Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

Biffen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Biffen

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hallå, Nova 19 är väl maxad för 135 Hk om jag inte minns fel. På min 94 satt en Johnson 150 Hk från 1994. Min båt hade efter ca 10 år tydliga sprickor kring motorbrunnen. För all del bara ytliga i gelcoaten. dessutom såg man längsående ytliga sprickor i topcoaten i botten. Jag skulle inte rekommendera att du hänger på för muycket motor utan att göra en ordentlig undersöknin eller förstäkning av båten /Fredrik
  2. Det trillar ju in en och annan beggad ILMOR 625 på offshoreonly då och då, ca 15.000 dolares har jag sett dem begära. Kanske är intressant för att få en som redan är marinkonv.. /Fredrik
  3. Hej, du skall inte blanda silikonborttagning (Entferner-borttagare ) i färgen, det lär inte bli särsklit bra. Däremot skall du nogsamt torka hela ytan ett par gånger med medlet på en ren, luddfri trasa. När jag fick min båt lackad stod det en flaska ättiksyra på bordet, Jag undrade naturligtvis varför och fick till svar att en skvätt (vet inte exakt mängd) ättiksyra i färgen (DuPont Imron 700, polyuretan 2K) hjälper färgen att fylla över ev silikonrester. Kolla gärna med någon som lacka mycket båtar. /Fredrik
  4. Hallå, du måste nog lossa reglagearmen från axeln. Den sitter oftast med en låsskruv (insex) i underkant. När du fått loss armen lossar du stjärnskuvarna som håller ihop mekanismen på baksidan och färstplattan på framsidan. /Fredrik
  5. 1. Ja 2. Nej 3. Inte om båten är i bra skick. Om båten ägs av en tysk bör den ha en internationell registrering i Tyskland. Således är det inget problem då båten endast legat i Kroatien, inte varit registrerad där. Räkna med en hyfsat dyr transport om du inte kan lösa den själv. Passa dig bara, båten kan ju vara såld på utförsel, dvs inte EU-momsad. DÅ är läget ett helt annat. /Fredrik
  6. Båten och drevet är från 1990, jag bytte motor förra året men kommer faktiskt inte ihåg vilken typ av ryckdämpare/koppling som satt på. /Fredrik
  7. Hallå, min Flipper 640 med MerCruiser 4,3LX/Alpha One ligger på land och drevet är avplockat. När jag kände på ingående axel noterade jag ett oväntat stort glapp, jag kan säkert vrida axeln 2-3 cm av varvet innan jag får motstånd. Det känns som om det är duktigt slitet i kuggarna i överhuset. Det har varit en hel del transmissionsljud från drevet, nästan som det bore rakskurna drev. Kanske har ett samband... Kan ett för stort spel i överhuset ge mycket transmissionsljud? Hade för mig att det lär mer om det var för tight shimsat. Jag har även haft vibrationer i båten, både i friläge och med växel i. Tydligare vid fulla rattutslag. Stödlagret känns bra så det lutar åt drivknutarna. Finns det något annat som kan ställa till det? Någon som haft problem med medbringaren på svänhjulet som kan berätta hut det upplevs i båten? Kan den komma på sniskan och orsaka vibrationer? Splinesen ser helt oskadade ut på drivaxeln så det verkar som allt är rätt inlinjerat i alla fall. Tacksam för alla erfarenheter och tips!! /Fredrik
  8. Hej, det är inga problem att plocka in båtar inom Europa EU). Ingen tull, moms eller avgift på begagnade båtar. Bara att hitta en bra speditör och hämta båten. Svårast är betalningen, banköverföringar är löjligt långsamma och att åka med en massa kontanter är extremt nervöst. /Fredrik
  9. Låter som en kul ide, ILMOR bygger ju marinversioner av Vipermotorn. Vill minnas att de plockat ut över 700 HP från V 10-an. Lycka till och håll oss gärna underrättade om du sätter igång. Kolla www.ilmor.com för inspiration. /Fredrik
  10. Hej, den vita kulören heter Oyster, Säljs av Sea Ray Service center i Stockholm. Köp inget annat, rät kulör är A och O för ett bra resultat /Fredrik
  11. Hej, be någon snurra propellern och lägg växeln i framläge. Detta frigör växeltappen mellan bälghus ach drev. Sedan kan du ta i för kung och fosterland så lossnar det nog. /Fredrik
  12. HEJ, jag gav ca 2200:- för min AEG. /Fredrik
  13. Hallå, jag hade en maskin från Verktygsboden i Borås i några år. Den rasade nu i somras, inte en kugg kvar i växeln. Jag måste nog säga att den var prisvärd ändå. Nu har jag skaffat en AEG från Järnia. Vilken skillnad, inte på resultatet, det beror ju mer på vilken rubbing man kör. Skillnaden är i styrka på maskinen, vikt, storlek mm. Jag kan definitivt rekommendera en AEG, min heter PE 150. Använder 3Ms produkter, Fast Cut III, och Perfect it III, Finishing Glaze. Kanonrubbing och ett mycket lättarbetat och varaktigt vax. /Fredrik
  14. Hej, i mitt tycke är varvsskött avskräckande. De vårrustningar, servicar mm jag sett utföras av proffs ligger väldigt långt från min standard. Har också bekanta som råkat ut för drevhaveri pga att varvet inte fyllt olja i drevet mm. Jag skulle inte välja en varvsskött båt före en som inte är det. Jag hoppas dock att jag har haft dåliga erfarenheter och att detta inte är symptomatiskt för alla varv. Framför allt inte med tanke på vad de tar betalt för helservice (upptagning, tvätt/konservering, tvätt, polering, vaxning och bottenmålning och sjösättning). /Fredrik
  15. Hej, vet någon vilken propeller/stigning som är lämplig till en Flipper 640 med MerCruiser V6 på 205 Hk, utväxling 1,81:1 har jag för mig det är till V6. Det sitter en 14x20 på båten idag, det känns som det är på tok för lite. Har inte testat toppvarv ännu då motorn bara gått 1,5 timmar. Ni som har V6 och VP-drev, vad har ni för proppar, SP eller Dp? Hälsningar, Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...