McLov1n
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm McLov1n
-
Placering
Kadett
-
Såg nu precis när jag drog upp bilden att den var inslagen på "antal ledare=2" vilket förklarar det hela!
- 16 svar
-
- 1
-
Tack för ett mycket utförligt svar! Det stämmer, från B+ på generator --> start --> startbatt. 35mm2 ger mig ett spännignsfall på 0,77V vid startströmmen, acceptabelt? Precis vad jag tänkt. Räcker även 16mm2 för att koppla ihop bankerna genom relät? Är ju där inga direkta avstånd.
-
Haha då är vi överens! Hur hade du ressonerat angående kabelarea om säg bankerna är 2,5m bort enkel väg. Får 0,45V spänningsfall för 50mm2 och startströmmen, och 0,25V för max generatorströmm. Är detta acceptabelt? Vilka spänningsfall kan man acceptera i att driva startmotor?
-
Vad är den lilla röda kabeln från relät till generatorn på schemat om inte styrkabel till D+?
-
Detta var min första tanke spontant, men blev dock lite fundersam då det är CCA-kabel och aliminiumkabel. Enligt 24volt.eu kräver detta nästan dubbelt så grov kabelarea för samma avstånd och ström men detta kanske avser någon annan typ av kabel?
-
Är det inte ett generatorstyrt relä med kabel till D+ på generatorn? Jag kommer iallfalla ha ett generatorstyrt relä ("skiljemarksrelä") som kopplas till D+ på generatorn och inte ett spänningsstyrt. Det förstår jag, hade inte tänkt att sätta något batteri i motorummet. :) Ressonomanget var mer att om startbatteriet ställs nära motorn (men utanför motorum) så behövs inte lika grova kablar överlag, då det blir kortare kabel för startströmmen på 125A och den längre kabeln till förbrukarbank behöver "bara" klara 70A. Optimalt vore förståss att ha alla batterier hyffsat nära motorn, men tyvärr är det enda vettiga stället för förbrukarbanekn strax under durken mitt i båten. Börjar mer och mer kanske luta åt att ha startbatteri vid de andra batterierna och dra en tillräckligt grov kabel till motorn. Avståndet enkelväg från Startbatt till B+ på generatorn är då ca 2,5-3m, klarar en 50mm2 detta? Vad menar du med vilken sorts kabel? Är förtennad syrefri koppar, är det något mer man brukar vilja veta? Någon specifik ISO-standard eller dylikt? Tack för ett utförligt och pedagogiskt svar
-
McLov1n började följa Elschema renovering
-
Håller på att ladda upp inför renovering av elsystemet av båten nu i vinter (OE36 byggd 1980, orginal-el, MD11C med 70A generator). I dagsläget har båten ett 1-bankssystem, men vare sig korrekt kopplade batterifrånskiljare eller någon typ av övervakning, vilket har lett till påtaglig batteri-nojja under semestern. Har lagt ner orimmligt många timmar på forumet, och har till slut landat i ett 2-bankssytem med generatorstyrt skiljerelä. Jag tänkte i princip utgå från detta schema från denna tråden, med lite mindre justeringar. Förbrukarbanken kommer bestå av 3x110Ah Victron AGM, och startbatteriet lämpligt startbatteri från biltema (1,5kW startmotor så egentligen vilket startbatteri som helst borde ju funka?) Det jag inte riktigt har kunnat komma fram till trots de km som redan skrivits på ämnet är: 1. Kabelarea från B+ och mellan batteribanker - Om jag förstått det rätt ska B+ till startbatt vara dimensionerad för att klara att klara av startströmmen (dvs 1500W/12V = 125A) och avsäkrad för detta? Kabeln mellan batteribankerna (som ju går via shunten) ska klara generatorns maxström (trots att denna sällan ger det i praktiken, dvs 70A)? Har jag tänkt rätt i mitt resonemang här? Är det då en god idé att placera startbatteriet så nära motorn som möjligt för att minska på kabelarean? E.g., startbatteri 1m ifrån motorn ger 25mm2, och övriga batteribanken som då kanske är 3m bort ger 35mm2? Eller klarar man sig med 25mm2 på alla kopplingar t.o.m? Får dock helt olika rekommendationer om man använder 24volt.eu kalkylator eller den på skyllermarks hemsida (som jag för övrigt har förstått vars rekommendationer ska tas med en nypa salt och ibland inte alls). 2. Huvudsäkringen ut från batteribanken - Ska ju skydda kabeln i första hand, men hur ska man tänka med dimensionerng av denna här? Räkna ihop lasterna, javisst, men ska man dessutom lägga till eventuell generatorström i den ekvationen (låt säga att man använder förbrukare under motorgång). 3. Kablar - Hur viktigt är det med förtennade kablar i start-och laddkretsen? Viss skillnad i pris lite beroende på vilken tjocklek. Hittade dock denna kabel som har ett konkuranskraftigt pris, säljs ju av högtalarbutik men bör väl fungera i en båt också? Tack för övrigt för ett fantastiskt forum!