Gå till innehåll
måndag 23 september 2024

alexander-johansson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om alexander-johansson

  • Placering
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Allena

Senaste Profilbesöken

1 240 profilvisningar
  1. Noterade i en ”tråd” på Facebook att flera haft problem med sjökorten just nu.
  2. Det är inte ovanligt i båtar, sanitetslangar till septitanken kan det lukta om (om man hr dessa i båten). tidigare luktade det mycket om dieselbränslet, vilket luktar minder nu tycker jag (eller har man blivit van). Man kan använda dessa produkter för att få bort dålig lukt, som funkar bra. Tips: kolla priserna för de som säljer husbilar, priset är mycket lägre. https://www.hjertmans.se/sv/produkt/varme-kyla/ventilation/luktborttagare/luftrenare-tea-tree-oil-113g https://www.watski.se/Tea-Tree-luftrenare-117vg
  3. Jag skulle inte ha gjort detta, detta påverkar båtens stabilitet, för båten är konstruerad för en köl. Båten är inte CE-märk eftersom den lagen kom till 1998 om att alla båtar ska vara CE-märkta, då är det helt enkelt inte tillåtet utan att båten måste genomgå en ny process för CE-märkning för att bli godkänd. Stortrissen är troligtvis tillverkad efter nordisk båtstandard, som konstruktören tillämpat för att räknat ut stabiliteten. Nordisk båtstandar hittar man på nätet sök "Nordisk båtstandard"
  4. Ja det kan det vara, tänk på att det är skillnad på en sjövattenkyld motor och en sötvattenkylld motor (monterad i efterhand). Det kan också vara termostaten som spökar. https://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf https://cdn.abicart.com/shop/31500/art8/13499808-19baa3-MD5.compressed.pdf
  5. Hej kolla in dessa länkar http://volvopenta.store.elanders.com/?webpartid=EWS2_M3ProductDetails.ax&ItemId=4007726670&sortby=230&sortdir=ASC&pageidx=3780&CategoryId=0&AssetId=39982 https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/
  6. Hej började med en sådan båt (Stortriss nr 1377), hade den i 3 år innan vi bytte till en Maxi 77 som vi hade i 13 år, nu har vi en Maxi 909 och haft en Fenix i mellan. För vår del var det bara skärgårdssegling som gällde men var mycket nöjd med båten. Det finns en författare som dess värre är borta nu som seglade med små båtar Åke matssson, https://pakryss.se/ake-mattsson-dod/ kanske man kan hitta en bok av honom, vill minnas att han seglade en maxi 68.
  7. Ett tipps, det kan ha varit så att det kommit in vatten i bränslet, om du har ett förfilter med vattenavskiljare kan du kolla detta genom att lossa på dräneringsventilen som brukar sitta i botten på förfiltret/vattenavskiljaren. Kommer det då ut vatten blandat med diesel. En del vattenavskiljare har en glasbehållare längst ned. Se sidan 28. Det finns även en bra beskrivning på sidan 27 - 28 på länken du tidigare fått. Är det mycket vatten i tanken måste man tömma tanken på diesel och vatten tyvärr. https://www.jon-erik.se/82ms/GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf
  8. Misstänker att det är en Wallas 1400, vit ska dras i botten på tanken, svart är returen https://varmedoktorn.com/onewebmedia/Handbok%20Wallas:Thermo%201400.pdf
  9. Hej vill minnas att oljestickan sitter i påfyllningsskruven. Vet inte om detta kan hjälpa dig. vp-100s-sejl-drev_00000.pdf (maximalt.dk) vp-100s-sejl-drev_00000.pdf
  10. Nu är rutorna bytta, det tog ca 4 timmar per ruta. (två personer) Det var inte svårt att få bort rutorna, använde mindre "brytjärn". Det som tog tid var att få bort den gamla tätningsmassan. Det som fungerade bra, var att värma upp spackelspaden med hjälp av varmluftspistolen och sedan skarpa bort tätningsmassan. Sedan fick man använda kemisk bensin, vilket fungerade bästa att tvätta bort resterna av tätningsmassan med. Använde sedan Sikaflex-295 uv för att täta och limma rutorna.
  11. Hej, den övre strömbrytaren är till för att tända motor lanternan i maten, (används när man går för motor) undre strömbrytaren är sido- o akter lanternan ( används då man seglar) så båda strömbrytarna ska vara på när man går för motor i mörker och dålig sikt
  12. Lite förtydligande, du behöver ha en omvandlare (se länk nedan) för 12 volt, alternativ ett bilbatteri 12 volt, Röda kabeln kopplas på + (Plus) och svart till - (minus) https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-138-v-6-a-p44810 Om du är snabb kan du bjud på Tradera https://www.tradera.com/item/171405/438301155/handic-natdel-220-12-2-37-
  13. Vet inte om du bli hjälpt av denna, se sidan 79 https://www.gpscentral.ca/manuals/172-172c.pdf
  14. Kastar mig också in i tråden, det finns en test som genomfördes av Praktiskt Båtägande, själv köpt vi en ny kikare https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/kikare/kikare-kamakura-seamaster-kompass någon som har erfarenhet av den kikaren, har ännu inte testat den på båten. Länk till test http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/lom/artiklar/PB0808s028_031_Kikartest.pdf
  15. hej, det är vacuumventilen som är mycket viktig för motorn och båten, om den inte fungerar kan den orsaka stora motorskador p.g.a att vatten p.g.a undertryck sugs in i motorn, den kan även orsaka att båten sjunker om det vill sig illa. Man ska göra ren den regelbundet och byta membran, man kan också leda ned vattnet som kommer ut från det lilla röret via en slang till en flaska och samla upp vattnet i flaskan. Det är mycket viktigt att slangen slutat högst upp i flaskan och inte når vattnet, vidare måste det finnas lufthål i skruvkorken på flaskan, annars tappar vaccumventilen sin funktion. Se sidan 38 hur man rengör vacuumventilen http://www.82ms.se/GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf
×
×
  • Skapa nytt...