-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm andreascarlsson
-
Placering
Kadett
-
Hur gick det med plastningen? Jag bytte en del balsa under våren och valde att arbeta underifrån. Blandade spackel med talk och använde en grovtandad spackel. Ungefär samma teknik som att sätta kalel, fast spackel på båda sidorna i motsatt riktning. Dyvincellen satt direkt och det vara bara att rulla bort luften. Spackel: 500ml plast 1200ml talk - 200ml så massan blir som fast potatismos Sprutspackel (till 3st patroner 500ml) 500ml plast 900ml talk - 200ml så massan blir som en flurry
-
Det är en smaksak som vanligt. Jag har använt en 4010 hela denna säsongen, drygt 2500nm. Allt har fungerat bra. Ett par reflektioner från min sida: - Kontakterna blir lätt glappa om man tar lös enheten ofta. Nästa säsong blir det fast montage - GPSMAP modellerna har inte möjlighet att överföra rutter med Garmin språk över NMEA eller USB (vad jag vet). För en månad sedan släppte Garmin HomePort (ersättare av Mapsource) som stödjer g2 Vision kort och man kan flytta rutter med SD-kortet nu. Äntligen! - Jag tror inte pekskärmen fungerar med handskar? - Välj en så stor skärm som möjligt, det är inte så stor prisskillnad Rekommenderar verkligen Homeport. Det är perfekt att sitta hemma och planera sommaren i PCn! Senast ändrad av andreascarlsson | 07 december 2009 | 20:02
-
Hej alla, Vet någon om det finns externa VHF högtalare som inte stör kompassen? Ex. Seasea och Erlandssons har denna. Men det står inget hur långt ifrån den får/ska sitta från kompassen... http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=16629 Snart börjar vårrustningen
-
Hej, Här är en guide hur man lägger till L1/L2 på Garmins VHF-modeller 100i och 200i. Den finns (vad jag vet) inte någon stans på nätet. God lycka till alla Garmin VHF ägare! /Andreas Using the VHF 100i and VHF 200i to Program Private Channel Sets You can program a private channel set using the radio. When you add private channels using the radio to the current International frequency bands. The radio provides only a basic interface for adding private channels. If you require additional programming capabilities, use the Garmin VHF Radio Programmer. The Qatar and United Arab Emirates private channel sets can only be programmed using the Garmin VHF Radio Programmer. Private channels are inserted at the end of normal radio channels as showing in the following example: · Private channels added: F1, F2, F3 · Channel ordering on the radio: 87 > 88 > F1 > F2 > F3 > 1 > 2 To add a private channel set: 1. While pressing and holding the left soft key on the radio, press the PWR key to power on the unit. The screen displays “ENTER PASSCODE:”. 2. Use the Channel knob to enter the passcode: GARMINVHF. 3. Select OK to acknowledge the warning message. 4. Select PRIVATE CH.. 5. Select a private channel set from the list. Select NONE to clear a private channel set you have added. The following table indicates the channel sets that you can add using the radio. Country Channel Set Channel Designator TX Frequency (MHz) RX Frequency (MHz) Belgium Belgium 96 162.425 162.425 Denmark Denmark Leis. L1 155.500 155.500 L2 155.525 155.525 Denmark Denmark Fish. F1 155.625 155.625 F2 155.775 155.775 F3 155.825 155.825 Finland Finland Leis. L1 155.500 155.500 L2 155.525 155.525 L3 155.650 155.650 Finland Finland Fish. F1 155.625 155.625 F2 155.775 155.775 F3 155.825 155.825 Holland Holland 37 157.850 157.850 31 157.550 162.150 Norway Norway Leis. L1 155.500 155.500 L2 155.525 155.525 L3 155.650 155.650 Norway Norway Fish. F1 155.625 155.625 F2 155.775 155.775 F3 155.825 155.825 Sweden Sweden Leis. L1 155.500 155.500 L2 155.525 155.525 L3 155.650 155.650 Sweden Sweden Fish. F1 155.625 155.625 F2 155.775 155.775 F3 155.825 155.825 United Kingdom United Kingdom M1 157.850 157.850 M2 161.425 161.425
-
Nu är eLocator testad till sjös!. Placerad (gömd) under innertaket. Inställd på att logga var 500meter om båten flyttar sig. Då räcker minnen till drygt 50 000nm. Jag använder ett Halebop kontantkort (Telias nät) så mottagningen har inte varit några problem. Även om den tappar GSM-nät så fortsätter den att logga, man kan bara inte skicka SMS och få positionen till telefonen. Men så fort den får GSM-nät så skickar den sin position till telefonen. Rutten som ni säkert ser är Svinninge - Grinda - Sandhamn - Vaxholm - Svinninge Senast ändrad av andreascarlsson | 25 oktober 2009 | 21:35
-
Jag kunde inte hålla mig så jag köpte en ET-10 på Clasohlson igår och testade: Enheten skickar SMS med länkar till Google Maps till telefonen, riktigt snyggt. De som är smart är att man kan ställa den att skicka position endast om det flyttas. Ex. skicka position för varje 1000m. Enheten sparar positioner i minnet som man sedan kan föra över till Google Earth. Samma här, rör sig inte enheten så sparar den inte, rör den mer än angivet antal meter så sparar det. Räknar man på 2000nm/år så kan man spara positioner var 100meter. Loggar realtid via GPRS över Internet positioner. Kräver att man öppnar port 49200 i sin FW och portforward. Känns som baksidan på en gratis realtidspositionering. Nackdelar: Manualen är gjort av tekniker. Stavfel, hoppar mellan olika avsnitt och vissa knappar/funktioner är odokumenterade. Struligt med programmet i Vista. Man måste ställa om till kompabilitetsläge samt köra programmet som administratör(Men det fungerar) Ej godkänd av försäkringsbolag? Summerat, fungerar prefekt som ett billigt(1 600kr)positioneringssystem med loggningsfunktion. Jag tänker inte använda det som larm men det ska blir riktigt kul att överföra varje sommarens positioner till Google Earth. Och om tjuven är framme så kan man följa båten via telefonen. Senast ändrad av andreascarlsson | 11 oktober 2009 | 12:22
-
Hej, Det finns nu många larm/positioneringssystem på marknaden. Men jag söker efter ett larm som sparar positioner under sommaren så att man kan följa upp gärna ”live” eller på hösten. Självklart ska det vara ett larm med GPS om båten förflyttas. Men varför finns det så få som sparar positioner för uppföljning? RedKnows har ”Mini Finder Live” som man ska kunna följa båten hela tiden, http://www.axtech.se/index.cfm?ID=93&vs=47&vss=93. Clasohlson har ”ET-10” som är en tracker/logger och sparar 50 000positioner som man sedan ska kunna föra över till tex. Google Earth, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=88635554. Är det någon som har några erfarenheter av detta? Hur fungerar Minifinder live? Kan man följa upp sina positioner med denna?
-
http://www.segel.nu/ En vettig segel/kapell-makare
-
Tack för alla svar. De blir en ny dragning med riktig sanitetsslang kortaste vägen till SB sida. De kommer automatiskt blir en svanhals i och med att slangen måste upp i takhöjd. Dock kvarstår ett problem. Utgången från septitanken är 13mm och minsta sanitetsslagen jag har hittat är 16mm...
-
Jag gömde skriva att anledningen till att tanken sitter så högt(ovanför vattenlinjen) är att det är självtömning. Men du har helt rätt, om man tömmer tanken och avluftningen sitter under vattenlinjen så kommer tanken att dra i sig vatten... Då är det bara att sätta sågen i inredningen
-
Hej alla, Jag har dilemma med vart jag ska dra avluftning från septitanken på våran Sun Magic 44. Septitanken är efterinstallerad och sitter ovanför motorutrymmet. Efter efterforskning uppfattar jag det som avluftningen har flyttat en gång tidigare. Först har dom dragit den kortaste vägen upp till brunnen ner till trappen. Troligtvis har odören stört och nu är den flyttat till BB längst bak på båten. Det är en vanlig slang (ej sanitet) som 7m lång, den går på flera ställen under septitankens höjd. Septitanken har betett sig underlig ett tag och idag rev jag lös den. De visade sig att det var stopp i slangen… Troligtvis för att det har kommit mer än luft in i slangen och ”det” har inte runnit tillbaks pga att den slangen sitter lägre än septitanken. Nu till min fråga. Hur ska man lösa avluftningen på bästa sätt? Den nuvarande lösningen fungerar inte. De alternativ jag hade tänkt på var att dra den kortaste vägen ut till SB sidan. Dock kräver detta alternativ MYCKET snickrande med inredningen. Skulle helst undvika detta. Men sedan finns det ett alternativ att dra avluftningen rakt ner till en bordsgenomföring som inte längre används(under vattenlinjen). Kan man göra så? Har någon erfarenheter ang detta? Orkar luften trycka undan vattnet när man pumpar? 3,5 månader till sjösättning!
-
Platt TV är ett uttryck som benämner Plasma och TFT/LCD TV som är platta i sitt format. Plasma är en teknik som brukar dra mer ström. De är dom som man kan stå och värma sig framför. Vi köpte en TFT TV(platt TV) förra sommaren. Den drar 7-10A, de är en 26 och jag trycker det är okej för en så stor TV. Det som inte är så bra är att den är känslig och behöver 230V sinus. Vilket gjorde att vi var tvungen att köpa en 12-230V sinus inverter. Inverten har inte 100% verkningsgrad vilket gör att det går en del förlorat i den. Inte bra... Hade inte TV varit platt hade man troligtvis inte fått plats med den, vilket hade gjort att man hade köpt en mindre CRT TV. Alltså mindre förbrukning. Men kanske de viktigaste är att få tag i en platt TV som kan gå direkt på 12V. Jag skulle fokusera på detta...
-
Finns det ingen i Stockholmsområdet som klär om rattar? /A
-
Tack för alla svar. Jag har just pratat med försäkringsbolaget. Och dom har lite extra paragrafer som gäller frys/is skador. Plus att dom sänker skadeersättningen från 1: nov till sista mars. Men det lutar i alla fall åt att låta båten ligga kvar i vattnet. Det blir för dyrt med mobilkran… Dom som jag har pratat med som brukar låta båten ligga kvar i vattnet så finns det två läger. Dom som stänger genomföringarna och dom som inte gör det. Argumentet för att inte stänga genomföringarna är att om de fryser och genomföringen är stängd så är de nått som frysersönder. Har man öppet så kan isen röra sig fritt vilket gör att inte det frysersönder. Precis som om man lägger ett öppen glasflaska i frysen så fryser inte den sönder. Stängd flaska i frysen, då får man plocka glas hela kvällen. Jag är tveksam, men dom har rätt angående glasflaskan och frysen faktiskt. Så de kan stämma. Vad har ni för erfarenheter?
-
Hej alla. Vi funderar över att låta båten ligga kvar i vattnet med propeller under vintern. Är det någon som har några erfarenheter angående detta? Vad ska man ha för propeller? Behöver man någon övervakning av propellern/elen? Är det något man ska tänka på vad det gäller försäkringen? Tack på förhand