Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

akka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om akka

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Mina båtar

  • Båtens namn
    AKKA
  1. Drivankare kan vara bra att ha på öppet hav... http://sv.wikipedia.org/wiki/Drivankare
  2. För Marex 24 SC i originalskick är maxfart ca 7 knop. Försöker man öka farten skapar man endast vågbildning... Det som man får göra är att förlänga båten men detta kommer kanske att förstöra original charmen med snipa. Även jag har haft funderingar men de har alltid stupat på ovanstående. Det som jag har funderat på är att bygga en badbrygga och förena detta med en sk. ankskärt. Plastar man detta snyggt och förser den med teakdäck kan det bli snyggt. Detta skulle bultas till skrovet, såg något liknande i Finland för några år sedan. Vad för resultat man uppnår med farten är en intressant fråga, kanske någon som kan bygga en modell och testa... Man får börja med en skiss på papper... Hälsningar
  3. Deviation (dev) Deviationen är desto viktigare att känna till och hålla koll på. Deviationen beror på förhållanden i din båt och är dessutom olika för olika kurser. Deviationen beror på hur din kompass är placerad i båten, vilka andra magnetiska föremål du har i närheten (radio, GPS, telefon etc) och även vad din båt är i för material och var motorn är placerad etc. Allt detta påverkar din kompass på ena eller andra sättet. Det är viktigt att komma ihåg att deviationen är unik för din båt och din kompass och kan även ändras om kompassens placering ändras. Ett sätt att undvika deviationen är att placera en kompassgivare långt fram i fören och själva instrumentet i sittbrunnen. Gyrokompassen är ett betydligt dyrare alternativ och kräver extern 12V-spänning, men är å andra sidan helt exakt och man behöver inte ta hänsyn till någon deviation. Deviationstabell För att kunna använda kompassen fullt ut bör du veta din deviation. Och eftersom deviationen är olika på olika kurser bör du därför göra upp en deviationstabell. Deviationen är som störst på tvärkurserna, dvs 090° samt 270° och är mindre på övriga kurser. Detta beror på att när du styr 000° respektive 180° går jordens magnetfält längs med båten och påverkar kompassen mindre än på tvärkurser då jordens magnetfält går tvärs igenom båten. Gör därför upp en deviationstabell på så många kurser som möjligt. Detta görs traditionellt genom att leta upp en enslinje och ta ut den rätta kursen i sjökortet, stäva längs enslinjen och se vad kompassen visar. Glöm då inte att ta hänsyn till den normala missvisningen. Det kan dock vara svårt att hitta enslinjer på många kurser i din närhet. Är det knepigt att hitta sådana, använd din GPS att styra efter. Den är väldigt exakt. Om magnetisk kurs är mindre än kompasskurs, är deviationen negativ och du ska således dra ifrån från din kompasskurs. Om däremot magnetisk kurs är större än kompasskurs, är deviationen positiv och du ska lägga till deviationen till din kompasskurs för att få rätt kurs. Exempel på deviationstabell: km015 kk020 dev-5 km020 kk015 dev 5 Magnetisk kurs (km) Kompasskurs (KK) Deviation (dev) 000° 003° -003° 045° 050° -005° 090° 105° -015° 135° 145° -010° 180° 177° 003° 225° 220° 005° 270° 255° 015° 315° 305° 010° 360° 357° 003° Gör din egen deviationstabell enligt ovan för så många kurser som möjligt och lär dig känna din kompass. Den kan vara ett oumbärligt hjälpmedel när man minst anar det.
  4. Hej alla Det har vissrerligen inte varit badväder ännu... Har någon ritning till en badbrygga för Marex? Till nästa vinter kanske en [KUR]samproduktion[/KUR]??? en som känner en svetsare som... /hälsningar AKKA :-)
  5. Hej Beträffande teakdurk, jag skall lägga in några bilder senare fn. byter jag motor större jobb än jag kunde ana... Mycket tack alla som gett tips etc. här på vår hemsida. hälsningar Ari
  6. Hej Frågade Volvo-Penta om returröret för bränslet och anledningen till att den [KUR]måste[/KUR] gå till botten av tanken är att undvika skumbildning! Hälsningar Ari
  7. Kolla kvällskurser hos ABF etc. Förarintyg (enklare) eller Kustskepparen (Klass VIII). Ger dig grunderna för navigatin etc. MVH
  8. Kan du inte reparera med nya Helicoil gängor, finns hos välsorterade järnaffärer. Hälsningar akka
  9. akka

    oljefilter fråga

    Det finns ingen anledning att byta varkens olja eller filter på en motor som har endast gått 3 timmar! Fyll upp olja till rekommenderad nivå enligt instruktionsboken. Notera skillnad med kall respektive varm motor (kall motor lägre nivå). Byt olja efter ca 50 timmars drift alternativt enligt rekommendation i instruktionsboken. Allt annat är slöseri med pengar och tid!
  10. Jag skulle innan större åtgärder som kompressionsprov undersöka om inte luftfiltret inte är igensatt. Förutsätter att motorn får bränsle enligt tidigare inlägg! Om det är så kan motorn få för lite luft till förbränningen... och så suger den upp olja via vevhusventilationen?
  11. Hej Jag skulle besöka en marina med ett tumstock eller motorförsäljare för att få ungefärlig mått! Gärna en motor i samma storlek som du tänkt... Hälsningar
  12. Bedömmer att din motor har varit utsatt för värmepåkänning eller eventuellt är det frågan om materialfel?
×
×
  • Skapa nytt...