Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

MS_Bluff

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MS_Bluff

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Ja min erfarenhet är att det funkar bra med ca 5 M slang. Har haft det vid fler tillfällen. Nu har jag det på en liten Cressent HT 60hk med samma tendenser.
  2. Hej, Det är tre saker jag tänker på. Är det så att du får ner riggvinkeln tillräckligt på innersta justeringen? Hur står riggen när båten ligger i sjön (propeller axel ska i det närmaste var i linje med vattenytan) Det är också väl mycket vikt i aktern trotts att det sitter en i fören. En förhållande vis stor och tung motor på en liten båt. Jag har vid några tillfällen på liknade båtar installerat batteri och tank för över. Som du nämner så kan timplan göra så det funkar för dig. Är oftast en dyrare lösning än försöka flytta fram vikten i båten. Sämsta och sista lösningen är att testa att barlasta i fören. Med vänlig hälsning. TS
  3. En god vän till mig har en Johnson V4 90hk, tvåtakt ca 91-92 års. Motorn går bara på lite gas strax över tomgång. Den går jämt och fint upp till ca 2000-3000 rpm. Går fint att köra på lågfart med växel i. Motorn tvärdör när man gasar mer än ca 2000-3000 Drar man i gasspjället utan att ha växeln i och förtändning påverkad, så varvar motorn upp. (Ej testat gasat på detta sätt under gång med växeln i) Någon som har några idéer ?
  4. Anders vet helt klart vad han talar om. Enligt min mening ska man alltid ha en huvudbrytare som bryter upp kretsen till alla förbrukare. Som Anders tidigare skrev glöm alldrig säkra av förbrukarna med avsikt på effekt och kabel areor. Det finns några saker som man kan ha före huvudbrytaren exp. generator, automatisk länspump och larm. I de fall du har laddning från en växelströmsgenerator på motorn med tillhörande likriktare, kan den ta skada om du bryter huvudbrytaren under drift. Därför kan man överväga att även ha den utan brytare. //TS
  5. Att tändningen skulle ställt om sig om du inte rört den är inte sannorligt. Det kan i och försig givare eller elektronikbox. Rent av dålig kontakt. Ja många fel kan det vara men jag tror på en rengörning av förgasarna. Det är viktigt att förgasarna synkroniserar med varandra. Men har du inte rört något så är det sällan inställningar du ska gå på först. Ja just det, frågan var inställning av tändning. Vet ej exact vad det är för förtändning. Då den är brytarlös är det lite knepigare men jag tror det sitter en markeing på svänghjulet som visar grader och sen är det bara att mäta med exp. baksidan på skjutmåttet när du når toppläget. Jag ska leta fram en manual, och om jag hittar den så återkommer jag med exackt data. //TS
  6. Det kan vara många fel som gör detta. Jag skulle först och främst göra ren förgasarna. Är det inte förgasarna som spökar är det troligen tändningen och då troligast en tändspole. Har bytt två tändspolar på Yamaha 28 tvåtakt. samt på en del andra maskiner jag haft genom åren. Det går bra att ohm mäta tändspolarna med en multimeter, om du tar reda på värdet (kommer inte ihåg det) Sök på nätet eller ring någon service verkstad för att få värdena. Utan att veta värdena kan du mäta och jämföra värdena på de båda spolarna de ska inte skilja så mycket. Det fins en primär och en sekundär lindning, så två värden på varje spole ska mätas. Ett från tändkabeln till minus (jord) och ett från inkomande kabel till minus. koppla isär kablarna vid mätning. Det kan vara ett överslag i spolen och då är det bästa att belastnings testa tändspolarna. Det kan vara fel på dem fast rätt ohm värde visas. (Görs på verkstad) Det kan var andra fel också som exempel styrboxen men det är mindre troligt. //TS
  7. Hej, Låter tråkigt då du har lyft dekompen och det går trögt. Tyvärr låter det som motorn har skurit Hur betede den sig före den stannade? ingen rök eller ojämn gång eller så? //TS
  8. Normalt är det fasta munstycken så det är inget problem med justeringen. Tändnin gen skulle det kunna vara. Men du inte rört den så är det inte troligt efter som den går bra när du väl börjar köra som jag uppfattade det? Har varit med om att en tändspole har gett liknande problem inte gått på låga varv men på höga varv. I det fallet bör du märka att han går på två cylindrar på lågvarv. Yterligare kan det vara bränslepumpen som är av membrantyp och tar vaccum från vevhuset. Om den är dålig har man svart att få tillräligt med soppa på lågavarv, men när man väll kommer iväg så brukar den pumpa på tillräckligt. Renoveras genom att byta membran, inte någon större kostnad. Jag tror på en rengörning av förgasren och främst det lilla munstycket. Obs! pilla inte med några vasa hårda saker i munstyckena i onördan, då de lätt kan bli skadade. Tryckluft brukar lösa problemet allt. en avklippt tråd från en stålborste. På senare år då de gjort om soppan (ej bly) och den stått en längre tid så det dunstar i förgasaren blir det som små kristaller som ställer till problem. Har du inget filter på bränsle ledningen bör du också sätta dit ett sådant. Kolla tanken så du inte har skit i den med. Lycka till! //TS
  9. Hej, Låter som du har skit i lågfartsmunstycket. Ta isär förgasaren och gör rent den, blås genom alla hål och munstycken. //TS
  10. Finfilter vid matarpump rengjort och övriga filter bytta? Kan det vara vid högtryckspumpen eller varvtals regulator typ? //TS
  11. MS_Bluff

    Motor MD3B

    Vad kan det vara för fel om motorn en MD3B vid gaspådrag över ca 2100 rpm Tappar varvet och sjunker direkt ner till ca 1700 rpm. Om man drar ner gasen så kan man sedan öka upp till 2100 rpm igen? Har märkt något lite svaj vid lägre varvtal någongång Går i övrigt bra och startar lätt. (Bränsle filter och fin filter vid matar pup nytt) MVH. Sundström
×
×
  • Skapa nytt...