macsolve
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm macsolve
-
Placering
Kadett
Profile Information
-
Plats
Halmstad
-
Ok, jag kollade på Winston 100Ah men det kanske inte är sådan du har. Max discharge current 1000A Max charging current 300A (sammanträffande?) https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP100AHA-LiFeYPO4-3-2V-100Ah-WIDE.html#tab2
-
Var får du 300A maxström ifrån? 100AH-celler har max 1000A urladdningsström, dvs 10C, så du bör ha god marginal när det gäller cellerna. Däremot är jag lite mer oroad för att initialströmmen genom startmotorn blir betydligt högre än när man har blybatteri och misstänker att startmotorn kan ta stryk av det. Kanske man kan seriekoppla med något effektmotstånd för att simulera lite inre resistans. Blybatterier har ganska lite inre resistans, storleksordningen 10 mΩ enligt skrift från CTEK. 300A genom 10mΩ blir ett spänningsfall på 3V och utvecklar 900W, så det krävs rätt rejäla doningar (P=R*I^2).
-
Max urladdning på 160 Ah-celler är 1600A enligt ev-power specar, dvs 10C. Är det verkligen rimligt att startmotorn på en 30hk diesel tar så mycket ström ens under en bråkdel av en sekund initialt? Ledningarnas resistans bör rimligen begränsa strömmen. Under själva starten på normalt 2-5 sekunder antar jag att strömstyrkan ligger runt 150-300A. De skriver om motorstart med LFP här http://gwl-power.tumblr.com/post/363583077/faq-using-lifepo4-batteries-as-starting-batteries
-
Precis min tanke. Funderade just på hur mycket ström det går när man startar en VP2030. Hade sett fram emot ett ”rent” elsystem med en bank.
-
De föreslagna lösningarna är lika divergerande som laddningskurvan för LFP
-
Japp, gott så. Då är frågan hur man lämpligen förbereder sig för en sådan situation. Förbereda så att man kan koppla bort generatorns laddningskabel? Vad händer med generatorn då? Under motorgång? Någon pratade om att bryta magnetiseringslindningen, men att det inte har någon effekt under tiden motorn är igång.
-
Jag tänker också i ungefär dessa banor, men har tänkt gardera med 2-4 resistiva CBM per cell, utöver cellogger. Jag tänker att cellerna efter initial balansering bör vara så likvärdiga att resistiv CBM bör kunna jämna ut de små variationerna utan problem. Är det större skillnader t ex pga defekt cell larmar celloggern för det. Jag är inne på en gemensam batteribank men reservera 15% kapacitet för motorstart genom att förbrukarna ligger bakom en Victron BP-65. Nu är det väl så att CBM inte tar hand om hela laddströmmen, utan bara en liten del som shuntas av för att jämna ut laddningsspänningen. Den cell som är i obalans har högre inre resistans vilket ökar spänningen över den, och CBM kompenserar för detta genom att parallellkoppla motstånd för att minska den "upplevda" resistansen för cellen. Detta motsägs dock av http://gwl-power.tumblr.com/post/5744573345/the-demonstration-of-function-of-the-cbm-boards, men det framgår inte heller hur stor obalansen är mellan cellerna i den demonstrationen, för det har väl stor betydelse? Angående att generatorn "trycker på" med en viss strömstyrka - man får väl snarare se det som att generatorn håller en viss spänning, och har MÖJLIGHET att leverera upp till en viss strömstyrka, exempelvis 50A. Nu har LFP-batterier väldigt låg inre resistans, men när de närmar sig fulladdade bör ändå strömmen minska i takt med att spänningsskillnaden mellan generator och batteribank jämnas ut.
-
Stort tack för ditt svar! Jag hittade ett antal bilder på installationer av CBM här efter min fråga http://gwl-power.tumblr.com/search/Cbm Jag har en VP2030 och tror att min generator också är på 60A, så jag borde kunna förlita mig på din bedömning. Hade tänkt nöja mig med två per cell med tanken bättre än ingen, men det är kanske dumsnålt. Men cellogger tänkte jag iallafall skaffa också. Den är ju inte så kostsam.
-
macsolve började följa Bästa LiFePO4 för båten
-
Jag har tittat på dessa men förstår inte hur de används. Parallellkopplar man den med respektive cell? Och hur dimensionerade du så att du kom du fram 4 st per cell?