Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Totto

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Totto

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. har nu ca 400 under kölen på min snipa, snittfart 5,5 knop och jag älskar det. Favorit possition är sittande tvärs i aktern med rorkult i näven. Frugan och jag har sovit en natt i båten och... ja det funkar. Vintern går åt till att montera värme , nyttt kapell samt byta ut en del av träet till mahogny.
  2. 370 nm har det blivit sedan midsommar, dock är det ju mycket kvar av sässongen.
  3. STORT grattis, det är en härlig snipa du valt, kollade själv på en sådan. tyvärr stämmer den dock dålig med min nuvarande båtplats som ligger fem min. cykelväg från bostaden. nästa gång så kanske det blir en Nidelv 24.. eller om drömmarna får bestämma en Sandvik 945.......:-0
  4. En trycklogg som mäter farten är en billig och enkel installation (monteras på akterspegeln). Alla båttillbehörs affärer ex. watski etc. lagerför detta. Vill du handla online är hjärtmans ett alternativ. lycka till!!
  5. Min upplevelse efter ett antal båtar, såväl egna som dom jag kommit i kontakt med som ledare vid sjöscouterna är att alla båtar har sina egenheter vad gäller manövrering. Jag kan inte tycka att du sneglar åt för stor båt. du tittar ju trots allt på båtar med antingen drev eller utombordare. båda typerna är enkla att hantera. Rak axel kräver nog lite mera av föraren, men det är ju ingetdu behöver att bekymmra dig om. En del studieförbund erbjuder förarprov där praktik inngår. vidare finns det kurser speciellt roktade mot höghasyighetsåka. Du kanske skall nyttja de kommande sommrarna till attt hyra en båt (efter att du saffat di nödvädig nautisk kompetens)?
  6. Hej! Flipper 640 dc är också en båt att titta på idet prisspannet du anger. jag antar av fitt svar att ekonomi också är en faktor att räkna med i ditt båtval. Deu kanske skall titta på några amerikanska daycruisers? Det finns en uppsjö att välja mellan till vettiga priser. Ge dig framför allt ut att titta och känna på båtarna, det är i detta moment du ser om de olika båtarna fyller ditt behov Jag tycker inte du är dum som går på en så pass stor båt direkt, se bara till att skaffa dig så mycket kunskap som möjligt innan du stävar i väg på egen köl. Ta båtförarbevis, nyttja detta forum, fråga dina bekanta med båtar. Lycka till!
  7. Detta är ingen enkel fråga, 15 hk, det är många snipor ÖVER 6 meter med farbröder som framfört flytetyg i mansåldrar som diskvalifiseras där........ Jag håller med mycket av vad du skriver och min öppningsreplik visar väl ytterligare på komplexiteten i detta. tyvärr förefaller du ha rätt i att det finns gott om oerfarna båtförare som överhuvudtaget inte känner till begreppet sjömanskap.
  8. Vi hade en 465:a med 30hk inom den sjöscoutkår jag var aktiv, och de som kunde åka vattenskidor efter den båten var endast de mest anorektisak barnen. Den bestyckningen duger tyvärr inte till vattenskidåka
  9. Räcker så abslolut med den upplösningen. Jag är helnöjd, hade farhågor kring displaystorlek. Det har inte varit det minsta bekymmer för min del.
  10. Hej Ut och titta på båtar till salu så märker ni vad som passar just er. jag vill Flagga för Skilsö 23 enmycket väldisponerad snipa dessutom med ett för storleken bra toalett utrymme. en anna fördel är stor lucka i fören som ger en mycket bra åtkomst till hela båten, inget balancerande på smala och hala skarndäck.
  11. Det är bara att hålla med dej Roland, detta var väl en mycket grov generalisering. Titta på deplacementbåtar, motorer från 70-talet som fortfarande tuffar på med hjälp av årlig service. Det är mycket sällan jag ser båtar med utombordare från denna epok. Tror vidare att folket på Vplvo Penta inte skulle vara särskilt smickrade av att bli presenterade att deras utvecklingsarbete handlar om att marinisera bilmotorer från urminnes tider. Utombordaren är i sig en genialisk och mycket komplex konstruktion men att ställa den i jämförelse med en inombordare blir haltande. //Tor
  12. försäkringsfrågan jhndlar tyvärr inte bara om båtens värde. Det finns ett tydligtoch brutalt samband mellan fart och premie. Utombordare höjer också premien. en långsamtgående snipa med relativt högt värde betingar några enstaka tusenlappar i premie medans den lilla daycruisern inte sällan hamnar uppe mot 7-8000kr/år Båt och MC-försäkring ser ut att innehålla samma komponenter vad gäller riskbedömmning.
  13. köpte själv nyligen en 420 och kunde givetvis inte vänta tils jag var på sjön med att testa den utan roade mig med att utforska den i demoläge. när det sedan var dax att köra skarpt hade jag givetviss inte gått ur demoläge varvid grundkartan var allt som laddades. Har du gjort samma sak kanske?
  14. Uttern 6300 är också ett alternativ som bör rymmas inom er budget. Då motorn är monterad på en särskild konsoll disponeras hela båten på ett lyckat sätt. den aktre u-soffan ger härligt utrymme att umgås. dock uppnås kanske inte ert krav på bränslesnål framfart. Det gäller även flipper 630 och 700. Biam 660 är annars ett tryggt val, Klar inte att marscha 20 knop men väl 12-13 finns tyvärr sällan på marknaden. ett kvalitetsbygge från norge som nu i finanskraschtider torde gå att hitta för vettiga pengar. http://www.blocket.se/ostergotland/Biam_660___Sollux_700_22297474.htm?ca=15&w=3
  15. Tackar! Enda smolk i glädjebägaren just nu är kuling på västkusten. Hade planerat att hämta den i morgon för en fin färd hemåt. Jag avstår dock 42 distans i hårt väder i okänd båt. Får väl montera min nyköpta plotter (Garmin 420) i stället. Visst är det konstigt hur man börjar köpa tillbehör så fort man bytt båt. Trevlig midsommar på er alla.
×
×
  • Skapa nytt...