

LSU
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm LSU
-
Placering
Kadett
-
Har nu haft urkopplat en vecka och batterierna har laddat ur 0,1 V. Började med 12,9 V och nu är det 12,8 V, skiljer 1/100 mellan de två förbrukning. Motorbatteriet var lite mindre laddat, men också sjunkit med 0,1 V och är nu på 12,76 V Vet inte om det är ok, men det har varit kallt här. Regulatorn verkar vara skyldig, tar mer än vad panelen har gett. Ska senare mäta om det är något mer som ligger och drar. Vid motorbatteriet hittade jag ingen förbrukning, med avslagna huvudbrytare.
-
Det gjorde skillnad, på förbrukningsbanken steg spänning när jag kopplade ur dem. Där finns en förbrukning, vet inte om det bara är regulatorn. Ingen förbrukning kunde mätas upp på motorbatteriet. Spänningen sjunker med ett par hundradelar per dag
-
Oklart vad som hände de dagarna i somras. Vet att huvudbrytarna var på och jag kan ha lyssnat på radio. Men nu har jag laddat upp de två bankerna och allt är helt avstängt. Motorbatteriet AGM har vilat i två dygn 12,83 V (12,86 efter ett dygn) Förbrukning 2 st AGM efter ett dygn 12,85 V Kommer följa dem nu varje dag och då bör jag se om något batteri är dåligt. Och vad som händer. Funderar på om jag ska täcka solcellen, så jag får se batterierna utan påverkan av solcellen. Blir ju underligt när solcellen är med i mätningen. Så fort den laddar det minsta så visar mätningen spänningen ut från regulatorn i stället för batteriets egentliga spänning. Det är iaf vad jag tror är förklaringen till att spänningen på batterierna hoppar upp och ned över dygnet.
-
Jag har dem inkopplade, men hoppas att laddningen under den genomskinliga presenningen ska kompensera för det som regulatorn förbrukar. Alltid gjort på det sättet, men då hade jag fritidsbatterier, en enklare regulator och en 35 W solcell.
-
Sterion vet jag inte säkert, knappen lyser iaf inte, men tappar inte inställningen över vintern. Värmaren vet jag hur den är kopplad och den är helt avstängd. Något annat finns inte förutom ett trasigt skiljerelä. Tror att batterierna är i bra skick, de är inte så många år och har aldrig varit i närheten av kristisk urladdning. Har elstart till köket och det vägrar att starta om det är dålig kräm i batterierna, behöver vara 12,7 V på mina instrument för att det ska starta. Laddaren som jag nu använt testar batterierna som en del av laddcykeln, så det ska inte finnas något stort fel. Har AGM-batterier så de ska hålla högre värde än de tidigare fritidsbatterierna. De senare brukade klara sig 8-10 år innan de gav upp, så förväntar mig minst 15 år av AGM
-
Nu har jag laddat med en smart laddare. Motorbatteriet har vilat ett dygn och då får jag 12,86 V. Förbrukningsbatterierna 2 st har bara vilat några timmar och där får jag 12,91 V, de kommer nog också sjunka ner till 12,86 V Vilket är lägre än vad jag trodde. Trodde att jag skulle hamna på ca 13 V... Även tittat på de foton som jag har på värdena från regulatorn, minvärdena ligger ibland i närheten av 12,86 V, så till större delen är det fel förväntningar. Maxvärdena är klart under 14,7 V, så absorption är nog inte möjligt med 75 W solcell. Men vad jag förstår av tråden så fylls batterierna ändå, så kanske mindre betydelse. Blir spännande att följa vad som händer med spänningen över tid, för det är den andra frågan. Tycker att spänningen ska stanna på en hög nivå och inte krypa ner till typ 12,6 V på ett par veckor.
-
Nu har jag laddat med en smart laddare. Motorbatteriet har vilat ett dygn och då får jag 12,86 V. Förbrukningsbatterierna 2 st har bara vilat några timmar och där får jag 12,91 V, de kommer nog också sjunka ner till 12,86 V Vilket är lägre än vad jag trodde. Trodde att jag skulle hamna på ca 13 V. Kan betyda att laddningen från solcellen fungerar bättre än vad jag trott. Dock snårigt att mäta sommartid, både förbrukning och laddning påverkar resultatet
-
Nu har jag laddat med en smart laddare. Motorbatteriet har vilat ett dygn och då får jag 12,86 V. Förbrukningsbatterierna 2 st har bara vilat några timmar och där får jag 12,91 V, de kommer nog också sjunka ner till 12,86 V Vilket är lägre än vad jag trodde. Trodde att jag skulle hamna på ca 13 V
-
Laddar gör det, men jag tar aldrig klivet upp till hög spänning. Håller nu på och laddar med en smart laddare, får se vad som händer därefter. En del av problemet är att jag ser med den smarta regulatorn vad som händer och villn då att det ska hända mer.
-
Jag har en smart regulator som ger mig de uppgifterna. Får titta i sommar vilka värden som jag får. Så här såg det ut i somras
-
Intressant resonemang. Som sämst låg jag på 12,6 V när jag var ute, så inte jätteurladdade. Brukar dessutom stänga av kylskåpet samma morgon som jag seglar hemåt. Men ändå hinner solpanelen inte ladda upp till nästa tur. Någon uppfattning om vilken effekt som behövs på solpanel, för att det skall funka att få fulladdade batterier när båten inte används? Vilken laddström bör jag se på regulatorn för att det ska fungera? Spänningen vet jag att den ska ligga på 14,7 V
-
Avser i somras, har bara tagit tid innan jag hittat forumet. Jag har tre AGM från Multimarine om 60 Ah/st Värdena ser jättebra ut, typ 17-18 V från panelen och 13-14 V till batteriet. Soliga dagar 200-300 på en dag. Men alltid bara bulk, aldrig absorption (kör jag motor så kan det studsa där innan det går över till nästa steg). Har provat olika inställningar, men det har inte gjort någon skillnad. Nu har jag lånat en smart laddare och laddar upp batterierna. Tycker att batterierna bär sig konstigt åt, går upp på dagarna och nästa morgon är de nere på typ 12,7 V. Kollar in på regulatorn via appen, ser då max och min-värdena. Skulle vilja se högre min-värden och att de klättrade uppåt efter en solig dag. Har laddat tidigare med en gammal pulsonic-laddare, men fick ingen bestående effekt.
-
Har varit i kontakt med Victron och kollat inställningarna med dem. De var inne på att solcellen inte orkar driva den ström som behövs. De tyckte att 75 W var väldigt lite.
-
LSU började följa Ingen absorptionsladdning av AGM från solpanel
-
Har en 75 W solpanel, en Victron smart regulator 75 xxx och 3 x 60 Ah AGM-batterier (Multimarine). Får bara bulk-laddning, går aldrig över till absorption. Hade tänkt mig att batterierna skulle vara fulla efter några dagars uppehåll i användandet av båten (med allt avslaget). Är detta normalt? Vad kan vara fel?