Gurra
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Gurra
-
Placering
Kadett
-
Nu har jag inte laddat via generatorn någon längre tid utan bara som test, men principiellt var det fel kopplat tidigare. Förra året fördelades laddningen från generatorn via en diod-apparat. Den kopplade jag dock bort när jag installerade CTEK apparaterna, dessutom kopplade jag bort laddkabeln till förbrukarbatt. Nu laddar generatorn bara startbatteriet direkt sedan fördelar CTEK:erna fördelningen till förbrukningsbanken vid behov. När jag tomgångkörde nyss hade jag ca 13,9 på båda batterierna. Hade jag varvat upp lite hade jag säkert nått 14,4... När jag slutade hade jag ca 12,7 på start och 13,4 på förbrukning. Förbrukningsbatt laddas alltid även via solcell via CTEK. Det kan ha varit solcell- effekten som lurade regulatorn att höja spänningen tidigare. Så nu borde det vara rätt. Hoppas bara inte startbatteriet fått för mkt stryk bara.
-
Hallå! Idag har jag varit och kollat till båten. Det visade sig att den gula batterikabeln till regulatorn var kopplad till förbrukningsbatterierna, men laddkabeln till startbatteriet. Då kan det förståss uppstå konstiga situationer. Nu ska jag koppla om och då är jag övertygad om att det löser sig! Tack för alla hjälpsamma tips!
-
Solpanelen laddar med kanske 4A, via CTEK och ger då alltid normala spänning. Men eftersom det är så pass mkt svagar ström så vet jag inte vad det säger om batteriets status ändå. Batteriet är underhållsfritt och har inga lättåtkommliga pluggar att kolla syran i. CTEK Smartpass och 250S Dual begränsar inte generatorns spänning till startbatteriet. Däremot begränsar den spänningen från generatorn/startbatteriet när den underhållsladdar förbrukningsbatterierna, och det såg helt ok ut. Nästa gång jag är vid båten tänkte jag - dubbelkolla kablarna mellan generatorn/regulatorn och startbatteri. Tror t.ex att det fanns en gul spänningsgivarkabel - tomgångsköra och mäta spänning vid generatorn och jämföra med spänning vid startbatteriet. Såg på nätet att en orginal regulator till VP D2-55 60A generator kostade en del... 2700:-! Start&Generator har däremot Paris-Rhone för mer humana 514:- eller 437:- Kanske blir till att ringa dit direkt och se vad de tycker. Men som ni skriver, det lutar väl åt att det är regulatorn vid generatorn som är kass...
-
Hallå! Förra helgen så blev mitt startbatteri så varmt att det gasade rejält och mer eller mindre kokade. Detta var andra gången i rad som det inträffade. Tyvärr hade jag dålig koll på startbatterispänningen under tiden (2h) då vi körde med motor. Däremot så låg spänningen från batteriet på ca 15,7 V lång tid (kanske 30minuter) efter att vi stängt av motorn. Startbatteriet är ett 100Ah Varta Dynamic Silver som är ca 3år gammalt. Dagen efter var spänningen från startbatteriet, som även underhållsladdas via solpanelen via CTEK 250S Dual, mer normala ca 12,7V Frågan är vad som är huvudfelet. Laddningsregulatorn eller startbatteriet, eller ev både och? Om batteriet är kass, kan det då lura regulatorn att höja spänningen till någon typ av max spänning? Någon som kan tipsa om vad kan jag kontrollera för att hitta felet? Känns helt klart olustigt att köra med motorn när batteriet gasar så kraftigt.
-
Hej! Jag bytte från en 2-bladig folding till en 3-bladig i våras. Som väntat ingen skillnad i toppfart framåt. Däremot mycket mindre vibrationer och motor går tystare även vid mycket högre varvtal än vi vågat köra på tidigare. Dessutom och bästa förbättringen är att båten nu knappt tappar någon fart i motvind och motsjö, tidigare tappade vi i värsta fall 2knop, nu var tappet max 0,2 knop! Sedan som redan nämts så biter propellern bättre när man backar. Behöver du nya segel så köp det! Behöver du bättre motoregenskaper så satsa på en 3-bladig foldingpropeller!
-
Hej! Vi fick med en varmvattenberedare i båten när vi köpte den. Varmvattnet värms endast vid motorkörning via motorns värmväxlare. Blir fort varmt men håller inte alltid varmen så länge. Varmvattnet anväder vi nästan uteslutande för att duscha varmt och skönt inne i båten. Disken sköter jag oftast i kallt sjövatten lite beroende på om det finns vv kvar eller ej. Har kopplat om så att jag kan välja om varmvattenberedaren ska varma sjö eller sötvatten. Jag skulle aldrig montera in en varmvattenberedare bara för få diskvatten! Hur varmvattenberedaren fungerar m.m kan du läsa i manualer som går att ladda ner här: http://www.isotherm.se/
-
Tur att det löste sig till slut. Ändå surt att lägga ner massor av jobb och tid! Det i sig kan ju förstöra en säsong. Jag köpte 3-bladig propeller hos Brohälla Marin i våras. Fick garanti inskriven i offerten att om maxvarvtalet hamnade utanför motors maxvartal -300rpm så skulle jag få byte. Det kändes väldigt bra och helt avgörande för att jag köpte hos dom. Propellern har fungerat helt enligt förväntningarna. Tidigare stampade båten och tappade fart i mot-vind och sjö. Nu tappar vi max 0,2 knop!
-
Hur går/gick det...? Jag/vi måste få veta!!!