-
Innehålls Antal
18 801 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
266
Peter_K senast vann den dag 26 Januari
Peter_K hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
4 221 ExpertOm Peter_K
-
Placering
Guldmedlem
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Den debatten tror jag utsåg en vinnare redan tidigt 70-tal i och för sig… 🙂
-
Om du fokar på mer argument och mindre tyckande och känslor kanske det går att resonera som en vuxen..? Fördelar: - Bättre kontakt med vattnet i hamn - Lättare att lyfta ombord personer om olyckan är framme - Lättare att kliva i/ur jollen - Enklare av/påstigning och lastning vid bryggan än om man går in med fören - Sittbrunnen tömmer snabbare vid överbrytande sjö (…just den är inte så vanlig…) Nackdelar: - Om du inte kan kontrollera dina rörelser kan det vara lite enklare att ramla över bord. - Om du dräller prylar i aktern kan de vara enklare att tappa överbord.
- 32 svar
-
- 6
-
Moget argument. Erkänn istället att du inte vet vad du pratar om, utan bara kill-gissar och spelar kunnig i stället för att raljera. Jag har inte ätit bajs och har inga planer på det, men däremot seglat båtar både med öppen och stängd akterspegel. Har bekanta som har båtar med öppen akterspegel. Det funkar alldeles utmärkt. Ingen ramlar över bord.
- 32 svar
-
- 1
-
Har du seglat en båt med öppen akterspegel?
- 32 svar
-
- 1
-
Niklas seglade ju jorden runt med sin lilla Bavaria, så bevisligen funkar det ju bra. Jag skulle ta kontakt med honom för tips, det är en bra och trevlig gubbe som gärna delar med sig av råd. De två senaste åren har han sålt sin bok på Allt För Sjön, då kan man snacka lite öga mot öga också. https://sittbrunnen.se/bloggar/hafsorkestern
-
Ja, och uppfinningen Internet som gjort hela företeelsen mässa lika obsolet som en telefonkatalog. Idag behöver du inte glida runt på en mässa för att se ett utbud, du kan börja med att googla och grovsålla för att sedan besöka de 2-3 leverantörer som säljer det du är intresserad av. Har en bekant som säljer stora och fina båtar, de har svårt att få täckning för kostnaderna de har för mässor, för få handlar helt enkelt, de flesta går mest runt och kollar för det är kul.
-
Eller Gustavsberg, som har en flytande mässa..?
-
Jag säger emot lite här. Jag bodde i ett hus där man monterat en masoniteskiva på fasaden och sedan lock-läkter någon gång på 40-talet(?), och så länge masoniten är målad och skyddad i kanterna så är den förvånansvärt väderbeständig.
-
Då har du alltså en konstruktion som funkat i 80-90 år, så mitt förslag är att göra lika som det är idag med ny masonite, och sikta in dig på att byta den skivan igen år 2105 typ 😊
- 12 svar
-
- 1
-
Jag orkar inte googla åt dig för att se om det är samma typ av lack, så börja där. T ex är den ena en polyurethanlack och den andra en traditionell skulle jag inte blanda dem. Eller om de har olika lösningsmedel de skall blandas med enligt respektive produktblad.
-
Lacka alltid först med klarlack; kör man sidenmatt eller mattlack hela vägen blir det väldigt dött. Sista lagret kör du med lack med den glans du önskar. Det blir en väldig skillnad på hur matt lacken upplevs beroende på hur väl du gjort ditt underarbete.
- 10 svar
-
- 1
-
Jag anar att din erfarenhet av att ha båten på östkusten är ungefär lika låg som min erfarenhet av att ha båt på västkustens, så det är rätt löjligt att dra på de växlarna. Hur Mackeys erfarenhet av att ha båt på västkusten är vet ingen av oss. F ö använder jag International Trilux Hard Racing, som funkar utmärkt och är godkänd både på ost- och västkusten. Den innehåller ordentligt med koppar, så ditt resonemang stämmer inte.
-
Varför då..? Alltså, vari ligger utmaningen? Undrar genuint eftersom jag trodde det var smartast att koppla så.
-
Man kör väl allt genom samma dc/dc-laddare? Solpaneler, generator, landström - pang-tjong, in med rubbet. Eller?