Regeln är att om båten är mer än tre månader gammal, och/eller används mer än hundra timmar, skall man slippa betala svensk moms vid import. Det finns även en angivelse om längd på båt, stämmer nog med tidigare inlägg att regeln om ålder och använd antal timmar gäller för båtar över 7,5 m, men kontrollera med skattemyndigheterna. Man skall anmäla när man importerar, och kunna bevisa att båten verkligen ägts av någon annan. Hur man sedan bevisar att den använts i 100 timmar om det är en segelbåt kan man undra. Man skall inte räkna med att kunna undslippa skattemyndigheterna, som ibland krävt att privatimproterade båtar som varit mycket nya och precis klarat 3-månaders gränsen, krävts på svensk moms. Då har ägarna redan betalat den Tyska 16-procentiga momsen. Det är inte mellanskillnaden man krävs på, utan hela den svenska momsen på priset man betalt. Då blir det ett mycket dyrt köp. Tror en del som köpt demo-båtar haft problem, dessutom kan skattemyndigheterna hitta nya båtar via försäkringsbolagen. En del Europeiska återförsäljare har satt ett visst system igång för just svenska köpare, där man på t ex båtmässan i Hamburg tämligen öppet erbjuder sig att ha en ny båt i förvar hos någon så att 3-månadersgränsen klaras av med marginal. Man kan även köpa båt i Tyskland utan moms, och sedan betala moms i Sverige. Det kan löna sig eftersom en del, t ex Tyska återförsäljare, kan ge bra rabatter.