0854591440
Företag-
Innehålls Antal
2 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm 0854591440
-
Placering
Landkrabba
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Svar till Christophe Valenzuela (Landkrabba). Jag vill börja med att säga att jag självklart också tycker det är tråkigt att Christophe missat en del av säsongen. Vi önskar naturligtvis att alltid lösa alla problem så snabbt som möjligt både för kundens bästa, men även eftersom det underlättar vår egen verksamhet. I vissa fall tar det tyvärr betydligt längre tid än vi skulle önska. Jag tycker att det inlägg som gjorts om oss förtjänar ett svar. Jag håller mig endast till fakta då det inte kommer att gynna någon att skriva en stor story runt detta. I augusti 2011 skriver CV på ett köpekontrakt hos Skanstull Marin avseende en Bella 600DC. Avtalet är ett standardavtal i branschen, ” Konsumentköp 2002”, som är framtaget i samarbete med Konsumentverket. Syftet med detta avtal är att det skall vara så tydligt som möjligt för båda parter. Det torde därför inte föreligga några oklarheter att man, när man skriver på detta köpeavtal, ingår en affär och därmed har ett antal olika förpliktelser. Summan i avtalet är 361.400- varav 12.400- avser extrautrustning. En handpenning om 100.000- ska enligt avtalet erläggas direkt. Vad som sedan händer är att vi färdigställer båten enligt CV’s beställning och avtalet. Handpenningen har fortfarande inte kommit in. Vi skickar naturligtvis påminnelse när vi inte får betalt och blir då kontaktade av CV som förklarar att han inte vill fullfölja köpet av den här båten. Vi accepterar hans önskemål att hoppa av affären men vill fortfarande ha betalt för den anpassningen för 12.400- vi gjort åt honom. Denna summa betalas in. Den 2/5 2012 är CV åter på marinan och skriver då på ett nytt avtal, ”Konsumentköp 2002”, avseende en Askeladden S6 med en MerCruiser-motor. Han får då, som goodwill, tillgodoräkna sig de 12,400- som han betalat för anpassningen i den förra båten. I slutet av maj 2013 får vi ett samtal från CV att motorn larmar och går ner i skyddsläge ca 1500 rpm, och att han har kört på något lätt flytande föremål strax efter larmet. Han har fått hjälp på Gåshaga Marina att byta propeller men de avböjer att titta på motorproblemet pga att de inte är MerCruiser-verkstad. Vi hämtar in båten till vår serviceverkstad i Danderyd den 13/6 och påbörjar felsökning strax därefter. De larm som kommer via motorns övervakningssystem är svåra att tyda och vi påbörjar en omfattande felsökning som resulterar i att vi kommer fram till komponenter som vi inte har i lager som potentiella felkällor. Vi beställer då hem dessa. Detta upprepar sig vid ett par tillfällen ju längre in i systemen vi kommer. I mitten av juli konstaterar vi att någon varit och skruvat på vattenpumpen på motorn vilket inte borde varit gjort då motorn endast var en säsong gammal. Detta föranleder oss att kontakta CV för att få veta om något hänt som vi inte har kännedom om. Det visar sig då att han lämnat in båten för vinterkonservering på en verkstad som inte är MerCruiser-verkstad vilket får oss på spåret att man inte haft de rätta verktygen för att ansluta tryckvatten till kylvattenintaget på akterspegeln vid vinterkonserveringen och då skadat vattenpumpen. Beställer hem en ny och monterar den vilket förbättrar läget något men inte helt. Vi tar åter upp båten och kontrollerar kylintaget vilket saknar silen (bortskruvad) som ska skydda för föremål att sugas in där. Vi letar oss vidare in i ledningarna och finner där en oljeindränkt trasa som sitter och stoppar upp vattenflödet som i sin tur utlöser skyddsfunktionen på motorn och endast medger att den varvar ca 1500 rpm. Ur med trasan och allt fungerar som det ska. Detta betyder att det inte är ett produktfel eller garantiärende. Jag har mycket riktigt, som CV skriver, inte velat gå med på hans förslag att han ska få ut en annan (och dyrare) båt som ersättning och kompensation innan vi vetat vad som var felet på hans båt. CV har dock under resans gång vid flera tillfällen blivit erbjuden att låna en annan båt av Marindepån medan vi söker felet på hans. Marindepågruppen är medlem i branschorganisationen Sweboat vilket innebär att vi genom vårt medlemskap har förbundit oss att följa ARN’s rekommendationer. Vi har också genomgått utbildningar i Konsumentjuridik och är väl bekanta med våra och konsumentens rättigheter och skyldigheter. Jag hoppas att detta bemött och besvarat de frågor som CV och andra har berört i sina inlagor. Om inte så finns jag på e-postadress bjorn@marindepan.se. Bästa hälsningar, Björn Sandhaag VD Marindepågruppen
-
Hej alla! När vi läste detta tyckte vi det var lämpligt att försöka ge en beskrivning av hur vår verksamhet ser ut och vad vi har för målsättning med denna. Marindepågruppen är resultatet av en sammanslagning av Marindepån i Danderyd, Skanstull Marin och Jarleruds Marin som skedde i januari 2007. Vi driver idag dessa tre anläggningarna samt Marindepån Bergshamra i Roslagen och Marindepån Nacka på gamla Fisksätra Marina. Vi har jobbat mycket länge i branschen och vår ambition är att bygga upp en väl fungerande verksamhet som kan hantera både försäljning och eftermarknad i form av service samt sommar- och vinterplatser. Verksamheten ägs av mig (Björn Sandhaag) och Richard Junestrand. Vi arbetar båda heltid i verksamheten och har inga andra engagemang eller bolag som vi äger eller verkar inom. Marinbranschen har sedan sensommaren 2007 genomgått en dramatisk försämring då finanskrisen härjat över hela Europa och vi har fått vår släng av sleven. Vi har gått med underskott sedan 2008, men har lyckats förbättra lönsamheten sedan dess genom omfattande omstruktureringsarbeten. Denna trend fortsätter även för 2011 då vi fortsätter att tappa i omsättning, men förbättrar resultatet. Detta är inget som är unikt för Marindepågruppen utan gäller i samma utsträckning de flesta bolag i branschen. För att öka stabiliteten i verksamheten så har vi arbetat mycket med att utöka service och eftermarknad. Som ett led i detta har vi tagit över driften i Bergshamra och senast i Nacka. I samband med dessa övertagande har vi också anpassat priserna till normal marknadsnivå eftersom det annars är omöjligt att bedriva verksamheten på ett seriöst sätt. Det är väldigt tråkigt att höra från kunder som inte upplever att de fått rätt service eller blivit rätt bemötta. Det är något vi tar till oss och självklart arbetar för att förbättra.Vår ambition är självklart alltid att alla kunder skall vara helt nöjda. Hur gärna vi än vill så är det nästan omöjligt att nå upp till det målet, vilket särskilt gäller i en ekonomiskt tuff period. I de fall något går snett försöker och vill vi självklart också försöka lösa det. Vi är medlemmar i Sweboat som till stor del borgar för att vi sköter oss. Till exempel är vi bundna av till att rätta oss efter ARNs rekommendationer. Detta betyder inte att vi önskar något annat än alla ska vara nöjda som anlitar oss genom att köpa båt eller nyttja någon av våra verkstäder och varv. Tyvärr är det ju så att alla inlägg i det här forumet är anonyma så jag kan inte komma i kontakt med er som upplevt att ni inte blivit korrekt behandlade men jag önskar att ni kontaktar mig direkt på bjorn@marindepan.se. Är det någon annan som undrar något eller har några kommentarer så är ni också självklart välkomna att höra av er till mig. Vår ambition är alltid att vara så öppna och tydliga som möjligt när vi pratar med såväl våra kunder som leverantörer och andra partners. Självklart träffar vi inte alla, men i de fall vi får frågor så har vi inga hemligheter och försöker besvara det mesta. Marindepågruppen Björn Sandhaag VD