärdigt eller till och med samma? Atoll
  4. Ja, rör ut genom akterspegelen är ju alltid en lösning Mattias, men då lär du definitivt få en annan ljudbild på ekipaget. Dessutom blir det väl mer problem med indrag av avgaser i sittbrunnen, något som jag personligen tycker är mycket besvärande. Vet att på v8-bensinare som sitter i drev-montage får man med jämna mellanrum serva ventilerna pga att det blir för stort mottryck i utblåset. Antar att det blir något liknande med en diesel? Förutom att det reducerar kraften förstås... Ett alternativ är ju att kolla upp vad motsvarande stora VP-dieslar har för utblås-volym, tex KAD 300, som väl var den kraftigaste motorn som kördes i ett 290-drev? /Magnus
  5. Din lösning verkar ju klart elegant Peter. Har du bilder på den som du kan publicera?
  6. Hmm. Jag såg faktiskt att det stod 14.4 Volt på batteriet. Vet dock inte vad min generator resp landströmsladdare ger, får kolla detta. Är det bara ett problem med spänningen eller finns det andra risker också? Jag vill ju framförallt inte riskera att förstöra någon komponent. Om det bara är laddspänningen som är problemet borde jag kunna lösa det genom: 1. Lång klen kabel från ordinarie batteribank. Jag har ju ändå ca 5 m distans. Får kolla upp vad generatorn ger för max-spänning och mäta av vad jag får ute i änden. Eller går det att räkna på? 2. Separat landströmsladdare som ger rätt spänning, och brytare på den långa kabeln som jag får slå ifrån i samband med landström. Skulle detta kunna funka eller är det dömt att misslyckas?
  7. Jag har kommit över ett bättre 210 Ah Gel-batteri. Begagnat fövisso, men skall vara i bra skick. Idag har jag 3x 75 Ah till förbrukningen och 1x75Ah till startbatteri, dessa batterier är endast 1 år gamla. Funderar på om jag skall dra lite extra kabel och montera det här batteriet under durken långt fram i ruffen. Vill helst inte ha mer tyngd i aktern, båten är redan hyfsat häcktung. Detta skulle ge mig bättre balans i båten, samt lite extra kapacitet till kyl, dator mm. Generatorn är på 60A, och jag har skiljerelä mellan start och förbrukarbank. Funderar ev på att sätta en brytare mot extrabatteriet, samt montera en extra 220v-laddare, som jag ändå har liggande, direkt mot detta för att bättra på laddningen vid landström. Kommer det att ge mig några problem? Andra möjligheter som jag inte tänkt på? /Magnus
  8. Förstår att detta inte är det enda du funderar på just nu mattias. Ditt motorprojekt synes ju tämligen omfattande! För mig var det bara att plasta om fästena och dunka in KAD43:an... Hursom, jag läste en hel del om motorrumsventilation, vars betydelse inte skall underskattas. Att trycka in luft hjälper nog inte mycket. En motor av det slag du sätter in har en slagvolym och kraft som vida överstiger vad en tryckande fläkt kan ge, så risken är att motorn istället drar runt fläkten genom undertrycket... Men du kommer säkert på något bra när du kommer dit. Jag tror att den bästa lösningen är att plasta upp en kanal som går in lågt i boxen, på sidan bak, och att förankra denna med en gummiduk i kasseten, samt slang eller rör som går upp till luftintag på sidorna. Vidare bör man ha en fläkt högt upp i framkant som suger luft, för att därmed kyla av luften i motorrummet. Då har man gjort enligt alla konstens regler... Vad har ni andra för lösningar? /Magnus
  9. Det är ju fler än jag som har bytt, eller håller på att byta motor i sina båtar. Ett klassiskt Orrskär-problem är ju då motor-ventilationen, vilken jag försökte få igång en diskussion om här tidigare. Har ni gjort något åt ventilationen? De facto så kräver ju maskinerna en hel del mer luft än vad som var möjligt att få in via några få 75 mm anslutningar. Dessutom är ju inte luftintag via akterspegeln (vilket jag tror många Orrskär hade i original) inte bra vare sig för motorn (riskerar dra in avgaser och fukt) eller av säkerhetsskäl (risk att ta in vatten). Själv satte jag in 3 st 150 mm slangar, och större luftintag på sidorna (sammanlagt 4 st). Byggde en liten låda som jag monterade på insidan med ett slags vattenlås. Har 1 st fläkt som blåser ut luft tagen ifrån den övre delen av motorrummet. Är dock inte helt nöjd med lösningen. Slangarna är otympliga och tar mycket plats. Dessutom blir det lite krökar på dom som bromsar flödet. Hur har ni gjort? Hur gör du Jalmar i ditt montage, verkar vara en hyfsat kraftig maskin det där, som förmodligen behöver en del luft... /Magnus
  10. Kul med lite Orrskär-diskussioner! Har en en Orrskär 760 av årsmodell -87. Se här. En lite ovanligare modell som tydligen bara byggdes under det sista året Orrskärs-varvet var igång. Skall ha gjorts i 33 exemplar enligt den info jag fått. Min båt har serienr 87002, så det är ett tidigt ex... En kanonbåt. Praktisk och tyst! Den är kortare än 850, men lika bred. Ruffen är densamma, fast avkortad. Hänggarderoben är borttagen, men toaletten och midkabinen är likadana. Köpte båten hösten -05, och har gjort en del saker sedan dess: Renoverat stora delar av elsystemet, framförallt på den grova sidan, nya 45x75 ah marinbatterier. Ny säkringscentral. Byggt en barnkoj i ruffen. Monterat Volvo Pentas vertikala trimplan istf det gamla elhydrauliska. Monterat gaslarm och elektrisk gasolventil i det fina gasolförrådet på akterspegeln. Renoverat Orrskärs-toaletten med ny ventil. Slängt ur den gamla V8:an (Aq271C/290DP) och satt in en KAD43 istället. Bytt damask (den gamla sprack!) och alla gummidämpare, ljudisolering, filter mm. Installerat elektroniska reglage istället för de gamla mekaniska. Ny instrumentpanel. Ny motorumsventilation från sidorna. Plastat igen den gamla i akterspegeln. Gjort om div fula och farliga installationer gjorda av tidigare ägare. Div mindre träarbeten. Nya mattor i sittbrunn. På önskelistan framöver står: Nya mattor i ruffen. Nytt kapell (med bättre utrymme vid sittande på akterbänken). Nytt bord och usoffe-liknande disposition av sittbrunnen. Delar erfarenheten av Orrskärsklubben beskriven ovan. Skulle gärna bidra ifall det fanns en grundstruktur som fungerade... Efterlyser fler 760-ägare på forumet också!
  11. Någon som vet om en duktig kapellmakare i trakterna kring Kungälv? Tänker mig en del förändringar så jag behöver någon som kan malla på nytt ifrån båten. Vet att många gått på stötar i detta. Tacksam för förslag!
  12. Det var intressant! Jag var inne på samma lösning, men kunde inte komma på något bra sätt att skarva in plyfa-lådan mot motorkassetten och yttre motorrumsväggen. På något vis vill man ju dels att den skall vara tät, så att ev vatten stannar i mellanrummet ifall bälgen skulle läcka. Dessutom vill man ju inte överföra vibrationer ifrån motorkassetten till skrovet. Kom du på något bra sätt att lösa detta? Jag har gjort ena sidan genom att ansluta 3 st 130 mm slangar. Detta är egentligen inte tillräckligt, och är slangarna ganska otympliga att ha i utrymmet. Funderar nu på om jag måste göra något liknande även på andra sidan.
  13. Håller på att montera en KAD43 i min Orrskär 760 och börjar grubbla kring ventilationen. 760:n ser i princip ut som 850:n i motorrummet. Idag har jag 4 st 75mm slangar ifrån sidorna (ombyggt ifrån ventilation via akterspegeln). Har skickat efter Volvo pentas rekommendation, och då måste jag: 1. Montera en fläkt som flytar 12 m3 i minuten samt har 6 st slangar tilluft och lika många frånluft. 2. Montera ytterligare 3 st slangar för lufttillförseln till motorn. Självklart kan jag gå upp till 100 mm slang, men fortfarande blir det mycket slang, och en i princip perforerad motorkassett. Har hört med Orrskärs-varvet, men dom vill inte tala om hur deras ombyggnad ser ut för att lösa problemet. Någon som har erfarenhet av liknande jobb på tex Orrskär 850 eller 27?
  14. Fick tag i en 4-tums förlängning begagnad, och grundad på era kloka råd låter det som det är det enda rätta: förlänga drevet samt höja montaget för att undvika vatteninträngning samt att propellern kaviteterar. Är det någon som har gjort en förhöjning av motorkassetten i en Orrskär? Min tanke är att lägga plast-klossar på ca 9 cm som jag sedan fäster gummibussningsmattan i. Mina mätningar visar på att det skall gå att höja kasetten såpass. Sedan får jag såga ut i överkant och plasta upp i underkant av akterspegeln för att kunna skruva ramen för gummiduken. /Magnus
  15. Håller på att byta ut min AQ271C/290DP mot en KAD43 i min Orrskär 760. Som jag kan förstå är det en viktskillnad på ca 170 kg mellan dessa maskiner, KAD43:an ligger på 570 kg i torrvikt med drev. Jag räknar då på att vattennivån på akterspegeln stiger med ca 6 cm, vilket gör att max vattennivå ligger i farozonen, och därmed risken för vattenintrång bakvägen i motorn. Eftersom motorn är monterad i kassett finns viss möjlighet att laborera med monteringshöjden. Detta leder dock till att jag måste montera en drevförlängning, annars hamnar underkant kavitationsplattan ca 2-4 cm över båtbottennivån. Finns några rekommendationer? Skall jag höja lite och testa om den går bra, eller bör jag montera en förlängning direkt? Någon som har erfarenhet av att höja motorkasetten i en Orrskär? Mvh Magnus
×
×
  • Skapa nytt...