-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Triss
-
Placering
Kadett
-
Efter mycket funderande, kartläggning av kablar och ett samtal med hjälpsamma Odelco så är tron att dessa reläer sitter där för att frånkoppla varmvattenberedaren vid användning av inverter. Vv-beredare är kopplad direkt på ett av 220 volts uttagen i båten. Om man då slår på invertern (utan landström) så blir det överbelastning. Att jag upplevt problem med invertern under sommaren kan kanke hänga ihop med att reläer inte frånkopplat som tänkt. Som vanligt är det tveksamt att förlita sig på teknik. Hade varit bättre tror jag med en regelrätt on/off knapp för vv-beredare vid landström. Tack alla för visat intresse.
-
Efter mycket funderande, kartläggning av kablar och ett samtal med hjälpsamma Odelco så är tron att dessa reläer sitter där för att frånkoppla varmvattenberedaren vid användning av inverter. Vv-beredare är kopplad direkt på ett av 220 volts uttagen i båten. Om man då slår på invertern (utan landström) så blir det överbelastning. Att jag upplevt problem med invertern under sommaren kan kanke hänga ihop med att reläer inte frånkopplat som tänkt. Som vanligt är det tveksamt att förlita sig på teknik. Hade varit bättre tror jag med en regelrätt on/off knapp för vv-beredare vid landström. Tack alla för visat intresse.
-
Robert99 kanske har en riktig fundering... Kan reläer sitta där pga. Victronen? Kan tänka mig att Victronen (som är eftermonterad) kan ha samma monteringstillfälle som reläer. Frågan är varför inte Victron har några reläer med i sina monteringsanvisningar. Jag har iaf inte sett några.
-
Med lina menar jag den strömkabel som börjar med landstrmsinkoppling, fortsätter med påslag/säkring på navbordets elcentral, går vidare via dessa reläer till en förgrening till alla båtens eluttag.Victronen inkl. inverter fungerade ua till reläet brann. Därefter fungerar bara batteriladdning. Victronens 220 är på något sätt inblandad - kanske över reläer. Eller också ligger all 220 över dessa reläer. Blir bara inte klok på vad två reläer gör för nytta här. Knappast spänningsstabilisatorer eller ngt sådant. Knappast heller ngt som har med vv beredaren att göra... Mina gissningar. Kan reläer ha någon slags överbelastningsfunktion? Men varför brann detta relä? När det havererade så var det anslutet 2kw värme, battladdning samt möjligt att vv patronen var under upvärmning... Totalt max 4 kw. Samma uttag har förekommit många gånger under 2012's skitsommar utan problem
-
Reläet har suttit i den blå sockeln. Reläet lika i svart brännpunkt. Tyvärr fanns det inget kopplingsschema på denna inkoppling med reläer. Att jag förmodar att ett proffs gjort installationen beror på att tidigare ägare var en person som lejt ut alla jobb på båten. Han var nog också av sorten som inte köpte ett billigt svartjobb. All el fö i båten är väldigt ordentligt gjord. Men funderingens grund - Varför reläer på 220 volt landström?
-
Har en lite i mina ögon skum eldetalj som har lagt av (kortslutits). På landströmen, efter jordfelsbrytare och AC-plug (navbord/elcentral) sitter det två reläer. Det ena har brunnit. Reläet är kopplat på strömmen från tillverkarinstallationen och går därefter till båtens olika 220-voltsuttag (som nu är strömlösa). Varför sitter det reläer på denna lina? Varför går inte strömmen direkt till uttagen efter navbord och påslag AC-plug? Reläet som slocknat är på 5 ampere. Båten har en Victron laddare med inverter där laddaren fungerar men inte invertern. Varmvattenberedare finns ockå men den ligger direkt på ett väggutag och fungerar därmed inte. Tacksam för tips. Båten är från 2005 (Fransk seglare). Reläer är nog eftermonterade men det verkar gjort av ett proffs. Frågans kärna - Varför dessa reläer på landströmmen?