Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

ojar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ojar

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Jag är också intresserad. Mvh Öjar
  2. Rödmarkeringen på varvräknaren börjar vid 4300 (någonstans). Med max gaspådrag varvar den säkert 4500-4800 efter ett tag och farten börjar då närma sig 28-29 knt. Det känns som om det vore fel utväxling eller oerhörd slip. Förgasaren är en 4 portars Holley. Kanske skulle man byta till en 15x19 prop och kolla över tändningen. Har inst. brytarlöst system, märkte ingen större skillnad på fart och ovanstående. Mer lättstartad blev den dock.
  3. Med GPS. Vid 3900rpm planar den nätt och jämt. Jag har kört slut på egna idéer. Tänkte om det kunde vara avgasbäljen som släppte ut öfr mycket avgaser och att dess sedan sögs ner i propellern. Har bytt bälg men inte testat detta än. Känns dock lite långsökt, med tanke på att det ska komma ut lite gaser där via de slitsar som finns på bäljen.
  4. Hej, Jag har en OMC 460, 340hk. Proppellern som jag brukar ha på är en 15x17 vanlig alu. Vet inte vilken utväxling drevet har, men det verkar vara original King Cobra drev. Mvh Öjar
  5. Hej, Min Bayliner 2655 gör lite drygt 20 knop vid 4100 rpm. Någon som har en idé om vad det kan bero på. Jag har laborerat med att byta propeller till 21 pitch i stället för 17 som tydligen är original. Varvtalet sjunker men den blir ganska klen. Varvet har dessutom aldrig hört talas om att det ska behövas en 21 på min båt. Har räknat på varvtal, utvexlingar, pitch, slip m.m. utan att få ihop det hela. Tacksam för att få ta del av andras erfarenheter. Vilket varvtal/hastighet/propeller har din bayliner. Mvh Öjar
  6. Eftersom min gamla M260 hade frusit sönder, det hade blivit en spricka i blocket så byggde jag en ny baserat på ett vanligt cheva block. Hansen Marin hjälpte mig att identifiera så att jag fick tag på rätt block, (det finns en hel del olika varianter, tillverkade i Brasilien o.s.v) Förutom marinkonverteringen (kam, limpor, insugningsblock förgasare, ev. sötvattenkylning, frostpluggar i mässning) så hade M260 mekanisk soppapump medans bilmotorn jag fick tag på hade elektrisk. Inget stort problem, jag monterade en elektrisk. Annars var det ingen skillnad och motorn funkade perfekt.
×
×
  • Skapa nytt...