Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Bosse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 080
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Bosse senast vann den dag 28 Augusti 2021

Bosse hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

300 Expert

Om Bosse

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag hade kontrollerat om membranet i bränslepumpen på motorn var helt. Om pumpen inte suger ordentligt så går det så länge man har pumpat upp tryck med blåsan men bränslepumpen orkar inte suga själv. /B
  2. Jag tipsar på att kolla spänningen i batteriet mer noggrant. Ett fulladdat batteri skall ha ca 12,7V redan nere på 12,4V anses batteriet halvladdat. Så "runt 12 V" duger inte som mätvärde. Sen undrar jag om Lombardini har någon form av autoglödningsfunktion, ingen dieselmotor jag haft har haft det, mn har alltid antingen behövt hålla in en knapp eller vrida startnyckeln vänster för att den skall aktivera glödstiften? Men vet väldigt lite om Lombardini så här känner jag att jag är ute på hal is. /B
  3. Gräv inte gropen djupare nu, avsluta detta försök att dra in medel till din förening. Du får hitta andra sätt att finansiera verksamheten. /B
  4. Rampen är väl GREFABs inte Hamnföreningens? Om jag använder rampen skall jag väl inte bli ombedd att betala till tredjepart, det är ju bedrägeri. /B
  5. När jag läser de första kommentarerna så kan jag inte lita bli att fundera om några förväxlar de två bolagen Alandia och Atlantica. Jag har också haft Alandia tidigare och varit mycket nöjd med deras sätt att hantera några få skador jag fick. Atlantica däremot har jag aldrig själv nyttjat och kommer heller aldrig att göra det. /B
  6. Det jag gör med min nästan likadana motor är att kolla växelhusoljan, jag kör så lit att jag inte byter utan kollar och toppar med färsk olja. Men sen kör jag den på alkylatbensin med vattenslangen inkopplad i 25-30 min på land. Då får alla kanaler en genomsköljning och bränslesystemet fylls med åldringsbeständig bensin. På våren byter jag offeranoder bränslefilter (och olja om det behövs). /B
  7. När jag bytte bil till en med 13-polig hona så bytte jag snart till dito hanar på mina släpkärror. Jobbet kanske tog totalt en halvtimma och kostade kanske några hundralappar. Värt allt istälet för att springa runt och leta efter adaptern som aldrig låg där jag trodde jag lagt den. /B
  8. Ja, det så riktigt bra ut. Då lutar även jag åt att värmeväxlare är tät, inte helt tät men strypt. Dom där gamla dieselarna är relativt lättkylda på låga varv och tarvar inte mycket vatten för att hålla sig i temp, men när man börjar varva krävs lite mer cirkulation på sjövattensidan. Det kan ju vara någon gammal impellervinge som fått för sig att börja spöka till det nu. /B
  9. En sak som brukar ge sig med tiden på både Martec- och Sendurekylningar är den elektriska magnetkopplade cirkulationspumpen. Med tiden ger sig den magnetiska medbringaren och även om själva motorn i pumpen låter bra så kan pumphjulet slacka efter. Kolla att det kommer en jämn stråle med vatten ur skvaller röret i värmeväxlaren, strålen skall vara jämn och stark. En sådan pump kostar inte några astronomiska summor så att testa genom att byta kan vara värt det, se till att du får rätt storlek på anslutningarna bara, det finns 2 olika, 16 och 19 mm. /B
  10. Glöm inte att avluftningen måste pluggas också. Fast det kanske är dumt av andra orsaker. /B
  11. Förutom den lilla detaljen att den behållaren läcker ut olja när man tiltar upp motorn om det är för mycket påfyllt. Jag tycker att det vara bra att TS slangade ur överskottet.. /B
  12. Om det frekvensen på tankningar som är den stora frågan så kan detta även lösas med en riktigt stor tank. /Bo
  13. Njae, inte salt direkt 🙄. Men allt är relativt 😀. /B
  14. Var har du båten, vad är det för vatten sött, salt eller bräckt? /B
×
×
  • Skapa nytt...