Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

ervmad

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ervmad

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej Jag har ett S120 drev och en Solé mini 23. Motorn byttes 2010, drevet mitten 80-tal. Allt har fungerat utmärkt efter bytet till idag... Jag backar in mot en ledig långsidesplats med två båtar liggande fast akter om den platsen. Lagom framme skall jag lägga in fram och bromsa upp båten, men inget händer! Tjo och hej, rakt in i ena båten.... Tur i oturen uppstod inga skador... Jag får tillslut stängt av motorn och förtöjt. Provar att starta igen och först inget driv i friläge, sedan driv bakåt när jag lägger i fram. Jag får inget friläge, men motorn stannar!? Prov igen, och plötsligt funkar allt igen... Jag kollar reglage och wire, inget onormalt att se. Backslagsarmen arbetar normalt. Jag kollar propellern (en flöjlande 3-bladig, där bladen roterar och ställer sig rakt när man seglar) tycker att det känns lite trögt just i mittläget, men inget alvarligt känns det som. Vi går vidare för motor typ en dryg time och lägger till i naturhamn. Inga bekymmer att närma sig. Friläge en stund när ankaret förbereds, men när vi går in mot berget för att titta, och jag skall backa ut för att släppa ankaret, så känner jag att backen inte går i och motorn dör igen!? Vi lyckas komma ut och in igen, men riktningsbyten funkar inte som de ska, och motorn dör... Oljan ser fin ut på stickan, nivån ok. Någon som har tips om vad detta kan vara? Varför stannar motorn? Tomgången är ju alltid mycket stabil. Låser sig hela växeln så att motorn inte orkar? Vågar man köra hem till bryggan, 5 timmars motorgång eller skall man gå direkt till närmaste varv?
  2. Hej Jag bytte motor i en Birdie 32 i våras, men motorn varvar inte upp i toppvarv och drar hysteriskt mycket diesel. Motorn är en Solé mini 29. Slutsatsen är en för stor propeller, en trebladig VP-folding där bladen är märkta T581220(Lite svårt att läsa, men jag tror det är rätt). Diametern med utfälda blad är ca 38cm. Har blivit rekommenderad att ta med den gamla till Göteborgs Propellerservice för att antingen minska diametern eller ändra stigningen, möjligen båda. På Båtmässan hittade jag nya vridande propellrar från Gori (typ 25.000kr) och G-prop (typ 13.000kr) Har någon annan erfarenhet eller tips om hur jag bör gå till väga?? Mats
  3. Tack Bosse! Jag har alltså köpt ett sickelstål men önskar vässa det. Du nämner att detta görs med en fil. Kan du beskriva principen så gott du kan?? Sedan får jag väl försöka... /Mats
  4. Har blivit rekommenderad att sickla trät innombords. Det går hyfsat, men jag kommer inte igenom hela lack-lagret. När jag surfar runt och söker på sickel får man många träffar som alla pratar om hur bra det är att använda en vass sickel, men HUR VÄSSAR MEN DEN?? Tacksam för hjälp.
×
×
  • Skapa nytt...