-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Haba
-
Placering
Kadett
-
Har en Beta 20 HK sedan 6år. Är i grunden en Kubota motor som finns i flera skepnader Bl,a, Nanni som är samma motor. Om man läser på Kubotas hemsida står det att de är en av världens största tillverkare av smådieslar Finns f.ö i många entreprenadmaskiner, . Fungerar alldeles utmärkt
-
Hej! Detta är en jättebra tätning. Tag ur saxpinnen och dra i den vita flänsen (gänga in) den som är närmast motorn och håll mot på den andra återmontera saxpinnen. Vitigt att ej dra förhårt, då går det varmt och den fettfläta som ligger i smälter men ökad läkage som följd. Går det att dra ihop flänsarna för långt är fettflätan slut och behöver ersättas med en ny. Obs! der är två stycken med skarvarna förskjutena 180 grader. De som säljer dessa nu kommer jag inte ihpg namnet på, men det är samma företag (på västkusten tror jag) som säljer elmotorer till hjälpmotorer på segelbåtar
-
Du kan kontakta ett företag som heter Nexus Marine och ligger i Bromma (utanför stockholm) De har all service och reservdelar till Silvas instrument. Nexus Marine Tel 08-50693900
-
Läs sista Båtnytt, där står set om en kille som renoverar en Maxi 77:a. Han provade 12 och 24 % ättikssprit med dålig reaktion. Ren ättikssyra löste problemet. Lyca till
-
Du har gått ner i stigning men förmodligen har du en helt annan utväxling i backslaget så att den nya proppen roterar mycket fortare och därmed fortplantas mer vibrationer när mer vatten passerar rodret . Som andra varit inne på, är det någon skillnad på olika varvtal? Behöver avståndet mellan propp och roder ökas/axeln kortas finns plats med tanke stödlagerbocken. När jag själv gjorde samma operation med samma effetöknning för några år sedan, fick jag hjälp med beräkningar av en firma som säljer propellrar. Det var flera mått att ta hänsyn till bl.a avståndet till båtbotten med tanke på kavitationen. Man skulle också ha så litet överhäng på axeln bakom stödlagerbocken som möjligt.
-
HEj ! Jag gjorde samma erfarenheter. Skulle ha ny sprayhood och gärna en supstuga till. Talade med olika kapellmakare på mässan, men de hade väl för myckat beställningar och jag upplevde att de inte lyssnade på mina önskemål riktigt, har en långsmal segelbåt och är inte intresserad av något korvstånd utan det måste se lite vettigt ut. Året efter fick jag tag i en duktigt kapellmakerska i Södertälje som verkligen tog sig tid att göre en riktig offert efter mina önskemål och som visade prover på tidigare gjorda arbeten, som såg proffsiga ut. Men 26 000 var för mycket. Det hela fick ligga på is ett tag till, köpte sedan en gammal industrisymaskin och sydde en sprayhood till full belåtenhet gav mig sedan på en supstuga Symaskin samt matrial till allt blev ca 10 000. Jag fick mycket tips när det gäller mallning av den kapellmakare jag köpte matrial av. När jag sedan visade honom kort på slutresultatet villa han behålla kortet med uppgifter om var mallarna finns, det tar jag som ett godkännade fr honom. Så prova själv om ni har tillgång till en bra symaskin, testa först och sy något mindre, e.x. Vindskydd eller liknade.
-
Har köpt ett högtalarfäste på Clas Olsson som jag bockat om och satt på ena sidan i nedgången , sedan fäst en platta i detta som pc:n står på. Bara att vika undan när man skall gå förbi.
-
Hej! Har bytt motor i min H-323 (större H-båt) till en 20 hk 3-cylindrig. Óm du köper en Lombardini får italienskt, samtliga andra fall får en japansk motor ( inkl Volvos mindre dieslar). Kvalitetsmässigt tror jag inte att det skiljer speciellt mycket på dem. Det du skall värdera är tillgången på reservdelar och verkstäder i förhållande till priset. Själv har jag under snart 30-års båtägande aldrig behövt anlita verkstad eller mekaniker, så jag har bortsett från detta argument. Valde en Beta Marin som är baserad på Kubota diesel( fö samma som Nanni motorer) och är helnöjd. Kontakta Sjöbergs Marin i Stockholmsområdet (säljer också Yanmar) för hjälp med installation. På min båt gjorde jag det själv
-
Behövs ingen särskild ljuddämpare. Däremot skall det finnas ett vattenlås på avgaslangen, detta ger också en dämpning av ljudet. Jag har nyss bytt motor i min båt och monterade nytt vattenlås. Vill minnas ett det kostade runt en tuesnlapp. Lycka till/ Leffe