Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024

stefan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    54
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om stefan

  • Placering
    Löjtnant
  1. Jag tror att båtnytt gjorde ett reportage om detta för ett par år sedan. Som tidigare skrivets i tråden är det en hel del problem med ett projekt som detta. Kolla på ditt bibiotek efter gamla båtnytt, jag t tror att dom redde ut det, men det var inte självklart...
  2. Beträffande MD2b: Fördelar: Enkel, tillförlitlig, bränslesnål, god tillgång till reservdelar, många som har erfarenhet av att mecka med MD2. Nackdelar: Omodern, problem med kylning, lite svag? höga priser på nya originaldelar, enbart tvålagrad vevaxel kan ge vibrationer och hög ljudnivå. Har inga direkta erfarenheter av yanmar, förrutom att ägarna förefaller väldigt trogna när det väl skaffat en, nöjda?
  3. Själv använder jag helst svt:s wap-tjänst fungerar utmärkt.
  4. Inga problem, gå igenom kylsystem innan avfärd. V8 är ju från jänkeland vad är genomsnittshastigheten i LA? bunkra duktigt med soppa!
  5. Utan att veta något om skick eller ålder på motorn så skulle jag nog föredra en trecylindrig motor i en såpass stor och tung båt. Har för mig att MD11 bara har tvålagrad vevaxel vilket kan ge lite vibrationer.
  6. Om marinrelaterade kackelämnen är önskade rekomenderas gamla beprövade: Segel-Motor Diesel-Bensin Trä-Plast Styrbord-Babord Flottan-KA Börja med dessa ger garanterad möjlighet att öka statistiken bland forumsinäggen...
  7. Vad i hela Världen har ovanstående kackel att göra med en sådan viktig sak som båtregister? Förmodar att ni är tänkande människor, människor som inser att registret är första steget för vår regering att börja kräva båtskatt. Tänk nu till, oavsett om nu brummar v8, tuffar diesel eller skvalpar segel, om nuvarande regering vinner valet så kommer ni attt betala båtskatt sommaren 2007 eller senast 2008. Detta är inget vi skall käbbla om sinsemellan, käbbla med regeringkansliet....
  8. Jag tror att det Gedda har noterat är en naturlig del av ett internetforums livscykel. I början: få men dedikerade och kunniga användare som är intresserade av informationsutbyte mellan likasinnade. Efter ett tag släntrar nyfikna in och vill spexa lite, roligt för vissa och det kan lätta upp en annars torr atmosfär. Nyfikenhet är dock en känsla som är snabbt övergående och de som ej är intresserade hittar något nytt efter ett tag. Nackdelen med denna livscykel är att vissa av de som är intresserade hoppar av under tramsperioden vilket i längden leder till ett fattigare forum i längden. Vet inte om gäster fortfarande får skriva inlägg, dessa brukar oftast vara av tveksam kvalite´ . Därmed ej sagt att ett forum kan överleva utan viss humor och självdistands hos användarna.
  9. Naturligtvis var det inte min avsikt att påskina att DC-skeppare är särkilt potentiella sjöfyllerister, men som du själv skrev är konsekvenserna för felaktigt handhavande större för båtar som framförs i hög fart. En inte helt orimlig slutsats bör vara att om föraren av en båt som framförs i hög är berusad stiger sannolikheten att vederbörande gör det på ett felaktigt sätt varpå nämnda (kostsamma) konsekvenser uppstår. Således högre försäkringspremier? Vad jag menar är att försäkringsbolagen borde kunna bevaka sina (och i förlängningen skötsamma skeppares) intressen genom att driva en aktiv alkoholpolicy?
  10. Mitt förra inlägg kanske var lite otydligt. Vad jag menar är att självklart skall man inte sätt sig vid rodret när man är berusad, problemet är att folk gör det ändå. Inga lagar eller förordningar kan förändra detta faktum när det inte finns någon som kan övervaka det, hur många sjöpoliser finns det i landet? (räknar ej KBV då detta borde komma mycket långt ner på deras prio-lista). Tror att det enda som hjälper är god utbildning samt att försäkringsbolagen skapar krav på nykterhet, är övertygad att fylltrattarna kostar en hel del varje år när de förtöjer lite väl hårt.. det finns väl en anledning till att en Jänke DC med V8:or är dyrare att försäkra än en segelbåt av motsvarande värde?
  11. Visst är fylla på sjön ett problem. Tyvärr tror jag inte att nya lagar gör någon större skillnad (Förutom i Stockholm och GBG skärgårdar) då det inte finns någon myndighetsnärvaro ute i skärgårdarna. Håller till i bohuslän på sommrarna och den enda gången man ser sjöpolisen är när dom skall käka lunch, lite kling och klang över dom gubbarna. Skulle inte tro att dom lägger i högsta växeln i onödan. Jag tror att man kan jämföra med skoterkulturen uppe i norr, det kan sitta fånar i Stockholm och lagstifta sig trötta, ute i verkligheten är det individens anvsvar att ha gott omdöme, godtyckligt? Javisst!
  12. Med tanke på nuvarande regerings försvarspolitik bör du kunna få en till vrakpris inom kort, själv är jag sugen nog mer sugen på en E-Båt!
  13. Kanke lite OT men har för mig att någon av båttidningarna gjorde ett reportage för ett par år sedan med en kille som köpte en Krockad Volvo v70 Tdi och lyfte över motorn till båten, billigt men mycket pyssel. Märk att det var före D4 var visad..
  14. Du har inget expansionskärl när du inte har sötvattenkylning... inget problem där således.
×
×
  • Skapa nytt...