-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm BengtW
-
Placering
Kadett
-
Håller med Contessamannen. Har provat både med laptop och kartplotter i relativt liten båt (en Albin 79) och jag är helnöjd med plotterlösningen. Köper man förra generationen eller eventuellt begagnat så blir det dessutom inte särskilt dyrt. Själv valde jag en enkel Lowrance-plotter med 5-tums skärm, och det duger utmärkt och funkar kalas även i direkt solljus. Jag har med laptopen ändå, för att kunna maila och kolla väder och annat, men under gång ligger den tryggt nerpackad i sin väska
-
Jag kan segla/köra ner den åt dig
-
Kom just hem från en långsegling från Göteborg till Stockholm, och jag måste säga att vink-traditionen lever i allra högsta grad i min erfarenhet. Var vi än var på vägen så vinkades det och hälsades när man passerade en annan båt. Ibland var vi först, ibland den andre. Mycket trevligt!
-
Sjökorten är på svengelska, och i viss mån på tyska faktiskt (viss gästhamnsinfo). Navionics slängde ihop dom där korten lite för fort...
-
Jag ska segla min Albin 79:a från Göteborg till Stockholm i augusti, och jag har budgeterat ungefär 4 veckor för färden för att hinna uppleva mycket på vägen. Det är styvt 500 sjömil runt, så i teorin kunde man ju göra det på en knapp veckas dygnetruntseglingar, men det kändes lite trist Istället räknar jag med en vecka till Sölvesborg, 10 dagar från Sölvesborg till Kalmar för att få uppleva Blekinge skärgård i all sin prakt, och sen ett gediget besök i St Annas skärgård mot slutet. Livflotte känns väl möjligen lite överflödigt sålänge som man håller sig rimligt nära land, men som tidigare sagts så är ju en gummibåt oumbärligt. Annars är det ju standardprylarna för sjösäkerhet som gäller. Flytvästar, livlinor för nattsegling, gott om torrfoder så att det går att fixa käk enkelt om det skulle bli besvärligt, etc. Bra med läsmaterial brukar löna sig på längre resor, det blir lätt lite transportbetonat ibland, och då är det skönt att kunna sitta med en bra bok en stund.
-
Nja, olika plottrar/GPS-er kör olika format på vektorkorten, så om det inte är Garmins kort du har så kan du inte ladda upp dom i GPS-en.
-
I teorin är det fullt möjligt, men du måste i så fall själv vektorisera dom med hjälp av lämpligt verktyg, och det är ett rätt digert jobb. Det finns ett par Yahoo-grupper (http://groups.yahoo.com) där folk ägnar sig åt såna övningar. Skulle tro att om du värderar din tid någorlunda så blir det billigare att köpa Bluechart, även om det är lite dyrt. Många timmars jobb blir det.
-
Onekligen riktigt bra priser på en del av grejerna. Vore kul att höra mer om dina erfarenheter. Har du fått din GPS? Hur lång leveranstid var det? Hur är det med garantier etc om något skulle paja? Gissar att dom svenska generalagenterna inte är så förtjusta i att serva grejer som inte passerat genom deras lager...
-
Magellan och Garmin är ju dom stora tillverkarna på marknaden, och om det är enkelt handhållet du bestämt dig för så är ju Garmin GPS 72 och Magellan Sportrak modellerna för dig. Bägge är monokroma, har alla nödvändiga funktioner, och är väl ungefär lika lätta att lära sig även om jag tycker Garmin-modellen är lite enklare att förstå. Garmin-apparaten betydligt billigare tillbehör, och är lättare att hitta PC-program som pratar med. (Bägge fungerar för att skicka data till PC, men ska man ladda rutter och waypoints -till- apparaten så är det fler program som kan prata med Garmin.) Magellan-apparaten har strået vassare antenn, men ska man ha den i båten är det inte stor skillnad mellan 72:an och Sportraken i det avseendet i praktiken. Det är mer i tät lövskog och i stan man märker skillnad.
-
Personligen tycker jag att man kommer väldigt långt med en enkel handhållen GPS. Dom är dessutom såpass billiga att om man efter ett tag känner att man skulle vilja ha mer funktioner så kan man ha kvar hand-GPS:en som backupmaskin för ökad trygghet utan att känna att man slängt pengar i sjön. Väljer du ändå att köpa någon form av kartplotter så är min spaning att då ska man köpa ordentligt. Att investera i någon form av handhållen apparat med kartmöjlighet blir marginellt billigare än att köpa en bra fastmonterad variant med typ 5-tums skärm. Det är frestande att välja något datorbaserat alternativ (antingen laptop eller handdator), men dom är rätt fuktkänsliga, och dessutom tenderar det att bli en stor mängd kabel som är lätt att trassla till, och som har en tendens att börja glappa när man som minst vill det. Läsbarheten i solljus brukar också vara rätt kass på sådana skärmar, och man vill ju kunna ha kartorna vid förarplatsen/i sittbrunnen, inte nere i ruffen. Såvida man inte brukar packa bilatlasen i baggageluckan
-
Visst är det billigt. Skulle du köpa det i butik i stockholm skulle det bli ca 10 000 kr för samma paket. Enda problemet är väl eventuella garantier och annat som du kan missa om du shoppar från USA. Vad gäller sjökortssystem gillar jag personligen Navionics, det är rätt schysst att få t.ex. hela östkusten för styvt 3000kr... När det dessutom är bra kort!
-
Jag har också en Albin 79:a, nummer åtta närmare bestämt. Om det nu inte finns nån klubb får vi väl dra igång en själva?
-
Papperskorten som är underlag för de vektoriserade sjökort som används i GPS-plottrar har en noggrannhet på ungefär 25-30 meter. Därför kommer man då och då att få en båtsymbol som ligger på land trots att det är bra med vatten under kölen. Säkerhetsavstånd är alltså tricket även med en fin plotter ombord. Sen -kan- det väl eventuellt dessutom vara så att du eller någon skämtsam polare ändrat kartdatum vilket ju kan leda till en del fel. Sen är montering av antenn rätt viktig. Kolla antalet satelliter du får in och vad du har för signalstyrka. Ligger du på en tre-fyra satelliter så är ju inte noggranheten i GPS-en så jättebra precis.